Waterverf en webgiganten

Daar sta je dan, in je trendy winkel.
Stapels hippe shirtjes liggen keurig gevouwen op de planken. Fashionable jurkjes hangen op poppen, voorzien van bijpassende leggings, vestjes en tasjes.
Je kinderkledingwinkel ziet er uit om door een ringetje te halen – jammer alleen dat er geen klant te bekennen is.

Je kijkt naar buiten.
Het regent pijpenstelen.

De kans dat er in dit hondenweer een klant binnenhuppelt, is klein.

Zucht.
Uit pure verveling surf je naar Wehkamp.nl.

“Vóór 22.00 uur besteld, de volgende dag in huis!” – het staat er echt.

Pal boven al die hippe leggings, vestjes en tasjes die jij ook verkoopt.
En voor die vestjes hoeft je klant niet regen en wind te trotseren.
Nog maar weer een zucht.
Wat doe je daaraan?

Hoe concurreer je met de welbekende webgiganten?

Simpel: stop met zuchten en stel iets tegenover die supersnelle levertijden, dat flexibele retourbeleid en die lagere prijzen.
Bied je klant iets extra’s.

Geef iets van toegevoegde waarde: iets wat zij graag krijgt, en dat past bij jouw aanbod.

Iets waarmee je haar lekker maakt – en waardoor ze niet kan wachten tot ze weer bij je binnen kan stappen.

Dé trend? Maak een online magazine.

Kleertjes.com doet het. H&M doet het. En jij kunt het ook.
Bonbon on the Block, een piepkleine kindermodeboetiek in Rotterdam, maakte een mini-magazine met prachtige foto’s van stoere vaders en urban kids. Natuurlijk dragen die kids übertrendy kleding uit hun collectie – maar die kleding is vast ook wel elders te koop.
Het onderscheidende zit in het geheel: de waterverfspatten, de grappige opmaak en de eigenwijze toon – daardoor past het mini-magazine naadloos bij hún winkel en hún klant – en niet bij die van Kleertjes.com.

Kijk, dat is nou toegevoegde waarde.
Op dat mini-magazine kregen ze bergen leuke reacties – van hun klanten, die thuis zaten te wachten tot het ein-de-lijk zou stoppen met regenen en ze, live in de winkel, die fijne kleertjes konden komen bevoelen.

Zo werkt dat dus, toegevoegde waarde.

Start een blog, maak een magazine, zet iedere dag een fijne foto op Instagram.
Het maakt eigenlijk niet zoveel uit wát je doet, als het maar past bij jouw winkel en jouw klant.

Regent het nog steeds?
Mooi! Dan kun je direct aan de slag…

PS:

Lees hier hoe jij je toegevoegde waarde inzet op Twitter.

 

20140622-105959.jpg

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.
Nog geen reacties

Geef een reactie