Webwinkel te koop: Fashionpieces.nl

Een eigen webwinkel is voor veel mensen een droom, want het levert een extra inkomen op en het lijkt makkelijk te combineren met een baan en/of de zorg voor een gezin.

Maar een succesvolle webwinkel starten is zo makkelijk nog niet….Uit recent onderzoek blijkt dat bijna een derde van de webwinkels nog nooit winst heeft gemaakt. En dat slechts 18% van de webwinkeliers een modaal inkomen uit hun webwinkel weet te halen.

Standaard investeringsonderschatting door starters

Startende webwinkeliers onderschatten standaard hoeveel tijd het kost om een succesvolle webwinkel te lanceren en te runnen.
Om het goed te doen, moet je veel tijd investeren, onder andere in:

  1. onderzoek (naar bijvoorbeeld je niche en doelgroep),
  2. het ontwikkelen en laten bouwen van een webwinkel
  3. het inkopen van je collectie
  4. het opzetten van een marketingstrategie die ervoor zorgt dat er ook daadwerkelijk klanten naar je webwinkel komen.

Overnemen in plaats van zelf starten

Als je het zo bekijkt, is het erg aantrekkelijk om een (goedlopende) webwinkel over te nemen. Want in dat geval heeft de vorige eigenaar al gedegen onderzoek gedaan, een klantenkring opgebouwd en een marketingstrategie uitgezet.
Jij hoeft dan alleen nog maar te fine tunen en aanpassingen door te voeren die beter bij jou passen.

Kortom: een webwinkel overnemen is een aantrekkelijk alternatief voor zelf een webwinkel opbouwen.

Webwinkel te koop: Fashionpieces.nl

webwinkel-te-koop

Op MamaMarketing besteden we daarom regelmatig aandacht aan webwinkels die te koop zijn. Dit keer is dat Fashionpieces.nl van Marjolein van der Weide. Hieronder lees je haar verhaal. Misschien is Fashionpieces  wel dé webwinkel voor jou.

Wat is Fashionpieces.nl  voor soort webwinkel?

Homepage-fashionpieces

Fashionpieces.nl is een digitaal fashion warenhuis; een webwinkel met een breed assortiment aan sieraden (kettingen, armbanden, oorbellen, horloges), mode-accessoires (tassen, sjaals, gsm-hoesjes, riemen) en beauty-items (lipsticks, handcremes, nagellak en nailart).

webwinkel-te-koop

Fashionpieces heeft een catchy naam en omschrijft precies wat er verkocht wordt. Door een mooie, overzichtelijke webwinkel, die eenvoudig is in gebruik, en een persoonlijke klantenservice onderscheidt Fashionpieces.nl zich van de massa.

1. Hoe lang geleden ben je begonnen met je webwinkel?

webwinkel-te-koop

Wrap armband uit de Ibiza-serie van SaZ Jewelry

In 2005 ben ik op mijn zolderkamertje begonnen met het maken van sieraden. Eerst maakte ik de sieraden vooral voor vrienden en familie en was het een hobby. Al gauw ging het als een lopend vuurtje en kreeg ik vragen om in opdracht te gaan werken. Samen met een bevriende webbouwer besloot ik een eenvoudige website op te zetten. Ik schreef mij in bij de Kamer van Koophandel en mijn bedrijf “Sieraden aan Zee” (ik woon namelijk in Zeeland aan de Oosterschelde) was geboren.

Die Zeeuwse roots zijn altijd belangrijk geweest: mijn hart lag, ook in de begintijd, vooral bij schelpen, edelstenen en alles wat met het strand, zon en zee te maken had.

 In 2009 besloot ik, vanwege het succes, om een nieuwe webwinkel te bouwen, ditmaal in Magento, met hulp van een professionele webdesigner. Ondertussen had ik het zo druk met bestellingen gekregen dat ik de stap gewaagd heb om mijn baan bij mijn werkgever op te zeggen. Dat was een spannende stap – maar de beste ooit!

Ik raakte aardig bedreven in het verkopen via Social Media en kwam erachter dat er door klanten grote waarde gehecht wordt aan persoonlijke klantenservice. Steeds vaker kreeg ik de vraag of we ook aan andere fashion artikelen konden komen. En zo ontstond het idee van een breed assortiment, een soort digitaal fashion warenhuis.

homepage-sazjewelry

In 2011 kreeg de webwinkel een make over: de layout werd nog professioneler, het assortiment uitgebreid, de webwinkel werd tweetalig (Nederlands en Engels) en de naam werd omgedoopt van Sieraden aan Zee naar SaZjewelry – dat bleek vooral voor buitenlandse klanten een betere naam.

Het werd nog drukker in de webwinkel, en gelukkig kreeg ik regelmatig hulp met inpakken, inkopen, het onderhoud van de webwinkel, PR en alles wat bij een webwinkel komt kijken – en dat is best een hoop!

We stonden met SaZjewelry regelmatig op beurzen zoals Flavourites Live en de Olmenhoffair . Daar verkochten we niet alleen flink, maar we bouwden ook nog eens stevig aan ons netwerk.

zonnebrillen-fashionpieces

In de zomer van 2013 werd het weer tijd om keuzes te maken. Ik merkte dat SaZjewelry in een sneltreinvaart ontwikkelde en over de bestellingen had ik niet te klagen. Er was meer personeel nodig. Ondertussen had SaZjewelry ook een behoorlijk grote, vaste klantenkring opgebouwd.
Regelmatig kreeg ik van lieve klanten feedback – da’s het voordeel van persoonlijke klantenservice. En steeds vaker kreeg ik de opmerking dat de sieraden van mijn hand een beetje ondergesneeuwd werden in het brede assortiment.

Dat was voor mij het punt waarop ik mijzelf afvroeg of ik nog wel deed wat ik zelf leuk vond. Ik realiseerde me dat ik eigenlijk geen tijd meer had om een mooie nieuwe collectie te maken – en dat ik niet meer toekwam aan dat wat ik het liefste doe: ontwerpen voor mijn eigen label.

Er ging een half jaar overheen om deze gedachte te laten bezinken, maar uiteindelijk besloot ik weer mijn hart te volgen en mij volledig te gaan richten op het maken en ontwerpen van mijn eigen label.

webwinkel te koop

Ik besloot van mijn ene webwinkel twéé webwinkels te maken: in april 2014 lanceerde ik Fashionpieces.nl, een digitaal fashion warenhuis, met in het assortiment ingekochte sieraden, modeaccessoires en beauty-items en SaZjewelry.nl, met in het assortiment handgemaakte sieraden van eigen label SaZjewelry.

Nu heb ik besloten verder te gaan met SaZjewelry – en draag ik het stokje van Fashionpieces.nl. graag over.

2. Waarom heb je gekozen voor deze specifieke niche?

Door mijn persoonlijke aanpak qua klantenservice wist ik precies waar mijn klanten behoefte aan hadden – en kon ik daar mooi op inspelen. Zo bleek er vraag te zijn naar een breed assortiment fashion items in combinatie met een persoonlijke klantenservice en webwinkel – en daarin vond ik mijn niche.

3. Wat is het bestlopende product?

webwinkel-te-koop

Dat wisselt regelmatig; de ene maand zijn het de sjaals (vooral in het najaar en het vroege voorjaar), en de andere maand bijvoorbeeld meer de sieraden en de gsm-hoesjes.

4. Wat is jullie meest effectieve marketingtool?

Het meest effectieve marketingtool: Social Media en dan vooral Facebook, Instagram en Twitter (in die volgorde). Daarnaast is het onderdeel SEO van enorm groot belang in je webshop.

facebook-winactie

Voorbeeld van een Facebook win-actie

Een webwinkel is niet los te denken van een goede inzet van Social Media, dat is absoluut de olie om een motor goed te laten lopen.

Bericht op het blog van SaZ Jewelry

Bericht op het blog van SaZ Jewelry

Bloggen is daarbij een extra manier om je producten goed uit te lichten en er extra informatie over te geven. Ik doe dat voor SaZjewelry en merk daar hoe goed dat werkt. Natuurlijk help ik de toekomstige eigenaar graag bij het brainstormen over een blog voor Fashionpieces.nl.

Ook een nieuwsbrief is een geweldige tool om verkopen te realiseren. Bij de overname van Fashionpieces.nl zit dan ook alvast een mooi aantal nieuwsbriefabonnees – mensen die fan zijn van de webwinkel en graag nieuws ontvangen.

Slim: de app van SaZ Jewelry

Slim: de app van SaZ Jewelry

Met een webwinkel moet je blijven openstaan voor ontwikkelingen; zo heb ik laatst een eigen SaZjewelry-app gelanceerd! Iedere dag leer je weer bij, je verzamelt ondertussen een goed netwerk om je heen waar je gebruik van kan maken.

5. Wat is je grootste marketingsucces?

Winactie Cosmopolitan

Winactie Cosmopolitan

Toen ik een winactie in samenwerking met Cosmopolitan aanging, klapte zo’n beetje de website eruit door de stroom aan bezoekers in die periode.

webwinkel-te-koop

Maar ook zette ik regelmatig Adwordscampagnes en Social Media Winacties in welke goede conversie opleverden.

6.Wat vind je het allerleukst aan het runnen van een webwinkel?

Echt by far is het leukste van het runnen van een webwinkel de multifunctionele kant ervan. Je hebt klantencontact, jij kan je webwinkel zo inrichten als je zelf wilt, het inkooponderdeel is ook echt geweldig om te doen en de Social Media contacten leveren je de meest leuke ervaringen op, omdat je dicht bij de klant blijft staan en je op de hoogte blijft van alle nieuwtjes.

7. En wat minder?

Hmmm… een mindere kant? Eigenlijk is die er niet echt. Ik vind het echt allemaal leuk vind om te doen! Maar goed, als ik er dan toch één moet noemen is dat wel tijdgebrek.

Ik zit vaak vol inspiratie en ideeen en kom dan altijd toch weer tijd te kort aan het einde van een dag.

8. Waarom wil je je webwinkel verkopen?

Om een webwinkel goed te kunnen runnen heb je focus en tijd nodig.

Ik merkte dat het runnen van twee webwinkels echt teveel was en wil, als ik iets doe, het voor 100% kunnen doen en niet allebei een beetje. Vandaar dat ik heb besloten de webwinkel Fashionpieces.nl te verkopen.

9. Kun je wat meer vertellen over je nieuwe plannen?

SaZ Jewelry instagram

Ik ga verder met SaZjewelry, daar waar het allemaal begon.
Bij het ontwerpen en maken van sieraden ligt mijn hart – ik heb nou eenmaal een grote liefde voor schelpen en edelstenen.

Daarnaast werk ik weer veel in opdracht voor klanten en verkooppunten – heerlijk vind ik dat!
De webwinkel, www.sazjewelry.nl, heeft een persoonlijk,  warm karakter en geeft een uitstraling van zon, zee en strand – ik vind het fijn dat ik me daar nu nog meer op kan richten. Bijvoorbeeld via social media, waar ik mijn klanten op de hoogte houd van wat ik allemaal (achter de schermen) doe.

9. Wat zou je een eventuele koper nog willen zeggen?

De webwinkel van Fashionpieces is gebouwd met Magento software. Dat is open source en biedt de mogelijkheid de webwinkel volledig naar je eigen hand te zetten en/of te finetunen. Je kan desgewenst de webwinkel gebruiken als aanvulling op een stenen winkel of wellicht fashion blog.

Social media is heel erg belangrijk – voor SaZJwelery en voor Fashionpieces haal ik daar een groot deel van de verkopen uit. Vooral Facebook scoort daarin goed! Omdat Fashionpieces pas een paar maanden zelfstandig is, heb ik daarvoor geen social media accounts aangemaakt. Dat betekent dat de nieuwe eigenaar de social media accounts naar eigen stijl kan opzetten en –bouwen.

Natuurlijk zal ik daarbij de nodige tips en tricks geven die ik met mijn jarenlange ervaring heb opgebouwd. Hetzelfde geldt voor een eventueel blog voor Fashionpieces.nl.
Vanuit mijn ervaring met SaZjewelry weet ik precies waar deze doelgroep op zit te wachten – en die kennis deel ik graag met de koper, zodat die direct gericht aan de slag kan met Fashionpieces.nl!

De naam Fashionpieces is een catchy naam en past perfect bij het digitale fashion warenhuis dat het is – én bij het assortiment. Het biedt een grote potentie voor de toekomst. Ik vind het echt heel jammer dat ik er zelf niet in verder kan, maar ik moet echt focussen!

Heb je interesse in Fashionpieces ?

Meer informatie nodig? Wil je een vraag stellen of een bod uitbrengen?
Stuur dan een mail naar Marjolein via info@sazjewelry.nl of bel haar op 06 2931 1901

 

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.
Nog geen reacties

Geef een reactie