Webwinkel te koop: Mucca Mode

Een eigen webwinkel is voor veel mensen een droom, want het levert een (extra) inkomen op en het lijkt makkelijk te combineren met een baan en/of de zorg voor een gezin.

Maar een succesvolle webwinkel starten is zo makkelijk nog niet… Uit recent onderzoek blijkt dat bijna een derde van de webwinkels nog nooit winst heeft gemaakt. En dat slechts 18% van de webwinkeliers een modaal inkomen uit hun webwinkel weet te halen.

Standaard investeringsonderschatting door starters

Startende webwinkeliers onderschatten standaard hoeveel tijd het kost om een succesvolle webwinkel te lanceren en te runnen.

Om het goed te doen, moet je veel tijd investeren, onder andere in:

  1. onderzoek (naar bijvoorbeeld je niche en doelgroep),
  2. het ontwikkelen en laten bouwen van een webwinkel
  3. het inkopen van je collectie
  4. het opzetten van een marketingstrategie die ervoor zorgt dat er ook daadwerkelijk klanten naar je webwinkel komen.

Overnemen in plaats van zelf starten

Als je het zo bekijkt, is het erg aantrekkelijk om een (goedlopende) webwinkel over te nemen. Want in dat geval heeft de vorige eigenaar al gedegen onderzoek gedaan, een klantenkring opgebouwd en een marketingstrategie uitgezet.
Jij hoeft dan alleen nog maar te fine tunen en aanpassingen door te voeren die beter bij jou passen.
Kortom: een webwinkel overnemen is een aantrekkelijk alternatief voor zelf een webwinkel opbouwen.

Webwinkel te koop: Mucca Mode

webvedettes

Op WebVedettes.nl besteden we daarom regelmatig aandacht aan webwinkels die te koop zijn. Dit keer is dat Mucca Mode van Ayla van Rooij. Hieronder lees je haar verhaal. Misschien is Mucca Mode wel dé webwinkel voor jou.

Wat is Mucca voor soort webwinkel?

webvedettes

Mucca Mode verkoopt unieke en betaalbare prinsessenkleding voor meisjes van maat 38 t/m 140.

De kinderkleding wordt ingekocht bij diverse leveranciers in het binnen- en buitenland, om zo een uniek mogelijk aanbod te creëren. Wij werken niet met vaste merken, maar kiezen onze collecties op basis van persoonlijke smaak. Naast een vaste collectie hebben we bovendien iedere maand nieuwe items. Met het afwisselende assortiment dat dat oplevert én met de persoonlijke service die we geven, onderscheiden we ons van onze concurrenten.

Wat bijzonder dat je ook prinsessenjurkjes in die hele kleine maatjes verkoopt. Hoe komt dat zo?

webvedettes

Een van mijn vriendinnen werkt in het ziekenhuis op de kraamafdeling. Het is heel moeilijk om aan prematuur jurkjes te komen, ik kwam deze per  toeval tegen en wilde ze per se in mijn assortiment.

Ik vind dat ook de allerkleinste prematuur meisjes een prinsessenjurk verdienen!

Wanneer en waarom ben je begonnen met je webwinkel?

Van huis uit ben ik kapster. Omdat ik me wil blijven ontwikkelen, ben ik naast mijn werk altijd blijven studeren; ik ben dus ook schoonheidsspecialist, pedicure én ik heb mijn HBO-diploma Small Business en Retail Management op zak.

webvedettes

Toen ik in juni 2013 zwanger was van ons tweede kind, besloot ik zwangerschapsverlof op te nemen. Ik had net mijn HBO-studie afgerond en zette mijn ambulante kapsalon on hold.

webwinkel-te-koop-mucca-tevreden prinses

Maar ja, hoe gaat dat? In de eerste vier weken van mijn verlof begon ik me al te vervelen. Ik zat eindeloos te zoeken op internet, naar kleding voor mijn toen nog ongeboren dochter. Dat wat ik tegen kwam was veel te duur of net niet leuk genoeg.

webvedettes

Niet voor één gat te vangen, ben ik uiteindelijk gaan kijken bij groothandels – en dáár kon ik wél goed kon slagen. Omdat ik bij de groothandel natuurlijk niet één jurkje kon afnemen, besloot ik de stap te zetten, meer in te kopen en een webwinkel te starten. Zo kon ik er andere moeders ook blij mee maken!

webwinkel-te-koop-mucca-Ayla en giulia

Terwijl mijn webwinkel werd ontwikkeld, werd onze dochter Guilia geboren… én arriveerden de eerste jurkjes al. Omdat de webwinkel nog niet live was, besloot ik met mijn vader mee naar de Feel Good Market. Hij is kleuterleraar en daarnaast runt hij een huidenhandel met o.a. schapenvachten en koeienvellen.

 

Foto credits: FeelGoodMarket

Foto credits: FeelGoodMarket

Ik kreeg een stukje van zijn stand, wat een leuk tafereel opleverde: prinsessenkleding in combinatie met schapenvachten! Guilia deed ook mee; ze was pas zes weken oud maar hielp als levende paspop.
De verkopen verliepen veel beter dan gedacht en dus besloot ik vaker deel te nemen aan (kerst)markten en beurzen.

Toen begin januari 2014 de webwinkel online stond, heb ik het nog een poos gecombineerd met de markten.

Al snel bleek dat de webwinkel beter liep dan de markten, en ben ik me daar op gaan focusssen.
Na vier maanden had ik de investering eruit – hoewel je natuurlijk steeds opnieuw investeert als startend bedrijf.

Wat is je bestlopende product?

webvedettes

Het jurkje Aaliyah is het jurkje waar ik gelijk en als eerste verliefd op werd en waar het allemaal mee begon. Zo leuk dat dit jurkje dan ook nog steeds een hardloper is!

Wat is jullie meest effectieve marketingtool?

webvedettes

Wat enorm goed werkt, zijn Facebook-advertenties met de afbeeldingen van jurkjes Aaliyah en Joy. Als we deze advertenties inzetten, krijgen we nog steeds nieuwe volgers.

Werk je samen met andere ondernemers?

webvedettes

Ja, dat vind ik erg leuk! Een voorbeeld? Blogmama Sunseree (van Koala Beauty Mama) is altijd op zoek is naar trends op het gebied van Beauty, Fashion & Lifestyle. Haar enthousiaste e-mail, leuke manier van schrijven én haar jonge moederschap zorgden ervoor dat ik graag met haar wilden samenwerken. Naast het bovenstaande stuk maakte ze ook een vlog.

Hierin is ook het jurkje dat ik haar toestuurde te zien. Dat was erg leuk om te doen, én het heeft weer volgers opgeleverd.

Wat is je grootste marketingsucces?

webvedettes

Facebook doet het erg goed voor ons! We hebben veel likes én veel interactie met onze klanten.

webvedettes

En we merken dat onze volgers onze updates weer delen met hun volgers; zo bereiken we ook mensen die ons nog niet kennen!

webvedettes

Ook Winacties doen het altijd goed. Bovenstaande update haalde in één dag als 165 like en werd 5 keer gedeeld.

Bovendien gaan met onze Win-acties niet alleen de verkopen omhoog, ook het aantal likes voor de Facebookpagina van Mucca Mode groeien harder op die momenten. Deze likes leveren niet gelijk sales op, maar het zijn wel potentiële klanten.

Wat vind je het allerleukst aan het runnen van een webwinkel?

webvedettes

De afwisseling van de verschillende activiteiten! Van inkopen tot marketing – het wordt nooit saai. En ik kan ook enorm genieten wanneer ik foto’s krijg van enthousiaste moeders van prinsesjes!

webvedettes

Op Facebook heb ik hier ook een aparte map Tevreden Prinsesjes voor gemaakt, zodat iedereen er van mee kan genieten.

En wat minder?

Ik vind het lastig om een goede balans te vinden tussen mijn werk en mijn privéleven. Het is op zich prima te combineren met mijn twee kinderen, maar ik werk ook nog 24/30 uur in de week als kapster. Alle tijd die ik over heb, steek ik in het uitbouwen van het merk Mucca Mode.

In de praktijk komt het er op neer dat ik aan Mucca Mode werk terwijl ik met de kinderen bezig ben, of ‘s avonds, als ze lekker liggen te slapen. Tijdens dit interview zijn ze bijvoorbeeld cakejes aan de versieren!
Zo klein als ze zijn snappen ze het wel best goed dat mama werkt – maar ja, ook zij willen aandacht.

Waarom wil je je webwinkel verkopen?

gezin

Door tijdgebrek kan ik niet alles uit Mucca Mode halen wat er in zit.

Het multi-tasken gaat me goed af, maar ik wil me meer op de kids kunnen focussen. Ons zoontje Gabriele gaat binnenkort naar school  – ze worden zo snel groot! Daarom heb ik gekozen om te stoppen met Mucca Mode – maar wel pas als ik een juiste koper/koopster heb gevonden.

Kun je wat meer vertellen over je nieuwe plannen?

Ik ga in de eerste instantie meer werken bij Salon M. Als we een leuk pand tegenkomen willen we ons samen vestigen in Waalre, en ons ook gaan richten op haarwerken en uiterlijke verzorging.

Wat zou je een eventuele koper nog willen zeggen?

webvedettes

Vanaf het moment dat ik Mucca Mode ben gestart, heb ik hard gewerkt om iets moois en rendabels op te bouwen. Hierdoor is het een bedrijf met potentie.
Ik doe het niet voor niets weg, maar als je hard werkt, is de investering binnen een jaar zeker terug te verdienen.

Ik wil de webwinkel graag verkopen aan iemand die echt interesse heeft in deze niche – het lijkt me belangrijk dat je als koper kiest voor een webwinkel waar ook daadwerkelijk je interesses liggen.

Wanneer je Mucca Mode besluit over te nemen, kan ik een bepaalde tijd blijven helpen, zodat de overname soepel verloopt en ook jij een positieve start hebt van Mucca Mode.

Heb je interesse in Mucca Mode?

Meer informatie nodig? Wil je een vraag stellen of een bod uitbrengen?
Stuur dan een mail naar Ayla via muccamode@outlook.com.

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.
Nog geen reacties

Geef een reactie