Webwinkel Te Koop: Zazou.eu

Een eigen webwinkel is voor veel mensen een droom, want het levert een (extra) inkomen op en het lijkt makkelijk te combineren met een baan en/of de zorg voor een gezin.

Maar een succesvolle webwinkel starten is zo makkelijk nog niet….Uit recent onderzoek blijkt dat bijna een derde van de webwinkels nog nooit winst heeft gemaakt. En dat slechts 18% van de webwinkeliers een modaal inkomen uit hun webwinkel weet te halen.

Standaard investeringsonderschatting door starters

Startende webwinkeliers onderschatten standaard hoeveel tijd het kost om een succesvolle webwinkel te lanceren en te runnen.

Om het goed te doen, moet je veel tijd investeren, onder andere in:

  1. onderzoek (naar bijvoorbeeld je niche en doelgroep),
  2. het ontwikkelen en laten bouwen van een webwinkel
  3. het inkopen van je collectie
  4. het opzetten van een marketingstrategie die ervoor zorgt dat er ook daadwerkelijk klanten naar je webwinkel komen.

Overnemen in plaats van zelf starten

Als je het zo bekijkt, is het erg aantrekkelijk om een (goedlopende) webwinkel over te nemen. Want in dat geval heeft de vorige eigenaar al gedegen onderzoek gedaan, een klantenkring opgebouwd en een marketingstrategie uitgezet.

Jij hoeft dan alleen nog maar te fine tunen en aanpassingen door te voeren die beter bij jou passen.

Kortom: een webwinkel overnemen is een aantrekkelijk alternatief voor zelf een webwinkel opbouwen.

 

Webwinkel te koop: Zazou.eu

homepage zazou voor webwinkel te koop

Op WebVedettes.nl besteden we daarom regelmatig aandacht aan webwinkels die te koop zijn. Dit keer is dat Zazou van Joyce van de Pas. Hieronder lees je haar verhaal. Misschien is Zazou wel dé webwinkel voor jou.

Wie ben jij?

frank en ikIk ben Joyce van de Pas, 42 jaar oud, mama van twee kinderen. Ik ben sinds vier jaar zelfstandig ondernemer – en daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad. Ik werk graag en mijn dagen zijn dan ook altijd gevuld. Met de kinderen, maar vooral ook met mijn eigen bedrijf Dutch Internet Media. Binnen Dutch Internet Media hebben mijn man en ik nog een aantal dochterondernemingen, waar Zazou.eu er een van is.

 

Wat is Zazou voor soort webwinkel?

vedettes
Zazou is een webwinkel met voornamelijk kleurrijke, hippe kinderkleding. Vandaar onze kreet Kids Fashion with a twist.

Molo legging Tiger   Nikia    Kinderkleding online

Wij richten ons op fashionable mama’s en gezinnen in het midden- en hoogsegment. Je vindt bij Zazou geen kleding van een tientje, maar verantwoorde kleding met een bite. Van mooie, digitale, gedetailleerde natuurprints tot kleding met een retro twist. Als het maar bijzonder, van goede kwaliteit en comfortabel is.

webvedettes

We voeren een overduidelijk kleurrijk assortiment wat kinderen enorm aanspreekt. Het zijn veelal Nederlandse merken – een uitzondering daargelaten. Uitzonderingen worden alleen maar gemaakt als ze héél goed binnen ons assortiment passen.

We selecteren merken die niet op iedere hoek van de straat te vinden zijn, die passen bij de smaak van kinderen en waar kids hun eigen identiteit in kunnen vinden.
Daarnaast vinden wij het belangrijk dat de betreffende merken hun steentje bijdragen aan de maatschappij door verantwoord te ondernemen.

Dat de kleding wordt geproduceerd in landen waar de juiste controles plaatsvinden en dat de merken zichtbaar moeite doen om de juiste materialen te gebruiken. Dit is bijvoorbeeld herkenbaar in het Oekotex label wat veel van onze merken voeren.

webvedettes

De merken moeten een kwaliteitsbeleving geven die ook bij onze klant duidelijk aankomt. Kwaliteit en duurzaamheid van de kleding in combinatie met ons advies en onze service zorgt voor een tevreden klant.

Ons doel? Blije kinderen die zich prettig voelen in onze kleding.

Hoe lang geleden ben je begonnen met je webwinkel?

Drie jaar geleden hebben we Zazou overgenomen. Sindsdien hebben we een stevige slag gemaakt in de collecties die we voeren. Ook hebben we de webwinkel totaal opnieuw opgezet in Magento en onze merken een boost gegeven op het gebied van SEO. Verder hebben we ons klantenbestand enorm uitgebreid.

Waarom heb je gekozen voor deze specifieke niche?

molo

Ik hou van ‘anders dan anders’. En ik hou van kleur. Niet bij mezelf, maar vooral bij mijn kinderen. Ik vind het belangrijk dat kinderen zich prettig voelen in hun kleding.

Voelt een kind zich goed en bijzonder in zijn of haar kleding, dan start de dag goed en staat hij of zij sterker in zijn schoenen.

Kinderen zijn juist vaak in de kleding op zoek naar het uitdrukken van hun eigen identiteit en daarnaast moet de kleding ook comfort bieden zodat kinderen wel vrij kunnen spelen. Dat kan uitstekend met het kledingassortiment van Zazou.

Zinspiratie-2014-10-14

Onze leveranciers gebruiken kleurencombinaties en prints die bij ieder kind tot de verbeelding spreken. Als gevolg van de eigen identiteit en herkenbaarheid van onze merken hebben zij een sterke schare fans.
Je ziet bij onze klanten bijvoorbeeld heel duidelijk de 4FunkyFlavours fan, de Wild en/of een Molo fan naar voren komen. Deze klanten ‘gaan’ voor het merk terwijl het merk niet volop in alle winkels verkocht wordt.

4FF categoriepagina

Daarnaast zijn het merken die bewust hebben gekozen voor het samenwerken met een aantal webwinkeliers en die daar duidelijk in selecteren. Niet iedere webshop kan zomaar deze merken voeren.

Gezinnen die onze kleding kopen weten wat voor kwaliteit we bieden – en zijn ook bereid om daar extra voor te betalen.

Wat is het bestlopende product?

Look_Book_SS15_salg_Side_012

Van de merken die we voeren zijn 4FunkyFlavours, Wild en Molo de beste. Molo hebben we pas sinds een jaar in het assortiment, maar loopt voor een nieuw merk al goed mee. Op bovengenoemde merken zetten we ook breed in.

Dutch Design Bakery jurk donkerblauw   Kinderkleding online

Daarnaast zijn The Dutch Design Bakery en Dutch Heroes uitstekende merken waarbij we met een shoptegoed werken bij de leverancier. Dit houdt in dat je geen keuze uit het assortiment hoeft te maken, maar dat we alles van deze merken kunnen voeren binnen het shoptegoed.

gezinnig_vakantieklets_boek_editie_1_1

Naast kinderkleding hebben we nog wat aanvullingen op het gebied van accessoires en kinderboeken.

Wat is jullie meest effectieve marketingtool?

SEO. Het belangrijkste van alles is dat de zoekmachine optimalisatie in orde is. Het grootste deel van onze bezoekers (60% van de ruim 8000 bezoekers per maand) komt via de organische zoekresultaten bij ons op de website.

webvedettes

Maar ik blijf erbij dat het een combinatie van factoren is om tot een succes te komen. SEO, blog, nieuwsbrief, social media, pers… allemaal dragen ze hun stukje bij aan de branding van je merk en ‘dus’ ook aan je omzet. We hebben ook redelijk wat inschrijvingen op onze nieuwsbrief, volgers op twitter en facebook die voor reuring kunnen zorgen op zijn tijd.

Wat is je grootste marketingsucces?

Het grootste succes hebben wij geboekt met het omzetten van onze webshop naar Magento. Niet alleen vanwege het gebruiksgemak, maar vooral ook voor de zoekmachineoptimalisatie is dat de juiste keuze geweest.

Zazou-fb-actie

Daarnaast hebben wij regelmatig leuke acties via de social media die succesvol zijn en ‘mengen’ wij ons ook in Faceboekgroepen waar veel fans zitten van onze merken.

Wild verkoop groep Facebook

We hebben op eigen initiatief ook diverse groepen opgestart waar onze klanten hun kleding weer 2e hands aan kunnen bieden. Het voordeel van duurdere merken is ook weer dat klanten het voor de helft van de prijs 2e hands weer kunnen verkopen 😉

advies-viablogs

De klant voelt onze betrokkenheid en dat is van groot belang. Daarnaast verzenden wij gratis, een niet te vergeten, belangrijke USP.

Wat vind je het allerleukst aan het runnen van een webwinkel?
4funkyflavours_sfeer

Natuurlijk is inkopen het allerleukste. Het is net alsof je voor je eigen kinderen gaat shoppen, maar dan in het groot! Bij alles wat ik door mijn handen laat gaan bij het inkopen zie ik hen er ook in lopen.
Daarbij komt dat het contact met de leverancier hierin ook leuk is. Je hoort wat er speelt en hoe je daar op kan inspelen. Ze zijn ook altijd bereid om met je mee te denken. Jouw succes is ook hun succes.

Klantbeoordelingen
Daarnaast word ik zelf (en mijn klanten gelukkig ook) ontzettend blij van alle positieve reviews die we krijgen (inmiddels > 529) en de gouden score (9.6) die we halen. Het is een bevestiging van het feit dat we het goed doen.

blije_klanten


Ook leuk zijn de buitenlandse orders uit Australië, Denemarken, Duitsland, België, USA, Zwitserland, Rusland en laatst zelf uit Slovenië! We worden overal gevonden.

post slovenië

Als laatste vind ik het een verademing om werk en privé op deze manier te combineren, daar word ik zelf (en mijn gezin) echt gelukkig van.

En wat minder?

Wat ik zelf minder leuk vind zijn de beurzen. Daarom ben ik daar ook mee gestopt.
In het begin deden we dat nog regelmatig, en je kan er goede omzet draaien als je wilt, maar ik word er zelf niet blij van, gezien de drukte in ons gezin en de combinatie met mijn andere bedrijven.
Gelukkig is het voor het draaien van de webshop ook geen noodzaak, alhoewel je er nóg meer naamsbekenheid mee krijgt, wat natuurlijk altijd goed is.

Waarom wil je je webwinkel verkopen?

Binnen Dutch Internet Media hebben we meerdere dochterondernemingen. Ik hou ontzettend van nieuwe uitdagingen en wil mezelf steeds prikkelen om nieuwe, andere dingen te doen.
Daarnaast heb ik, met een andere zakenpartner, nog een importbedrijf waar ik ook de nodige tijd in moet investeren en krijg ik binnen Dutch Internet Media regelmatig de vraag van klanten om websites te maken of te adviseren rondom SEO. Dit vind ik heerlijk om te doen maar valt moeilijk te combineren met de webshop die op zich al fulltime aandacht verdient.

Kun je wat meer vertellen over je nieuwe plannen?

Mamsatwork1-copy2

Mijn website www.MamsatWork.nl groeit steeds verder uit, daar wil ik graag een professionaliseringsslag mee maken.
Verder hebben we onlangs een nieuwe website gestart www.leukewebshops.com welke nog in ontwikkeling is en heb ik nog een 5-tal URL’s waar ik nog leuke dingen mee wil doen… Kortom, genoeg om mijn dagen mee te vullen.

Wat zou je een eventuele koper nog willen zeggen?

Zazou heeft het afgelopen jaar een prachtige omzetgroei laten zien: tussen de 35-40%. En als je echt de tijd kan investeren, zal Zazou nog veel meer kunnen groeien.
Daarnaast richten wij ons wegens tijdgebrek nu voornamelijk op Zazou zelf, terwijl er een Engelse site, een Franse site en diverse merkgerichte sites aan gekoppeld zijn. Deze zitten aan dezelfde Magento-database gekoppeld qua voorraad, maar kun je qua content helemaal apart inrichten en verder optimaliseren voor de SEO. Ze zijn volledig ingericht (ook qua taal) op de standaardpagina’s en -categorieën, maar op het gebied van nieuwe collecties en merkspecifieke content valt nog voldoende vooruitgang te halen.

rich-pin-zazou

Technisch gezien is Zazou al volop ingericht. Er zijn een boel extra functionaliteiten t.o.v. de standaard Magento, zoals een chatfunctie, social media kortingen, blogfunctionaliteit, een plugin die gerelateerde producten laat zien, exportfeeds voor beslist.nl en affiliate partner, samenwerking met Flavourites, spaarpuntensysteem, mooi opgemaakte orderbonnen, one-step checkout, voordelig contract met Myparcel voor pakketverzendingen, diverse geïmplementeerde betaalmethodes zoals Ideal, Creditcard, Paypal, bankoverschrijving, Rich Pinterest plugin (die ook de prijs meeneemt), mobiele versie, etc etc.

Molo t shirt Remington Monsters   Kinderkleding online

We hebben een half jaar geleden ‘gezeten’ met een grote investeerder die interesse heeft getoond in overname. Met die interesse waren we erg happy: onze strategie, en vooral de resultaten daarvan, hebben hun aandacht getrokken. Door die interesse heeft ons idee om te verkopen ook daadwerkelijk vorm gekregen. Omdat Zazou’s omzet de miljoen euro-grens nog niet benadert, is overname door die kandidaat niet mogelijk. Gezien onze resultaten en groei willen we de verkoop van Zazou wèl serieus aanpakken.

Zazou is namelijk een gezonde webwinkel met een enorme potentie! We hopen een serieuze kandidaat te vinden, iemand die onze uitgezette lijnen kan voortzetten maar ook zijn/haar eigen visie wil doorvoeren en de investering aan durft.

Heb je interesse in Zazou.eu?

Meer informatie nodig?

>> download de Zazou.eu verkoopbrochure

NOOT: in deze verkoopbrochure staan geen exacte cijfers. Joyce bespreekt deze graag met serieuze gegadigden!

Wil je een vraag stellen of een bod uitbrengen?

Stuur dan een mail naar Joyce via info@zazou.eu !

 

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

Nog geen reacties

Geef een reactie