Webwinkel te koop: Zonnekleding.nl

Een eigen webwinkel openen? Dat staat hoog op het verlanglijstje van heel veel Nederlanders.
Een eigen webwinkel is voor veel mensen een droom, want het levert een extra inkomen op en het lijkt makkelijk te combineren met een baan en/of de zorg voor een gezin.

Maar een succesvolle webwinkel starten is zo makkelijk nog niet….
Uit recent onderzoek blijkt dat bijna een derde van de webwinkels nog nooit winst heeft gemaakt.
En dat slechts 18% van de webwinkeliers een modaal inkomen uit hun webwinkel weet te halen.

Standaard investeringsonderschatting door starters

Startende webwinkeliers onderschatten standaard hoeveel tijd het kost om een succesvolle webwinkel te lanceren en te runnen.

Om het goed te doen, moet je veel tijd investeren, onder andere in:

  • onderzoek (naar bijvoorbeeld je niche en doelgroep),
  • het ontwikkelen en laten bouwen van een webwinkel
  • het inkopen van je collectie
  • het opzetten van een marketingstrategie die ervoor zorgt dat er ook daadwerkelijk klanten naar je webwinkel komen.

Als je het zo bekijkt, is het ook erg aantrekkelijk om een (goedlopende) webwinkel over te nemen. Want in dat geval heeft de vorige eigenaar al gedegen onderzoek gedaan, een klantenkring opgebouwd en een marketingstrategie uitgezet.
Jij hoeft dan alleen nog maar te fine tunen en aanpassingen door te voeren die beter bij jou passen.

Kortom: een webwinkel overnemen is een aantrekkelijk alternatief voor zelf een webwinkel opbouwen.

Webwinkel te koop: Zonnekleding.nl

Op MamaMarketing besteden we daarom regelmatig aandacht aan webwinkels die te koop zijn. Dit keer is dat Zonnekleding.nl, van Ursula Haase. Hieronder lees je haar verhaal. Misschien is Zonnekleding.nl wel dé webwinkel voor jou.

Wat is Zonnekleding.nl voor soort webwinkel?

De homepage van Zonnekleding.nl

De homepage van Zonnekleding.nl

Zonnekleding.nl is een webwinkel met een specifieke niche. Op Zonnekleding.nl kun je namelijk UV werende kleding en accessoires voor kinderen kopen. De zonnekleding is van het Zweedse merk ZUNBLOCK.
Zonnekleding.nl is een specialist reseller pur sang. Lees hier meer over specialist resellers.

Wie zit er achter Zonnekleding.nl?

Ursula Haase, eigenaar van Zonnekleding.nl

Ik ben Ursula Haase, kom oorspronkelijk uit het zuiden van Duitsland en woonde en werkte na mijn studie Scheikunde bijna 15 jaar in Zwitserland. Vlak voor mijn 40e verjaardag dacht ik: “It’s now or never!”, zei mijn baan op en reisde zes maanden door Latijns-Amerika.

Terug in Zwitserland ontmoette ik Christiaan, voor wie ik verhuisde naar Nederland. Hier woon ik nu sinds 2005. En toen in  januari 2009 Timo nog werd geboren, was mijn geluk perfect.

Wij zijn als gezin graag buiten en houden erg veel van de natuur – maar toen Timo nog klein was, vond ik dat best lastig. Zo’n kindje is zo kwetsbaar… Toen we voor het eerst met zijn drieën naar Spanje gingen, ging ik op zoek naar manieren om hem goed te beschermen tegen de gevaarlijke UV straling van de zon.

Hoe ontstond het idee voor Zonnekleding.nl?

Zoon Timo in Zunblock

Zoon Timo in Zunblock

“Hoe kan ik mijn zoontje het best tegen de zon beschermen?” vroeg ik aan een vriendin die kinderarts is. “Koop UV werende kleding, die beschermt ideaal, en je hebt veel minder gedoe met insmeren.” was haar antwoord.

Ik had nog nooit gehoord van UV werende kleding en ging op zoek. In het blad Stiftung Warentest (een soort Consumentenbond, red.) kwam één merk heel goed uit de bus: het Zweedse merk ZUNBLOCK.
De producten waren niet alleen veilig en vrij van schadelijke stoffen – ze waren ook erg  vrolijk. Ik heb een aantal stukken voor mijn zoontje gekocht en getest, en was helemaal tevreden. Stoer zag hij ermee uit! En je herkende hem meteen op het strand – ook een voordeel.

Kinderen in Zunblock-kleding

Kinderen in Zunblock-kleding

Dat ik vervolgens een webwinkel in zonnekleding voor kinderen startte, was eigenlijk logisch. Ik probeer gezond te leven en wil anderen graag helpen dat ook te doen. Ik houd ervan iets op te bouwen en werk graag met kinderen – een webwinkel in kinderzonnekleding was een logisch, en toch volkomen onverwachts, gevolg.

Nu, vier jaar later, verhuizen we naar Duitsland… Ik ga dus terug naar mijn roots – en kan mijn Nederlandse webwinkel helaas niet meenemen.

Wanneer ben je begonnen met je webwinkel?

Ik kreeg het idee voor de webwinkel in de lente van 2010. In de zomer van 2010 heb ik Zonnekleding.nl geopend.

Waarom heb je gekozen voor deze specifieke niche?

Simpel: omdat de producten me helemaal overtuigden, goed zijn voor de gezondheid van kinderen, én omdat UV werende kinderkleding een groeimarkt is.

Ik was al een trouwe klant toen ik op de website van ZUNBLOCK zag dat ze nog een distributeur voor Nederland zochten. Ik werd meteen enthousiast. Het product klopt helemaal: het is nuttig, praktisch en veilig.
Bovendien groeit de markt, omdat ouders zich steeds meer bewust zijn van de gevaren van UV straling, voornamelijk voor kinderen. Zij kopen UV werende kleding voor hun kinderen om op latere leeftijd huidkanker te voorkomen. Huidkanker is een kankersoort die vaak wordt onderschat.

Wat is het bestlopende product?

Timo in Zunblock

De  tweedelige UV setjes (shirt/short) lopen het beste. Alle meest geëxponeerde lichaamsdelen zoals schouders, nek, bovenarmen en bovenbenen zijn goed beschermd. Dankzij het verlengde rugdeel wordt ook de gebogen rug beschermd bij spelen in de zon.
Bovendien is een tweedelig setje lekker makkelijk en praktisch als je nog luiers moet wisselen.
En het is handig, want je hebt er meteen ook een apart UV shirt voor “gewoon in de zon”, bij het buitenspelen, op de fiets etc.

Wat is jullie meest effectieve marketingtool?

Dat is nu precies mijn zwakke kant: omdat ik privé nog niet ben begonnen met social media, ik van nature geen marketing-communicatiemens ben én omdat Nederlands niet mijn moedertaal is, ben ik niet actief op Social Media – en dat is natuurlijk zonde.

Foto van Nathan, opgestuurd door zijn moeder.

Wat ik wél goed doe, en wat voor Zonnekleding.nl erg goed werkt, is goede mond-tot-mond reclame. Klanten sturen ons foto’s van hun kinderen in onze kleding (hier vind je een selectie tevreden-klantenfoto’s.)

“We hebben er superveel plezier van gehad en de website ook aan veel mensen doorgeven – zelfs aan de Grieken!”

Ook krijgen wij vaak positieve berichten in het gastenboek, zoals die hierboven. En hier vind je een selectie van positieve berichten van klanten.

Verder zijn wij natuurlijk goed vindbaar zijn op Google en andere zoekmachines. Zo worden we bijvoorbeeld goed gevonden op de zoekwoorden UV-kleding, UV-pak en zwemshirt.

Wat is je grootste marketingsucces?

Artikel over Zonnekleding.nl op Ecomaman.nl

Advertenties in moeder- en oudersbladen zijn succesvol, vooral als het een combinatie is van een artikel over UV bescherming. Ook samenwerkingen met websites en blogs voor moeders, zoals bijvoorbeeld Ecomama.nl, werken erg goed.

Wat vind je het allerleukst aan het runnen van een webwinkel?

Tevreden klanten in het gastenboek.

Tevreden klanten in het gastenboek.

Het begint ermee, dat je vanuit thuis kunt werken met een klein kind, en je je eigen baas bent. Jij kiest voor de strategie, waar je het geld aan wilt besteden, hoe je website er uit ziet etc. Het is JOUW kindje. Dat geldt voor elke webwinkel.

Wat voor mij ook erg belangrijk is, is dat het een product is waar ik zelf en ook mijn klanten emotioneel bij betrokken zijn. Ze willen de beste bescherming voor hun kind.

Daarnaast is het natuurlijk heerlijk als mensen voor jouw webwinkel en producten kiezen, tevreden zijn met product en service – en je dat laten weten! Ik heb altijd geprobeerd zo klantgericht mogelijk te zijn en de klant op een positieve manier te verrassen; net even dat stapje extra te doen.
Bijvoorbeeld door meer te geven dan ze verwachten, of door een verrassing mee te sturen. Of door een bestelling die om 17.30 binnenkomt, toch nog op dezelfde dag te versturen. Door de klant te bellen als ik het vermoeden had dat de bestelde maat niet klopte of door gewoon een extra maat mee te sturen, zodat de klant thuis kon passen en de bestpassende kon houden.

Door zo klantgericht te werken,  ontvang ik ontzettend veel leuke dankberichtjes op de website. En als klanten het volgende jaar weer bestelden, of via via bij ons terecht kwamen, dat is superleuk. Dat betekent dat ik goed bezig ben.

Ik vind het contact met de klant erg leuk. Niet alleen aan de telefoon, ook via mail, sms, door te appen help ik mijn klanten met hun vragen: “Hoe goed moet ik mijn kind beschermen als we naar Suriname gaan?”, “Welk product raadt u mij aan voor mijn kind?” of “Heeft u nog een tip voor een goede zonnebrandcrème?
Ouders die dit soort producten kopen, zijn geïnteresseerd: ze willen het beste voor hun kind en denken mee. Dat maakt het extra leuk.

En wat minder?

Mijn handicap is dat ik geen “marketing communicatie” mens was. Meer doen met Facebook, Twitter en Pinterest, meer persberichten schrijven… het staat al jaren hoog op mijn lijst, maar het komt er maar niet van.

Hier ligt dan ook nog een enorme kans voor groei voor iemand, die dat leuk vindt! Er valt nog een wereld te winnen, als het op UV werende kinderkleding aankomt.

Waarom wil je je webwinkel verkopen?

Wij verhuizen naar het buitenland, en het is niet verstandig dit soort producten vanuit Duitsland naar NL te versturen. Dat duurt te lang en is te duur.

Kun je wat meer vertellen over je nieuwe plannen?

Eerlijk gezegd.. dat weet ik zelf nog niet. Eerst in München aankomen, dan zien we verder 🙂

Wat zou je een eventuele koper nog willen zeggen?

Ik ben de exclusieve distributeur van ZUNBLOCK in Nederland – en dat is heel fijn. Zunblock  is een product waar je als verkoper helemaal achter kunt staan. De kwaliteit is uitstekend. Ook de samenwerking met de producent, ZUNBLOCK in Zweden, is erg prettig.

Verder heb jij het in handen, waar het product verkocht wordt. Door tijdsgebrek heb ik ervoor gekozen de kleding (bijna) exlusief via mijn eigen webwinkel te verkopen, maar de nieuwe eigenaar kan er ook voor kiezen meer wederverkopers voor de ZUNBLOCK-kleding te vinden, en dat gedeelte uit te bouwen.

Bovendien is er veel groeipotentieel. Aan de ene kant omdat de markt groeit door bewustwording van het publiek: elk tijdschrift voor ouders rapporteert in de lente en zomer over de juiste omgang met de zon. En ook over UV straling wordt steeds meer gecommuniceerd – zo is het is inmiddels onderdeel van het weerbericht.
UV kleding heeft duidelijke voordelen tegenover zonnebrandcrème, dus de bekendheid stijgt steeds meer.

Aan de andere kant kun je door de inzet van sociale media, het versturen van persberichten etc, nog veel meer potentiële klanten bereiken dan ik tot op heden heb gedaan.
Tenslotte zou je meer uit je bestaande klanten kunnen halen (en een bredere klantenkring kunnen bereiken), door bijvoorbeeld ook regen-/ of winterkleding aan te bieden.

Kortom: je hebt hier de kans om een leuke webwinkel met aantrekkelijke brutomarges en veel groeikansen over te nemen.

zunblock webwinkel te koop

Heb je interesse in Zonnekleding.nl?

Meer informatie nodig? Wil je een vraag stellen of een bod uitbrengen?
Stuur dan een mail naar Ursula Haase via info@zonnekleding.nl, dan neemt zij contact met je op.

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

Nog geen reacties

Geef een reactie