Webwinkel vakantie (5 tips)

Nog één dagje en het is Meivakantie. Maak jij gebruik van een fullfillment service, dan loopt alles gewoon door. Maar voor veel kleinere webwinkeliers die zelf hun bestellingen verzenden, is de vakantie een heikel punt. Want: “Sluit ik mijn webwinkel, of laat ik ‘m open?”

En als je je webwinkel tijdelijk platgooit, hoe zorg je er dan voor dat de klanten terugkeren als jij weer open gaat?
In dit artikel vijf tips voor een goede webwinkelvakantie!

Webwinkel: vakantie sluiten of open blijven?

webwinkel vakantie

Een korte rondvraag op Twitter leert het volgende:

  • de meeste kleine webwinkeliers houden hun webwinkel in vakantie open
    ze werken ofwel met meerderen in de webwinkel, en hebben hun vakantie zo afgestemd dat er altijd iemand aanwezig is om de webwinkel te runnen. Of ze vragen familie of vrienden om tijdens hun vakantie bestellingen te verzenden,
  • een aantal webwinkeliers houdt hun webwinkel open, maar verzendt niet tijdens de vakantie
    Veel webwinkeliers kiezen voor de optie hun webwinkel wel open te houden, maar geen bestellingen te verzenden. Klanten kunnen dan wel windowshoppen en bestellen, maar krijgen hun bestelling pas na de vakantie thuisgestuurd

Wat is het voordeel van een webwinkel vakantie?

Dat is nogal wiedes: dat je lekker vrij bent.
En dat is niet alleen lekker, dat is gewoon ook keihard nodig. Soms moet je even afstand nemen van de dagelijkse drukte, zodat je in alle rust stil kunt staan bij waar je mee bezig bent en of je nog op de goede weg zit. De vakantie is daar natuurlijk het uitgelezen moment voor.

Wat zijn de risico’s van een webwinkel vakantie?

Je webwinkel platgooien in de vakantie heeft twee belangrijke nadelen:

  • een dip in je ranking bij zoekmachines
    een paar dagen geen activiteit kan nog niet zoveel kwaad, maar wekenlange stilte kan nadeling uitpakken voor je SEO. Zoekmachines zijn immers dol op verse data, en als jij die niet genereert, maar je concurrent wel, dan zal jij zakken en zij klimmen.
  • weglopende (en -blijvende) klanten
    klanten kunnen besluiten bij een ander te kopen, en daar vervolgens zo tevreden over zijn dat ze wegblijven

Webwinkel vakantie: 5 tips

LOVY luxe babysieraden en kindersieraden van zilver   Bestel ze online

Homepage van LOVY: de zwarte balk maakt meteen duidelijk dat LOVY gesloten is én wanneer ze weer opengaat.

Run jij jouw webwinkel in je eentje, heb je geen fullfillment service en wil je toch heel graag echt even op vakantie – zonder laptop?
Dat kan in de meeste gevallen prima.

Klanten kennen heus het verschil wel tussen een gigant als Bol.com en een kleinere webwinkel.
Jij hebt, als het goed is, de mens achter je merk al duidelijk zichtbaar gemaakt. Jouw klant gunt jou daardoor niet alleen de koop, maar ook een fijne break.
Natuurlijk: als ze haast heeft, zal ze bepaalde producten wel bij de concurrent bestellen, maar als jij weer terug bent van vakantie, komt ze gewoon weer bij je terug.

Hoe pak je een webwinkel vakantie aan?

LOVY webwinkelvakantie

Facebook post van LOVY: sympathiek, mooi en duidelijk.

  1. informeer je klant
    Maak duidelijk hoe lang je op vakantie bent, en wanneer bestellingen worden verstuurd. Doe dit op de homepage, op een duidelijke plek, zodat dat zonneklaar is. Maar communiceer je webwinkel vakantie ook via je social media kanalen.
  2. blog over je vakantieplannen
    Schrijf, naast een duidelijke melding op je homepage, ook een leuk vakantie-blogbericht, zoals Laura van LOVY deed. Daarmee maak je voor je klant op een leuke manier duidelijk dat je op vakantie gaat – en je informeert haar over belangrijke zaken.
  3. geef een korting
    Kom je klant tegemoet met een kleine vakantiekorting. Dat is een sympathiek gebaar, en kan bovendien net de reden zijn waarom ze besluit niet-dringende zaken alvast bij jou te bestellen.
  4. zorg voor een goede out-of-officemail
    Zet hierin de feiten rondom je vakantie, wanneer mensen hun bestelling kunnen verwachten, dat je korting geeft etc.
    En, heel belangrijk: neem een link op naar de FAQ-sectie van je webwinkel, zodat mensen die een klacht of vraag hebben, zelf al heel wat informatie kunnen vinden
  5. BONUS: zorg voor een leuk vakantiecadeautje!
    Maak een printable voor al je bezoekers die goed bij de vakantie past. Of zet een serie blogberichten klaar met vakantie-inspiratie, die je zo plant, dat er iedere week dat je op vakantie gaat, eentje live gaat – werkt ook heel fijn tegen de SEO-dip. Of stuur een klein cadeautje mee met de bestellingen die in de vakantieperiode zijn gemaakt.

Conclusie

Kies je ervoor je webwinkel te sluiten tijdens je vakantie, dan neem je een risico.
Maar gelukkig kun je dat risico verkleinen: zorg ervoor dat je klant goed geïnformeerd wordt én zich gekoesterd voelt.
Klanten die goed geïnformeerd worden, en die jou de koop (en je vakantie!) gunnen, zullen zeer waarschijnlijk terugkomen als jij terug bent van vakantie.

De gunfactor

Zoals je merkt , is  de gunfactor belangrijk.
Maar ja: hoe krijg je die gunfactor?
Simpel: met een goed webwinkelblog en de Hink-Stap-Sprong.
Lees hier hoe je de gunfactor creëert met de Hink-Stap-Sprong.

Meer lezen over webwinkel vakantie?

Lees dan lekker deze column van Laura van den Brink  waarin zij uitlegt hoe haar blog zorgde voor een hoos aan bestellingen – terwijl zij op het strand lag.
En start meteen met bloggen voor je webwinkel, als je dat niet al deed 🙂

Nu echt aan de slag met je webwinkelblog?

>> bestel het Werkboek Bloggen voor Webwinkeliers <<

Lees het Werkboek Bloggen in de meivakantie, en ga daarna direct aan de slag, zodat je in de zomervakantie met een gerust hart op webwinkelvakantie kunt!

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

2 reactie bij Webwinkel vakantie (5 tips)

  1. avatar
    Jelle 25 april 2014 bij 09:22 #

    Een G R O O T nadeel is dat je daar mee ook het inbrekersgilde informeert. Als je dus expliciet communiceert dat je op vakante gaat, kies dan goed een afgewogen formulering.
    “In de vakantieperiodes kunnen afwijkende levertermijnen van toepassing zijn, blabla”

    • avatar
      Diana van Ewijk 25 april 2014 bij 09:47 #

      Inderdaad Jelle! Dank voor deze aanvulling. Een goede formulering is enorm belangrijk.

Geef een reactie