Webwinkelier? Op Google+ móet je zijn!

“Google+ wordt het nieuwe Facebook”, jaja dat zal wel. Maar ik heb écht geen tijd om me in nóg een social medium te verdiepen. Het kost me al zoveel tijd om al die tweets en comments bij te houden. Laat staan Google+… En trouwens, ik heb wel een account. Maar het ziet er allemaal veel te ingewikkeld uit en niemand die ik ken zit er nog.

Herkenbaar?

Google+ gaat niet vanzelf…

Sommige social media zijn zó leuk, dat gebruiken als vanzelf gaat. Dat het vervolgens goed is voor je vindbaarheid in Google en volgers of zelfs kopers oplevert is een mooie bijzaak. Denk aan Pinterest of Instagram. Ik ben fan het eerste uur en gebruik beide naar hartelust.
Maar voor andere social media ligt dat anders…
Bijvoorbeeld voor Google+. Je hebt misschien wel een account, bent ooit begonnen. Maar neh, te ingewikkeld, wat heb je eraan en je hebt al zóveel om te social media-en. Maar laat ik je één ding vertellen: Google+ is hét medium om zichtbaar op Google te zijn. En hoe eerder je begint, hoe beter!

Maar waarom moet je als webwinkelier dan op Google+ zijn?

Google = goud

De belangrijkste reden om als webwinkelier op G+ te vinden te zijn, is omdat het van Google is. En Google is jouw beste vriend als het gaat om bezoekers toch? Voor het eerst heb je een direct lijntje met ze en dat is – bijna letterlijk – goud waard. Mensen kunnen je volgen en de zoekresultaten  van jouw volgers bevatten meer content van jouw hand. Daarnaast krijgen pagina’s die je deelt via Google+ een directe link en dat geeft extra waarde aan die pagina (linkjuice).

Author Rank

google+ tips

Jeweetwel, Author Rank laat zo’n fijne afbeelding naast je blogpost met je hoofd erop zien.
Het valt extra op in de zoekresultaten en geeft mensen meteen een vertrouwd gevoel.
Aanvankelijk was het niet zo lastig om die foto te koppelen aan je blog. Kwestie van een G+ account maken, koppelen – en daar was ‘ie.
Maar daar is Google – terecht – van teruggekomen. Author Rank is heel fijn, maar je moet er wél wat voor doen. En dat is vooral door actief deel te nemen aan G+.

Je wordt dus beloond als je het spel meespeelt.

Uitstraling

google+ tip webwinkel mamamarketing

De berichten die je in G+ plaatst zijn direct te zien voor ál je volgers. Dus niet voor de lousy 10% op Facebook, als je mazzel hebt.
Mensen volgen jou en krijgen daarom ook ál jouw berichten te zien.
Zeker in vergelijking met de nieuwste Facebook interface is de vormgeving van G+ een verademing.
Er staat een grote foto bij, en de berichten die je plaatst kun je mooi(er) maken met bijvoorbeeld vetgedrukte of schuin gedrukte tekst.  Kortom: het smoelt gewoon veel beter. Je kunt er zelf bewegende gifs in plaatsen en ook met video’s kun je hele leuke dingen doen. YouTube is namelijk óók van Google…

Functionaliteiten

Als je eenmaal in Google+ duikt gaat er werkelijk een wereld voor je open. Van hashtags tot communities en van hangouts tot kringen.
Dat is nu vast nog abacadabra voor je, maar straks de normaalste zaak van de wereld. Ja straks, want je kunt er donder op zeggen dat Google+ ook hier groot gaat worden. Staat Google+ in Nederland nog in de kinderschoenen, in de VS is G+ al net zo populair als Twitter. Ongelofelijk maar waar.

Voorsprong

Wie het eerst komt heeft de meeste tijd om proef te draaien. Maak daar gebruik van; start met Google+ voordat je concurrenten dat doen.
Test alles uit en wees gewoon één van de eersten.
Weet je nog met Pinterest? Pinners die vanaf het begin heel goed aan de slag zijn gegaan hebben nu miljoenen (ja echt miljoenen) volgers. Denk maar eens aan Kidsdinge en April & May…

Zien we elkaar op Google+?

Dus kom op, laten we allemaal gewoon de eerste stap nemen.
Geen moeilijk gedoe, gewoon stapje voor stapje. Google+ is dan wel een extra social medium, maar het is het zó waard om ermee aan de gang te gaan. En het voordeel van ‘allemaal naar G+’ is dat we elkaar daar weer zien!

Eerste hulp bij Google+

In de volgende blogpberichten laat ik je zien hoe je je account(s) aanmaakt, inricht en hoe je de eerste stappen zet.
En heb je al een account?
Volg dan alvast deze G+ accounts:
Laura van den Brink,  mijn persoonlijke account
LOVY, mijn bedrijfsaccount
Tot op Google+!

Meer leren over Google+?

Ik geef op 12 juni een Google+ SweatShop tijdens B+B+B workout your business, de vakdag voor ambitieuze webwinkeliers.
Je leert hoe hink-stap-sprongmarketing werkt én hoe je Google+ gebruikt om klanten te trekken. Plus: je kunt me precies vragen hoe je Google+ nu eigenlijk kunt inzetten voor jouw webwinkel.
avatar

About Laura van den Brink

Laura van den Brink is MamaMarketeer, met communicatie als specialiteit. Ze houdt ervan om merken te 'bouwen' door middel van storytelling. Dat doet ze onder andere voor haar eigen sieradenmerk LOVY luxe kindersieraden. Ze maakt zilveren armbandjes voor baby's en andere kindersieraden om bijzondere momenten voor áltijd te bewaren.

3 reactie bij Webwinkelier? Op Google+ móet je zijn!

  1. avatar
    Chelsea Bosters 31 mei 2014 bij 19:46 #

    Hallo Laura,

    Dank voor je interessante post. Wel zijn er een paar dingen die eigenlijk niet in zijn volledigheid staan aangegeven. Author Rank zorgt er voor dat je auteursafbeelding in Google links van de artikel wordt vermeld. Naast dat dit een hogere ROI te weeg brengt is dit ook enorm belangrijk om een autoriteit te worden in Google. Je bouwt als het ware een Author Rank op en naar een flink aantal goede artikelen gaat Google je artikelen automatisch meer waarderen en hoger plaatsen in Google.

    Je Author Rank is dus het voornaamste om te beginnen aan Google+ (Voor bloggers zoals wij). Check de SEO blog en Google+ op Online marketing blog http://www.marketingmed.nl eens, daar staat meer informatie over dit fenomeen. Succes!

  2. avatar
    Nanda 20 mei 2014 bij 15:04 #

    Mij werd de volgende vraag gesteld.

    “De laatste maanden zijn ook artikelen te lezen over het weer stoppen met Google+ omdat bij voorbeeld de interactiviteit te laag blijft en de ROI dus (nog) niet op orde is. Geven deze mensen te snel op?”

    Wat is jullie kijk hierop.

    • avatar
      Laura van den Brink 20 mei 2014 bij 21:46 #

      Hallo Nanda,

      Dat blijft een kip-en-het-ei verhaal ben ik bang. We beginnen er niet aan of stoppen met G+ omdat er nog zo weinig mensen op te vinden zijn. En zo blijft het doorgaan. Door te laten zien wat de voordelen – naast interactie – zijn, hoop ik dat steeds meer MamaMarketeers zich ook naar Google+ gaan begeven.

      Ik bekijk social media overigens niet met een roi-bril. Het is lastig om precies aan te tonen hoeveel verkopen (of ander doel) je er direct uit haalt. Maar dat geldt ook voor Twitter, Facebook en Instagram. Zie G+ meer als een nieuwe sociale omgeving waar je weer nieuwe contacten kunt leggen. Nóg makkelijker want je valt veel meer op 😉 En het is ook reuze goed voor je seo.

      Groeten van Laura

Geef een reactie