Wees een grote vis in een kleine vijver. Oftewel: kies je je niche!

(beeld via fashionrenegade.wordpress.com)

(beeld via fashionrenegade.wordpress.com)

Je hebt eigenlijk geen tijd om iets aan marketing te doen.
Geen zin ook.
Want tegen wie moet je eigenlijk iets zeggen?
En: wat dan?
Weer een aanbieding of actie… het voelt als spammen.
En dat wil je nou juist niet, want dat vindt je zelf ook zo super-irritant.
Nee. Marketing. Bah.
Koud, naar, commercieel, gelikt. Spam.
Daar doe je liever niet aan mee.

Ken je dat?
En heb je daarom te weinig klanten in je webwinkel?
Mmm.

Dan moet je misschien toch maar meer aan marketing gaan doen…

Simpele tip: wees een grote vis in een kleine vijver!

Wat we daarmee bedoelen?

Nou gewoon: kies een klein stukje van de markt. Dat is je vijver.
Die vijver zit vol mensen die interesse hebben in datgene wat jij verkoopt.
Dan hoef je er alleen nog maar voor te zorgen dat ze jou allemaal leren kennen.
En dat is dus veel makkelijker in een kleine vijver dan in de Stille Oceaan.
Leuker ook – lees maar door.

Een voorbeeld: je verkoopt kinderkleding.

Dat is een Stille Oceaan waar al ontzettend veel grote, opvallende vissen in rondzwemmen.
De grootste is misschien wel Kleertjes.com. Een enorm uitgebreide kinderkledingwebwinkel, met een geavanceerd zoeksysteem, geweldige service, heel veel korting en vaak nieuwe collecties.
Dat wordt lastig concurreren.

Dat komt omdat ‘kinderkleding’ een enorme markt is.

Een kleiner deel van die markt is bijvoorbeeld: jongenskleding.
Nog kleiner: jongensonderkleding.
En nog kleiner: maillots, speciaal voor jongens.

Kijk, daar heb je iets te pakken.
Want daar heeft Kleertjes.com er niet zoveel van.
Zeg maar gerust: daar hebben ze er geen van.

En dus kun jij je daarop onderscheiden.

Little Titans: een grote vis in een erg kleine vijver

grote vis in een kleine vijver, mamamarketing

Kijk eens naar de webwinkel van Little Titans. Een Brits merk dat exact 6 soorten maillots verkoopt. Voor jongens. Een piepklein produktaanbod. Voor een piepkleine vijver.

little titans op facebook, kleine vijver, mamamarketing

Op Facebook hebben ze maar 265 vrienden – maar die zijn wel fan.
Kijk maar: bijna de helft praat over hen.
Normaal is dat tussen de 5 en de 10%. Dus.
Hun vijver zit vol fans. Die graag horen wanneer ze een nieuw maillotje hebben gemaakt.

Maar die ook allemaal jongensmoeder zijn.

En dat is het mooie van een niche: je communiceert met een groep gelijksoortige mensen.

Die heel hoogstwaarschijnlijk geïnteresseerd zijn in alles wat leuk is voor jongens.
En dat is toevallig jouw passie.
Want jij bent je webwinkel begonnen omdat je een jongensmoeder bent.
Die nergens leuke jongensmaillots kon vinden.
En die dus maar zelf bent gaan verkopen.

Deel je passie voor je niche

Die jongensmoeders hè?
Die zitten te springen om leuke dingen voor hun mini-mannetjes.
Heus niet alleen maillots.
Maar ook: grappige jongensknutsels, bijzondere jongensverhalen, speciale jongensfeesttips.
Of: jongens styling tips. Uitleg over hoe gaten in knieën repareert. Of waar je op moet letten als je schoenen koopt voor bij die gave jongensmaillot.

Als jij die tips gaat delen, word jij een grote vis in die kleine vijver.
Ben jij degene die altijd allerlei leuke dingen voor jongens weet, vindt en deelt.
Gaan ze jou volgen.
En als je dan, tussen al die leuke tips, eens een nieuw maillotje laat zien?
Dan vinden ze dat fijn!
Want als jij die als expert leuk vindt, dan willen zij die misschien ook wel hebben.

Zie je wel: marketing kan leuk zijn!

Dat zeggen we toch al jaren… 🙂

VRAAG:

Heb jij al een niche? Hoe heb je die gevonden? En… werkt het voor jouw webwinkel?

 

 

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

, , , , , , , ,

9 reactie bij Wees een grote vis in een kleine vijver. Oftewel: kies je je niche!

  1. avatar
    Claudia 30 januari 2013 bij 10:29 #

    Wat een leuk stukje met goede tips. Ik heb met Ookinhetpaars mijn niche ook gevonden. Ik verkoop woonaccessoires (grote markt) die duurzaam zijn (ook best een grote markt) maar mijn niche zit in de merken die ik verkoop. Deze merken zijn verder in NL nergens te koop. Het is ook erg leuk om steeds weer op zoek te gaan naar producten die anderen niet hebben/verkopen en ik doe zo leuke, internationale contacten op. Zo hoop ik mijn niche steeds verder uit te breiden. Groetjes Claudia @ookinhetpaars

  2. avatar
    Mama Femke 25 januari 2013 bij 18:53 #

    Hi Diana,
    leuk stuk! En ik zie het niet zozeer als een niche, maar wel wees onderscheidend. Dat probeer ik als winkel ook te zijn. Ik merk wel, wanneer je het meeste nog zelf doet, de marketing wel een extra ding is, wat ook tijd kost. Gelukkig heb ik een handige man die daar tijd in kan steken. Je hebt zeker marketing nodig, maar wel het liefst op een leuke, creatieve manier, anders voelt het inderdaad als spam. Ik vind het soms ook best lastig om een leuke invalshoek te kiezen. Maar aan de andere kant vind ik dat we het prima doen, en we krijgen goede reacties terug. Goed kijken wat je klanten wil en luisteren naar hun verhalen, en met een beetje tijd, weten ze je te vinden, en dat blijven vasthouden. Trouwens ik wil graag wat boobytags kopen, is dat mogelijk?
    Groet,

    Femke – Mama Femke

    • avatar
      Diana 26 januari 2013 bij 07:35 #

      Dankjewel Femke! Wat een mooie webwinkel heb je – en leuke kleertjes (Rockefella is geweldig!).
      Heb je weleens een log overwogen?
      Voor jouw niche (hippe tweedehands kindermerkkleding) kun je namelijk heel leuk bloggen: je hebt een specifieke doelgroep, een duidelijke look&feel en sfeer. Voor mijn merk Ozowiezo blogde ik op Ozowiezo.nl en dat zorgde voor veel traffic op de winkel. Ook voor SEO was het geweldig. Daarnaast: het was erg leuk om te doen, ik kreeg veel leuke reacties en ik bleef op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen mijn niche: driedubbel winwinwin dus 🙂

      Mocht je eens willen sparren over een eigen blog, neem dat contact met ons op… wij bieden vanaf februari ook brainstormsessies aan waarin we ongebreideld met je meedenken zodat je aan het eind ervan een duidelijk idee hebt over wat je allemaal met zo’n blog kan, hoe je dat praktisch gezien moet aanpakken en waar je moet beginnen!

      PS: Ik heb alle produkten van Ozowiezo (dus ook de BoobyTag!) overgedragen aan Poppedop.com; daar kun je ze bestellen, ook als wederverkoper. Ze is heel aardig, dus zeker doen 🙂

  3. avatar
    Diana 24 januari 2013 bij 20:27 #

    Kan ik me voorstellen, Petra: creatieve kriebels! Gewoon nog even doorbubbelen, vaak komt er vanzelf, zomaar ineens, een goed idee bovendrijven 🙂

  4. avatar
    Petra 23 januari 2013 bij 20:24 #

    Lijkt me zo fijn om een niche te vinden die bij mij past, maar tot nu toe nog niet gevonden en dus nog geen webshop gestart. Wel kriebels hoor, want zou graag meer met mijn creatieve kanten willen doen.

  5. avatar
    Judith Smits 23 januari 2013 bij 15:36 #

    Volgens mij heb ik wel een niche product te pakken! Ik lever alleen maar kinderkoffertjes, dus degene die ze zoeken komen al snel bij mij terecht. Er is wel een maar…ik ben een groothandel dus richt me op een andere markt dan de particulieren winkels. Dus…als jullie tips hebben voor groothandels, dan hoor ik dat graag!

    • avatar
      Diana 23 januari 2013 bij 16:41 #

      Dat lijkt me inderdaad een niche-produkt, Judith! Ik ben zelf begonnen met een webwinkel/groothandel (in oa BoobyTags, borstvoedingslintjes). Mijn niche: handige oplossingen voor ouders met jonge kinderen. Mijn ervaring is dat het verschil niet altijd zo groot is. Ik richtte mij op heel grote bedrijven (kraamzorginstellingen etc), middelgrote/kleine stenen winkels en… webwinkels. En laat het grootste deel van die doelgroep nu toevallig vrouw zijn, kinderen hebben en dus (net als de eindconsument) interesse hebben in mijn niche. Door mij daar vol op te richten, legde ik niet alleen contact met consumenten, maar ook met wederverkopers. Heel handig!

      Hoe pak jij je marketing nu aan? *benieuwd*

  6. avatar
    Bianca 23 januari 2013 bij 12:46 #

    Ik heb dan (nog) wel geen website, mijn niche bestaat uit kleuterleerkrachten. Veelal vrouwen, een enkele kleutermeester.

    • avatar
      Diana 23 januari 2013 bij 16:36 #

      Dat is een duidelijke niche, Bianca! Ik ben heel erg benieuwd wat voor webwinkel je wilt gaan openen? Of heb je nog geen plannen?

Geef een reactie