Werkboek: Persberichten voor Webwinkeliers

Meer koopgrage bezoekers met zelfgeschreven persberichten

Een persbericht versturen – dat staat al tijden bovenaan je lijstje, toch? Maar ja. Jij bent geen tekstschrijver en bovendien heb je geen baanbrekend nieuws.

Trouwens, die bladen zitten echt niet te wachten op jouw webwinkeltje.
Dus, uh, dat persbericht komt nog wel een keertje…
Zonde!

Als jouw webwinkel in een blad staat, dan geeft dat blad jouw webwinkel een ‘stempel van goedkeuring’ – en zullen jouw potentiële klanten eerder jouw producten kopen. Een persbericht versturen is daarom een effectieve manier om meer koopgrage bezoekers naar je webwinkel te trekken.

Maar… hoe schrijf je nu zelf een overtuigend persbericht?

En waar stuur je jouw zelfgeschreven persbericht naartoe?

Bestel hier jouw Werkboek Persberichten voor Webwinkeliers

free publicity webshop

Het Werkboek Persberichten is een praktisch e-book waarmee je op een inspirerende manier jouw eigen persberichtenstrategie ontwikkelt en leert hoe je zélf overtuigende persberichten schrijft.

Je leert hoe je:

  • een kwalitatieve adreslijst opbouwt,
  • steeds weer een originele invalshoek vindt
  • je eigen persberichten schrijft.

Ook helpen we bij:

  • het ontwikkelen van een pers-planning,
  • het verrichten van effectieve nazorg
  • het analyseren en verbeteren van jouw strategie.

Bestel hier jouw Werkboek Persberichten voor Webwinkeliers

Nu investeren in leren = zelf succesvol toepassen in de toekomst

Als je je eigen persberichtenstrategie ontwikkelt en leert hoe je zelf persberichten schrijft, kun je keer op keer jouw webwinkel onder de aandacht brengen bij de media.  Zo vergroot je de kans jouw webwinkel onder de neus van koopgrage klanten te krijgen en boost je eigenhandig je omzet.

Waarom zou ik leren hoe ik zelf persberichten schrijf?

Hand omhoog als dit je bekend voorkomt:

  • Ik kan niet schrijven en professionals zijn duur om in te huren. Ik stuur maar geen persberichten – zonde van het geld.
  • Ik heb helemaal geen nieuws – die bladen zitten heus niet te wachten op mijn kleine webwinkeltje…
  • Die redacteuren worden overstelpt met persberichten – een persbericht opsturen is dus zinloos.
  • Ik ben een wederverkoper, geen maker. Ik heb dus geen nieuwswaarde – het heeft daarom geen zin om een persbericht te versturen.

Zo laat je prachtige kansen liggen – en dat is doodzonde. Met het Werkboek Persberichten:

  • leer je hoe je zélf je persberichten schrijft waarmee je in de juiste bladen geplaatst wordt en meer koopgrage klanten in je webwinkel krijgt.
  • ontdek je waar redacties behoefte aan hebben en hoe jij dat, op een leuke manier, aan kunt bieden.
  • leer je hoe je ervoor zorgt dat jouw persbericht opvalt, geopend wordt en wat je kunt doen om de kans op doorplaatsing te vergroten.
  • ontdek je wat jouw toegevoegde waarde is en hoe je je daarmee onderscheidt van andere webwinkels, waardoor je, ook als wederverkoper, de pers kunt voorzien van voor hen interessante informatie.

Het Werkboek Persberichten helpt je bovendien bij het opstellen van een persberichtenstrategie waarmee je precies weet wanneer je een persbericht over welk thema uit moet sturen. Zo kun je vooruit werken en jouw kans op aandacht in de bladen maximaliseren.

Bestel hier jouw Werkboek Persberichten voor Webwinkeliers

… of lees even wat anderen van onze aanpak vinden:

“Duidelijke taal, zakelijk – met de female touch. Erg inspirerend. Spreekt mij als webshop-eigenaar aan. We nemen het zeker wel serieus – onze webwinkel is niet zomaar een hobby. Webvedettes (voorheen MamaMarketing) begrijpt dat. Super!”
– Elle Strik, Retro Keetje

“Jaa! Vandaag kwam er weer eentje bij #beeldaanvraag #persbericht #datisnummer4 met dank aan tips van  @webvedettes
– Ellen, Pomponne (via Twitter)

“Ik heb jullie website van voor naar achter gelezen. Ondanks dat ik communicatieadviseur ben, heb ik heel veel gehad aan jullie tips voor het starten, hebben en promoten van een webshop.”
– Kristel Klomp, De Vrolijke Letterbak

Waarom een Werkboek Persberichten voor Webwinkels?

WebVedettes helpt ondernemers met een webwinkel bij het ontwikkelen van hun eigen online marketingstrategie, zodat ze met een beperkt marketingbudget blijvend meer klanten naar hun webwinkel trekken.

Een persberichtenstrategie kan daar een krachtig onderdeel van zijn: het is effectiever dan een advertentie, maakt jouw webwinkel top of mind bij bloggers, stylisten en redacteuren én het is (bijna) gratis. Bovendien kun je persberichten inzetten om je expertstatus op te bouwen en de gunfactor de creëren. Mensen kopen nu eenmaal graag van merken die ze kennen, leuk vinden én vertrouwen.

Door éénmalig te investeren in het ontwikkelen van je persberichtenstrategie en het leren schrijven van jouw eigen persberichten, kun je daarna vanuit je eigen kracht, creativiteit en visie, online marketing bedrijven die perfect bij jouw webwinkel past.

Bestel hier jouw Werkboek Persberichten voor Webwinkeliers

Wij zijn wij?

Dana-Taberima-Diana-van-Ewijk-MamaMarketingWij zijn Diana van Ewijk en Dana Taberima – online marketeers in hart en nieren.

Wij bieden al jaren advies en hands on hulp aan online ondernemers, met name in het webwinkelMKB. Die ervaring, gecombineerd met onze gezamelijke kennis, geeft ons alle tools om jou te helpen je online marketing te verbeteren.

Als communicatie-experts hebben wij, met vallen en opstaan, geleerd wat wel werkt bij het versturen van een persbericht voor je webwinkel – en wat niet. Die ervaring heeft geleid tot een hele berg aan publicaties – en die ervaring delen we graag met jou.

Over het Werkboek Persberichten voor Webwinkels

WB_Persberichten_Inhoudsopgave

Het Werkboek Persberichten is een praktisch e-book waarmee je op een inspirerende manier je eigen persberichtenstrategie ontwikkelt.

Het e-book bevat 11 hoofdstukken. De meeste hoofdstukken zijn voorzien van huiswerk: een opdracht waarmee je direct de opgedane kennis vertaalt naar jouw webwinkel.

Inhoud van het Werkboek Persberichten:

1. Wat is free publicity?

2. Waarom free publicity voor webwinkeliers?

3. Jouw dubbele doelgroep
Huiswerk: Ontdek jouw dubbele doelgroep
Werkbladen: Mijn dubbele doelgroep

4. Jouw doelstellingen
Huiswerk: Be SMART, baby
Werkbladen: Mijn SMARTdoelen

5. Jouw strategie
Huiswerk: Zoek jouw originele invalshoek
Werkblad: Mijn ABABA-invalshoek

6. Jouw planning
Huiswerk: Jouw planningen
Werkbladen:
• spiekbriefje retailkalender
• mijn persberichtenplanning
• mijn plan van aanpak

7. Het perfecte persbericht (papier en digitaal)
Huiswerk: Schrijf je eigen persbericht
Werkblad: Template persbericht
BONUS: vier voorbeelden die veel pers hebben gehaald

8. Verspreiding

9. Jouw lijst
Huiswerk: Zoek jouw influencers
Werkblad: Belangrijke influencers in mijn niche

10. De nazorg
Huiswerk: Nabellen voor durfals
Werkblad: Mijn na-belscript

11. Meten is weten
Huiswerk: Meet het effect van jouw persberichtenstrategie
Werkblad: Het effect van mijn persberichten

Bestel hier jouw Werkboek Persberichten voor Webwinkeliers

Klanten over onze andere Werkboeken

“Hard aan het werk met het werkboek ondernemingsplan van @WebVedettes. Maakt het schrijven van een ondernemingsplan een stuk leuker!”
– Ida, Kleine Wondertjes (via Twitter)

“De voorbeelden, tips & trucs die gedeeld worden zijn heel waardevol. De werkbladen zijn ideaal – ik heb niet langer een excuus om er niet mee aan de slag te gaan. Ik ben heel blij met deze duidelijke handleiding van WebVedettes!”
– Mirjam, Mirjams Atelier

Huiswerk: 14 praktische werkbladen

Als je het Werkboek Persberichten voor Webwinkels doorwerkt, weet je precies hoe je, keer op keer, een overtuigend persbericht schrijft – en naar welke adressen je ‘m moet sturen. Zo breng je jouw webwinkel blijvend onder de aandacht van relevante media én koopgrage bezoekers.

Bestel hier jouw Werkboek Persberichten voor Webwinkeliers

Veelgestelde vragen

Een persbericht sturen? Wat ouderwets! Dat heeft toch geen zin meer in deze tijden van social media?

Een persbericht versturen is, juist nu, heel interessant. Redacteuren worden, net als wij allemaal, overstelpt met informatie uit alle hoeken en gaten. Met een persbericht biedt je hen waardevolle content op een presenteerblaadje aan.

Ik vind schrijven echt vreselijk. Een officieel persbericht krijg ik vast en zeker nooit uit mijn pen.

Officieel schrijven? Dat hoeft helemaal niet. Je schrijft voor je webwinkel – niet om de voorpagina van de krant te halen. Met wat uitleg en begeleiding leer je hoe je zelf je persberichten schrijft. En bovendien: oefening baart kunst! Als je nu begint, schrijf je straks moeiteloos.

Zelf mijn persberichten schrijven? Daar kan ik toch veel beter een expert voor inhuren?

Mwah. Een expert kost geld. Terwijl je niet zeker weet dat je persbericht geplaatst gaat worden… Als jij leert hoe je je eigen persberichten schrijft, kun je, wanneer je maar wilt, een persbericht versturen. Bovendien ben jij de expert – jij weet dus precies welk blad interessant is voor jouw webwinkel – en waarom.

Ik heb helemaal geen tijd om ook nog persberichten te versturen. En het gaat best lekker zo… dus waarom zou ik dat doen?

Is jouw omzet precies zoals jij wil? Dan hoef je niet aan persberichten te beginnen. Kan je omzet beter? Dan is een persberichtenstrategie een effectieve manier om blijvend aandacht voor je webwinkel te generen – en je omzet te verhogen.

Ik heb al eens een persbericht verstuurd. Dat leverde helemaal niets op … waarom zou ik het dan vaker doen?

Eén persbericht? Tja… Redacteuren zijn razend druk, krijgen stapels persberichten binnen – die ene van jou is al snel weer vergeten. De truc is om redacteuren met overtuigende persberichten blijvend te herinneren aan je webwinkel, zodat je top of mind bent als ze op zoek zijn naar content.

Bestel hier jouw Werkboek Persberichten voor Webwinkeliers

BONUS 1: Werkblad Ontwikkel een onvergetelijke bobbel

Met een bobbel in je enveloppe verleid je de redacteur om jouw persbericht te openen. Is die bobbel overtuigend, dan zal ze eerder geneigd zijn jouw persbericht in haar blad door te plaatsen. Slim!

Met dit Werkblad ontwikkel jij een overtuigende bobbel die precies past bij jouw webwinkel.

BONUS 2: Werkblad Jouw ideale klant

Hoe duidelijker jij jouw doelgroep op het netvlies hebt, hoe effectiever jouw persbericht is. Heb jij je doelgroep nog niet zo helder? Geen zorgen. Het werkblad ‘Jouw ideale klant’ helpt je jouw doelgroep stapsgewijs helder te krijgen.

BONUS 3: Werkblad Jouw toegevoegde waarde

Hoe sterker jouw expertstatus, hoe groter de kans dat jij met jouw webwinkel in de bladen komt. Nog geen expertstatus?
Met het werkblad ‘Jouw toegevoegde waarde’ breng jij in kaart in welke onderwerpen jouw doelgroep geïnteresseerd is – en met welke content jij jouw doelgroep helpt. Daarmee geef  je jouw expert status een boost.

Klaar om je eigen persberichten te schrijven en versturen  – en meer koopgrage klanten naar je webwinkel te trekken?

Met het Werkboek Persberichten voor Webwinkels ontwikkel je je eigen persberichtenstrategie, ontdek je hoe je overtuigende persberichten schrijft en leer je hoe je jouw eigen adreslijst opbouwt. Zo vergroot je de kans om jouw webwinkel onder de neus van jouw doelgroep te krijgen – en je verkopen een boost te geven.

Begin nu met het schrijven en versturen van jouw persberichten!

Bestel hier jouw Werkboek Persberichten voor Webwinkeliers

Nog geen reacties

Geef een reactie