Zo ga je om met een cyber-aanval (4 tips voor kleine webwinkels)

(beeld via Free Spirit Heaven)

(beeld via Free Spirit Heaven)

‘Ieder uur dat iDeal niet werkt kost (webwinkels) tussen de 5 en 7 miljoen euro. Als het alleen bij één grote bank niet werkt, zoals bij ING, kun je de schade door 3 delen. Ongeveer een derde van de consumenten ziet af van een koop als iDeal niet beschikbaar is,” aldus Wijnand Jongen van branchevereniging Thuiswinkel.org op Sprout.

Die cyber-aanvallen zijn dus killing voor (kleine) webwinkels. Natuurlijk moet de overheid optreden tegen dit soort aanvallen, maar wat kun je zelf doen?

Omgaan met cyber-aanvallen voor kleine webwinkeliers

Hoewel je als kleine webwinkelier niet veel kunt doen om de bad guys achter cyberaanvallen te stoppen, zijn er een aantal dingen die je kunt doen om de schade te beperken. Onze tips:

  1. Laat de klant direct weten dat er niet met iDeal betaald kan worden.
    Dat kan via Twitter en Facebook, maar ook via een je blog of de nieuwssectie op je website.
  2. Link naar een artikel van een betrouwbare derde, bijvoorbeeld thuiswinkel.org, waar de cyber-aanvallen worden toegelicht.
    Zo laat je je klanten zien dat het probleem niet zit bij jouw (onbetrouwbare) betaalsysteem.
  3. Laat je klant de voordelen van betalen met bijv. Paypal zien.
    Je kunt ervan uitgaan dat jouw klant ook gewoon graag wil kopen – en dus wellicht moeite wil doen om over haar huiver voor een onbekend betaalsysteem heen te stappen. De voordelen van betalen met Paypal staan hieronder toegelicht.
  4. Geef eventueel een extra duwtje…
    Dat kan bijvoorbeeld door korting te bieden zolang iDeal offline is, of een klein extraatje mee te sturen om het ongemak te verzachten.

 

Eigenlijk gaat het er dus om dat je:

  • je klant tijdig informeert,
  • twijfel over jouw webwinkel wegneemt
  • service biedt om het ontstane ongemak (ook al is het overmacht) te verlichten.

Vergelijk het maar een beetje met de NS die bij grote storingen kopjes koffie uitdeelt, of een supermarkt die na een verbouwing tijdelijk korting biedt op de boodschappen. Dat geeft, ondanks de onvrede over ‘het gedoe’, toch een goed gevoel.

De voordelen voor jouw klant van betalen met Paypal

Hieronder nog de voordelen van Paypal voor jouw klanten:

  • Je kunt al je aankopen online volgen.
  • Je krijgt een automatische ontvangstbevestiging zodra de verkoper je betaling binnen heeft. Zo weet je dus altijd of je daadwerkelijk hebt betaald.
  • Accountgegevens en de status zijn altijd direct toegankelijk en meteen bekend.

Denk je dat klanten het lastig vinden een Paypal-account aan te maken? doe het ze dan desnoods voor in een filmpje.
In dit artikel leggen we uit hoe je, heel makkelijk, zelf een filmpje maakt met Screenr.

Kortom: een cyberaanval is bad news, maar je kunt zelf het één en ander doen om de schade te beperken!

VRAAG:
Wat doe jij om de schade van een cyber-aanval te beperken?

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

, , , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie