Zoekmachine Marketing voor beginners – deel 2

Gastblog van Meneer Simmering over SEOVandaag de dag komt er ieder dag meer informatie op het internet te staan dan er de afgelopen 3000 jaar aan informatie is verschenen. Dat is nogal wat. Ieder dag wordt er zoveel online gezet dat het steeds moeilijker wordt je te onderscheiden.

In de wereld van SEO verandert er daarom ook veel. Steeds komen er nieuwe zaken die je moet gebruiken om gevonden te worden door een zoekmachine.

Rijke content

Een van die zaken is het gebruik van rijke content.

Google vindt het meer dan ooit belangrijk dat je een bezoeker goede content voorschotelt, maar daar stopt het niet bij. Want goede content is er ruim voor handen.

Wanneer je een stapje verder wilt gaan, maak je gebruik van rijke content. Dit is dat je een bezoeker meerdere manieren geeft om de informatie tot zich te nemen.

Dat kun je doen door middel van tekst, video, audio, integratie met Twitter en Facebook.

Meer dan een stukje tekst

Stel dat je een mooi product aanbiedt in je webwinkel. Je schrijft een mooi stukje tekst wat voldoet aan de eisen van de consument. Er staat duidelijk in beschreven waar het product voor is, hoe het er uit ziet en wat je er mee kan.

De tweede stap is natuurlijk het toevoegen van een afbeelding. In mijn vorige artikel heb ik al beschreven hoe je dit voorziet van duidelijke informatie, zodat ook je afbeelding nuttig is voor zoekmachine indexatie.

Video

Daarna voeg je een korte video toe waar je het product laat zien. In tegenstelling tot je teksten hoef je hier geen rekening te houden met het unieke karakter.

Een tekst moet uniek zijn, maar een video kun je bijvoorbeeld ook via de de fabrikant krijgen. fabrikanten of leveranciers van producten leveren vaan standaard teksten aan voor hun producten. Die kun je beter niet gebruiken want de kans is groot dat deze tekst veel vaker opduikt.

Voor video is dit niet erg. Je hoeft dus niet je eigen video te maken. Aan de andere kant kan dit wel een verrijking zijn voor je website. Een eigen Youtube kanaal is zeker een meerwaarde en zal meer bezoekers naar je site trekken.

Reviews

Een mogelijkheid om reviews te plaatsen is de volgende optie. Google is gek op reviews aangezien deze worden geschreven door andere mensen dan jijzelf.

Het is niet voor niets dat je een week of twee na levering van je product van bijvoorbeeld bol.com een mail krijgt met de vraag om het product te beoordelen. Zeer waardevol, ook voor zoekmachines.

Microdata

Andere mogelijkheden die als rich content worden gezien: het gebruik van PDF bestanden, authorship toevoegen aan je weblog (daar kom ik nog op terug in een volgend artikel), en infographics.

Tenslotte, als je nog wat verder in deze materie wilt duiken. Aan je website kun je zogenaamde microdata toevoegen. Hiermee kun je bijvoorbeeld je website voorzien van extra informatie achter de schermen. Denk aan product omschrijvingen, reviews, schrijver van de tekst, muziek, gebeurtenissen, koppelingen met Google plus enzovoort.

In onderstaande video vertelt een medewerker van Google hier meer over (in het Engels).

avatar

About Meneer Simmering

Meneer Simmering schrijft op zijn blog over creatieve ondernemers. Daarnaast heeft hij, samen met zijn vrouw Joselien een webwinkel, studiosimmering.nl. Ook is hij al sinds 2002 bezig met het schrijven voor zijn blog HTML-site waarin hij anderen leert om een eigen website te maken.

, , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie