Zoekmachines voor beginners (deel 1)

Een webwinkel beginnen is 1 ding, maar zorgen dat je gevonden wordt is vers 2. Daar gaat het dan ook vaak mis en vervolgens haakt men af. Hoeveel webwinkels stoppen er niet na een jaar? En dat heeft vooral te maken met het niet gevonden worden en daardoor veel te weinig bestellingen om winstgevend te worden.

In de basis zijn er al een heel aantal zaken eenvoudig in te passen en door te voeren waardoor je al een hele stap vooruit maakt als het gaat om vindbaar zijn in een zoekmachine.

In het Engels wordt het verbeteren van je website voor een zoekmachine SEO genoemd, Search Engine Optimisation. Wanneer je SEO gaat bestuderen kun je maanden, zo niet jaren aan het leren slaan.

Maar de beste veranderingen zitten in maar een paar belangrijke factoren.

Hier komen ze

  • Geef je afbeeldingen een goede naam
  • Geef je afbeeldingen een omschrijvende alt tekst
  • Geef iedere pagina een goede titel
  • Geef iedere pagina een goede omschrijving

 

Geef je afbeeldingen een goede naam

De meeste webwinkels werken veel met afbeeldingen. Wanneer je een afbeelding fotografeert is het in de eerste plaats van belang dat je een goede foto maakt, maar SEO technisch gezien is dat niet zo interessant.

Interessanter is het om deze afbeelding een goede naam te geven. Normaal gesproken heeft een afbeelding, wanneer je deze van je toestel afhaalt een naam zoals DSC00320.jpg

Dat zegt niets over wat er op de afbeelding te zien is. Dus je gaat de naam van de afbeelding aanpassen. Dit kun je gemakkelijk doen in een fotobewerkingsprogramma zoals Irfanview. Je kunt je afbeelding dan meteen kleiner maken (bijvoorbeeld 600 pixels breed).

Daarna geef je de afbeelding een logische naam. armband-met-hartjes.jpg is een voorbeeld van zo’n logische naam. Let op de streepjes tussen de woorden.

Je mag overigens ook liggende streepjes gebruiken, maar dan worden de woorden door een zoekmachine samen getrokken. Met liggende streepjes niet.

Overigens geldt dezelfde methode ook voor het omzetten van links voor een website. Dus http://www.voorbeeldwebsite.nl/pagina-website

Voorzie de afbeeldingen van een alt tekst

De meeste webwinkel software is voorzien van de mogelijkheid om een alternatieve tekst in te voeren bij een afbeelding (of dit wordt automatisch gedaan op basis van de naam van de afbeelding).

Deze alternatieve tekst komt in de code te staan als alt=”tekst van het plaatje”.

Een zoekmachine kan namelijk niets met de afbeelding zelf, maar wel met de alt tekst. Op basis daarvan wordt geïnterpreteerd wat er op de afbeelding staat. Deze informatie wordt bijvoorbeeld ook gebruikt voor Google images. En vergeet niet dat veel mensen via Google images zoeken, meer dan je denkt!

Geef iedere pagina een goede titel

De titel van een pagina is zeer waardevolle informatie voor een zoekmachine. Maar hoeveel websites ik niet tegenkom met op iedere pagina dezelfde titel, dat is niet te zeggen.

Wanneer je in je webwinkelsoftware de titel invoert dan zal deze titel automatisch omgezet worden naar een html code hiervoor. Deze titel wordt meestal gebruikt voor de koptekst op een pagina en daarnaast als titel van de pagina. Die laatste wordt gemaakt met de html code

<title>Hier komt de titel</title>.

Nu is het zaak om hier goede teksten te gebruiken. Deze code komt namelijk ook weer in beeld in zoekmachine resultaten. Kijk maar mee:

In Google zoek ik op ‘Vintage Speelgoed’.

Het eerste resultaat is dit:

Zoekresultaat

Waneer je op deze site in de code kijkt dan zie je in de title tag dezelfde omschrijving staan als het klikbare resultaat:

 Title tag in HTML-code

Je ziet hier al dat de woorden waar ik op zocht terugkomen in de titel, voordat de naam van de website wordt genoemd, iets wat erg belangrijk is. Wat vooraan staat in de titel is belangrijker dan wat achteraan staat.

Wanneer je in een browser vervolgens deze site bekijkt, dan zie je bovenaan, op het tabblad deze tekst nogmaals staan:

Tabblad met titel

Geef iedere pagina een goede omschrijving

Onder het zoekresultaat op de eerste afbeelding zie je de link staan in het groen en daaronder een omschrijving in zwarte letters.

Deze omschrijving verzint een zoekmachine ook niet zomaar. Die kun je namelijk beinvloeden met de metatag ‘description’. Deze metatags kun je in goede webwinkel sofware ook weer invoeren.

Om dezelfde pagina nog even te gebruiken, de regel code die de description bevat ziet er zo uit:

Voorbeeld van een Meta-description

De zoekmachine heeft deze omschrijving exact overgenomen.

Er bestaat ook een metatag met ‘keywords’. Deze is voor de zoekmachine Google niet van toepassing. Als je wilt kun je deze natuurlijk voor jezelf invoeren, maar nodig is het niet.

De factoren die ik hierboven heb genoemd zijn goed om te gebruiken en jezelf aan te leren om deze gegevens voor iedere pagina en ieder product aan te maken en in te voeren.

avatar

About Meneer Simmering

Meneer Simmering schrijft op zijn blog over creatieve ondernemers. Daarnaast heeft hij, samen met zijn vrouw Joselien een webwinkel, studiosimmering.nl. Ook is hij al sinds 2002 bezig met het schrijven voor zijn blog HTML-site waarin hij anderen leert om een eigen website te maken.

, , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie