5 gouden Pop-Up Shop tips

Ja en dan…… dan heb je veel en goed geblogged over je Pop-Up Shop, en dan komt de dag van de opening…. en dan wil je natuurlijk dit: rijen dik mensen voor de winkel. Dat kan – als je ruim voor de lancering al met online marketing aan de slag gaat. Bloggen en social media voorafgaand aan de opening is dus onmisbaar!

Hoe ver van te voren moet je beginnen met online marketing?

Een goede rule of thumb: tenminste 7 x zoveel tijd voor de voorbereiding als voor de daadwerkelijke opening van je Pop-Up Shop.
En om zoveel mogelijk rijen dik mensen voor de deur te hebben, hieronder nog een paar gouden tips voor je:

5 gouden Pop-Up Shop tips voor het trekken van klanten

pop-up-shop-tips-marketing-webvedettes

1. Run je eigen toko

Maak gebruik van dezelfde passie als waarmee je jouw product ontwerpt, inkoopt of maakt. Breng in de Pop-Up Store een hoge dosis enthousiasme, idealisme en passie en je winkel wordt sowieso een aangename plek voor de consument. Dat kan natuurlijk alleen als jij zelf je winkel gaat runnen. Jij bent het product, kent jouw product en dit is jouw manier om jouw consument direct te leren kennen en andersom. Ook leer je enorm veel van verkopen,bijvoorbeeld welk product beter loopt dan het andere – en waarom.

2. Ken het winkeliersvak

Wees je bewust van de tijdrovende klus die je gaat uitvoeren. Winkelier-zijn is een serieuze zaak, echt een vak apart. Je winkel moet bemand zijn, en ingericht en schoon. En je moet natuurlijk ook nog producten verkopen. Een halve winkel is geen winkel – doe het goed of doe het niet.

3. Wees kostenbewust

Er zijn allerlei operationele zaken waar je aan moet denken, zoals het kassasysteem, pinautomaten, inpakmateriaal, inrichting, afval (en de verwerking daarvan), eventueel personeel.
Naast de gebruiksfee die je betaalt aan de eigenaar zijn ook dit kosten die je moet incalculeren. Zet die kosten op een rijtje en probeer het te budgetteren. Hoe lager de kosten hoe beter, want je winkel is tenslotte tijdelijk en grote investeringen in kassa-systemen en inrichtingen zijn dan ook niet noodzakelijk!

Belangrijk om te beseffen is: een Pop-Up Store is uiteindelijk een middel om jezelf, jouw producten en jouw (eventuele) webshop bekend(er) te maken. Investeer dus liever in marketing, dan in operationele zaken.

4. Locatie, locatie, locatie

Ken je de omgeving?  Wat is het voor straat?  Wat voor mensen komen er?  Pas jij er met je winkel wel tussen?
Wie zijn je buren? Ondernemers roepen niet voor niets altijd: “Locatie, locatie, locatie!”
Wordt niet verliefd op een ruimte, omdat die zo mooi is of zo goedkoop – als jouw doelgroep er niet komt, kan de ruimte nog zo mooi zijn, maar dan heb je er niets aan.

De locatie is dus belangrijker dan de ruimte zelf.

5. Verras!

Een Pop-Up Store is tijdelijk en dus verrassend.
Die tijdelijkheid is aan de ene kant een kracht maar tevens je zwakte. Je hebt geen tijd om een klantenbestand op te bouwen.
Zorg dat je vanuit die kracht ervan aan de slag gaat, bijvoorbeeld met bloggen en social media voorafgaand (en tijdens) je Pop-up Store.

>> lees het artikel ‘Bloggen voor je Pop-Up Shop

>> lees het artikel ‘Open een Pop-Up Shop‘, in samenwerking met Ka-ching

Meer lezen over Pop-Up Shops?

Dit blog werd geschreven door Queens Caroline de Jager en Donja Hehenkamp-Tuinier. In het volgende blog delen zij hun Pop-Up Shop Stappenplan.
Caroline en Donja runden voorheen samen 3isacrowd. Inmiddels runt Donja Studio Flow Mads en Caroline 3isacrowd.

Caroline organiseert ook Pop-Up Summit Start Pop-Up Now, op donderdag 26 maart 2015, waar wij WebVedettes deel uitmaken van de Pop-Up Academy.
Wil jij meer leren over het opzetten en vermarkten van pop-up shops?

>> koop hier je kaartje voor  Start Pop-Up Now!

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.
Nog geen reacties

Geef een reactie