Hoe kies je de juiste markt voor jouw webwinkel?

Je hebt er al een tijdje naar toe geleefd. Je hebt je goed voorbereid. De populairste artikelen uit jouw webshop staan prachtig opgesteld in jouw marktkraam. Het zonnetje gaat zelfs schijnen. Kortom, niets staat in de weg om deze dag tot een succes te maken.

Maar, aan het einde van dag ben je een deceptie rijker. Je mag al je zorgvuldig gekozen producten weer gewoon inpakken en mee terug naar huis nemen.

Herken jij dit? Dan is de kans heel groot dat jij een verkeerde markt hebt gekozen voor jouw webwinkel. Super jammer natuurlijk! Vooral ook zonde van je tijd en energie. In dit blog tips om een je dit leed te besparen.

Voordat je gaat deelnemen aan het markt is het een goed idee, om zoveel mogelijk informatie in te zamelen over de markt. Daarom lees je goed de informatie die door de organisatie verstrekt worden. Ook zij willen natuurljk het liefst verkopers die passen bij hun markt.

Bezoek de markt zelf

Sommige markten worden regelmatig georganiseerd. Denk aan de Swan Market in Rotterdam of de Sunday Market in Amsterdam. Ga voordat je gaat deelnemen zelf de markt eens bezoeken. Dan kun je zelf zien of het een markt is die bij jouw webwinkel past. Je ziet de bezoekers, de andere deelnemers en je kunt vaak ook nog eens een praatje maken met de organisatoren daar. Je kunt dan meteen je vragen stellen, en je twijfels uiten. Je kunt zelf het beste inschatten of een markt iets voor jou is, als je er zelf bent geweest.

Ervaringen van eerdere deelnemers

Als een markt minder vaak (bijvoorbeeld jaarlijks) wordt georganiseerd, dan is het bezoeken ervan soms wat lastig. Een deelname aan een markt is niet per se iets dat je zo lang vooraf al inplant (uitzonderingen daar gelaten). Je kunt dan proberen te achterhalen welke deelnemers bij de vorige editie hadden deelgenomen. Wellicht zijn daar verkopers of andere webwinkels met dezelfde doelgroep geweest. Of vraag de organisatie of je contact kunt opnemen met oud-deelnemers. Zij kunnen je vast vertellen hoe die vorige editie is verlopen.

Check social media

Social media zijn de nieuwe zoekmachines. Veel evenementen maken gebruik van hun eigen hashtag. Door te zoeken op hashtags die rond het evenement in gebruik zijn, kun je al heel veel achterhalen over de bezoekers, en de deelnemers. Is het jouw doelgroep die over het event post? Passen de andere deelnemers een beetje in jouw ‘straatje’? Heeft de markt de uitstraling die bij jouw shop past? Allemaal vragen die je jezelf kunt stellen, wanneer je social media gebruikt om je te helpen een keuze te maken.

Bezint eer ge begint

Het kiezen van een juiste markt is echt een kwestie van goed onderzoeken. Het uitzoeken van goede evenementen voor jouw webshop kan best wel wat tijd kosten. En soms zul je zelfs denken: “mee doen kost niet zoveel”, als de kosten voor deelname laag zijn. Maar bedenk dan ook, dat je voordat je aan een evenement deel neemt ook heel veel tijd (=geld) kwijt bent aan het bedenken wat je mee wilt nemen, aan de opstelling van je kraam/stand, aan het inpakken en opzetten, aan een hele dag actief verkopen, en aan het eind van zo’n dag, moet je inpakken en weer uitpakken in je magazijn. En dat kost heel veel tijd en energie. Tijd en energie die heel goed besteed zijn aan een succesvolle dag. Maar als je niets verkoopt….

Dus besteed even tijd aan het uitzoeken van de juiste markt. Het kan je uiteindelijk best wel wat verspilde tijd en moeite schelen. Met deze tips hoop ik je weer een beetje heb geholpen. Succes! en misschien zie ik je snel op een markt bij mij in de buurt.

 

avatar

About Dana Taberima

Dana Taberima is marketing en communicatie expert bij WebVedettes. Als de ‘nerd’ van het WV-team deelt zij ook graag kennis over de meer technische aspecten van de marketing, zoals Google Analytics en SEO. De diensten, waar ze webshops helpt beter te presteren, met o.a. WebwinkelScan, conversie optimalisatie en campagnes en aanbood via haar bureau Luzente Communicatie, zijn nu ondergebracht bij WebVedettes. Volg Dana op Instagram of LinkedIn
Nog geen reacties

Geef een reactie