Pop-Up Shop Stappenplan

Soms lijkt het heel eenvoudig. Er komt een vastgoed-eigenaar langs en die heeft voor jou een leegstaande winkel en daar mag je dan je Pop Up store in organiseren. “Wow!”, denk je dan, “die kans moet ik grijpen! Dat ga ik doen!”

Maar… bezint eer ge begint. Caroline de Jager, alias Miss Pop-Up Square legt in dit artikel uit hoe je een Pop-UP Shop Stappenplan opzet.

Waar begin je eigenlijk?

Ik ga je nu vertellen dat je dat dus níet moet doen! Waarom niet?  Omdat je beter kunt starten met  de vraag: “Waarom wel?”
En dat is direct de 1e stap die je moet zetten…

Pop-Up shop Stappenplan

Fenix Food Factory

1. Waarom (wel)?

Jij bent de ondernemer. Jij verkoopt bijvoorbeeld een product of dienst (online). Jij moet daarom bepalen WAAROM je een Pop Up Store wilt openen. Wil je een Pop Up Store openen, omdat je een andere publiek wilt ontdekken. Wil je juist je bestaande klanten offline ontmoeten? Wil je snel geld verdienen? Wil je van je voorraad af? Is het onderdeel van een marketing campagne? WAAROM WAAROM WAAROM!

2. Wie?

Voor WIE doe je het? Doe je het om nieuwe klanten te vinden. Doe je het voor jezelf om bijvoorbeeld kennis te vergaren van de markt of om ervaring op te doen? Doe je het om jouw merk beter en sneller “over de buhne” te krijgen?

3. Wat?

Wat is je doelstelling en wat is jouw verhaal? Wat maakt jou uniek als Pop Up Store? Wat maakt jouw Pop-Up Shop zo de moeite waard, dat consumenten speciaal voor jou een ommetje maken?
Wat mij betreft ga je daar een dag over brainstormen met iemand, maar zet deze 1e stapen ALTIJD voordat je er aan begint.

4. Hoe (maak je je verhaal duidelijk)?

De volgende stap is het bepalen van je marketingstrategie. Deze bepaal je naar aanleiding van je doelstelling.
Stel je bent van plan tijdens de Pop Up Store veel nieuwe klanten te ontmoeten, dan kun je marketing activiteiten daar op richten. En zoals al eerder aangegeven adviseren wij om dit ruim voorafgaand aan je Pop Up Store te gaan doen. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je je bestaande (online) klanten in een bepaalde stad beter wilt leren kennen. Deze bestaande klanten kun je dan uitstekend met een mooi persoonlijk aanbod naar je Pop Up Store trekken.

5. Waar?

Het uitzoeken van de SPOT (locatie) is vervolgens onderdeel van je marketing strategie.
Waar ga je pop-uppen? Dat hangt dus af van alles wat je hierboven bepaalt. Wil je een plek voor jezelf? Wil je delen met anderen? Wil je in een bestaande winkel? Wil je 1 dag of 3 maanden? Waar zit jouw (toekomstige) klant? Dit is allemaal belangrijk om te bepalen waar je wilt pop-uppen.

Heb je bijvoorbeeld wel eens van shop sharing gehoord? Bij shop sharing start jij je Pop Up Store in een bestaande winkel. Zo kun je aanhaken op een bestaand klantenbestand. Je hebt direct water, licht, wifi, etecetera. Handig!

Verder, wat locatie betreft: er zijn enorm veel mogelijkheden. Ga dus niet per definitie uit van dat ene winkelpand aan jou aangeboden door die vriendelijke vastgoedmeneer.  Denk in mogelijkheden! Het gaat om jouw ideeën en hoe jij die als ondernemer het best kunt realiseren!

Kortom…

fenixfoodfactory

Weet WAAROM, WAT, VOOR WIE, HOE en WAAR je wil pop-uppen! Zelfs de lelijkste gebouwen kunne een fantastisch pop up locatie zijn. In dit geval een oude pakhuis aan de andere kant van de stad is hip. Leuk en trendy dóór ondernemers die er zijn gaan pop uppen – kijk maar naar de Fenix Food Factory in Rotterdam.

>> lees het interview met initiatiefnemer Martine Buurman, van Pop-Up Shop FOLK

>> lees het artikel ‘Bloggen voor je Pop-Up Shop

>> lees het artikel ‘Open een Pop-Up Shop‘, in samenwerking met Ka-ching

(alle foto’s zijn van Fenix Food Factory)

Meer lezen over Pop-Up Shops?

Dit blog werd geschreven door Queens Caroline de Jager en Donja Hehenkamp-Tuinier. In het volgende blog delen zij hun Pop-Up Shop Stappenplan.
Caroline en Donja runden voorheen samen 3isacrowd. Inmiddels runt Donja Studio Flow Mads en Caroline 3isacrowd.

Caroline organiseert ook Pop-Up Summit Start Pop-Up Now, op donderdag 26 maart 2015, waar wij WebVedettes deel uitmaken van de Pop-Up Academy.
Wil jij meer leren over het opzetten en vermarkten van pop-up shops?

>> koop hier je kaartje voor  Start Pop-Up Now!

Te laat! Start Pop-Up Now is UITVERKOCHT!

 

 

 

 

 

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

Nog geen reacties

Geef een reactie