
Dat Instagram een belangrijk onderdeel is geworden van de marketing, is duidelijk. Er zijn inmiddels wereldwijd al meer dan 25 miljoen zakelijke accounts geregistreerd op het medium. Dat komt omdat het publiek ook steeds meer op Instagram te vinden is, namelijk wereldwijd al meer dan 800 miljoen. In ons kleine landje waren begin dit jaar 4,1 miljoen Instagram gebruikers, waarvan meer dan de helft dagelijks gebruik maakt van de app. En dat is best leuk, als jouw doelgroep nu net tot deze groep behoort.
Deze column verscheen eerder in het magazine Baby Wereld (nr. 3 2018)
En als een groot deel van de gebruikers tussen de 20 en 35 jaar is, dan mag je best aannemen dat je via dit medium ook flink wat jonge gezinnen kunt bereiken. En dat wordt alleen maar bevestigd als je kijkt naar hashtag gebruik met betrekking tot baby’s en kinderen door de vele ouders, influencers en merken. Een beetje mama- of papablog bereikt zijn volgers vooral via Instagram ook in Nederland. Dus, als je nog geen Instagram account had voor je babymerk, dan wordt het toch echt wel tijd.
Branding
Vanwege het visuele karakter werd Instagram natuurlijk al gebruikt voor de branding van allerlei merken. Mooie productfoto’s en sfeerfoto’s worden dagelijks door iedereen gedeeld. Afhankelijk van jouw eigen merk, kun je op vele manieren laten zien wie je bent en waar je voor staat. Ook storytelling draagt daaraan bij. En om het hele verhaal van je merk te vertellen, kun je op een fantastische manier gebruik maken van Instagram Stories.
Video
Natuurlijk hoef je niet alleen foto’s te gebruiken om je brand story naar voren te brengen. Video draagt heel goed bij aan het totale plaatje. Waar je in je feed (jouw gedeelde content) graag een consistent beeld wilt neerzetten, is het met stories is het ook acceptabeler geworden om minder gestileerde materiaal te delen. Een kijkje achter de schermen wordt zo heel makkelijk en toegankelijk. Met de komst van stories en sinds kort IGTV, de YouTube equivalent van Instagram kun je nog meer van jezelf laten zien en meer een echte brand experience bieden.
Verkoop
Zo’n sociaal medium is natuurlijk heel leuk om je doelgroep te bereiken en om met hen in contact te komen en te blijven, maar uiteindelijk draait het ook hier echt wel om de sales. Steeds vaker wordt daarom ook gebruik gemaakt van betaalde (of gesponsorde) content, in zowel de ‘gewone’ tijdlijn als in die van de stories. voordeel hiervan, is dat er vanuit een advertentie wel gewoon doorgeklikt kan worden naar de webwinkel.
Daarnaast is ook eindelijk in Nederland het shop tagging toegevoegd, zodat de stap van post naar winkelwagen wel heel klein is geworden. En dat biedt natuurlijk veel mogelijkheden voor bedrijven en webwinkeliers in het bijzonder. Hoe vaak krijg je niet de vraag waar je het kunt kopen? En verwijzen naar #linkinbio is niet altijd de snelste weg. Met een shop tag kun je direct een link naar de webshop leggen.
Instagram groeit en verandert heel snel. Er zijn al zoveel mogelijkheden om nieuwe en bestaande klanten te bereiken, te betrekken en aan je te binden. Hoe zetten jullie Instagram in?
Reageren is niet meer mogelijk