
Elke dag openen 722.000 Nederlanders Instagram. Ze scrollen door hun feed, liken foto’s en laten zich zo inspireren.
Voor jou als webwinkelier is Instagram een prachtig social media-kanaal. In de serie Instagramspiratie kijken we naar (web)winkels die Instagram op een succesvolle manier inzetten.
Daarbij kijken we niet alleen naar de groten, maar juist ook naar kleine tot middelgrote webshops en zogenaamde makers: hoe doen zij het? En vooral: wat kun jij van hen leren?
Instagram voor (web)shops
Op Instagram kun je niet alleen je producten laten zien, maar juist ook je expertise en de mens achter je merk. Door je doelgroep op structurele wijze te inspireren, adviseren en helpen, creëer je the know, like & trust-factor.
Je potentiële klant leert je niet alleen kennen, ze ontdekken ook dat ze je leuk (of in ieder geval interessant) vinden én ze gaan je vertrouwen. Daarmee creëer je de gunfactor: en die zorgt ervoor dat je klant bij jou koopt, omdat ze jou dat gúnt – zelfs als dat betekent dat ze iets meer betaalt, of iets langer op haar bestelling moet wachten. Of… dat ze ervoor naar Amsterdam moet afreizen, in dit geval 🙂
Genoeg theorie, laten we naar de praktijk kijken.
Instagramspiratie 7: What’s in a Bag
Makers hebben het makkelijk op Instagram. Of in ieder geval: makkelijker dan mensen die niet zelf ontwerpen, en die dus afhankelijk zijn van beeldmateriaal dat ze aangeleverd krijgen, of zelf schieten.
En daar zit de crux: veel wederverkopers denken dat ze zelf een goed beeld kunnen creëren – en delen dus alleen beeld dat ze van leveranciers hebben gekregen. Zonde – want dat beeld is algemeen bekend, wordt ook door je concurrenten gebruikt en kun je dus niet inzetten om je te onderscheiden van de rest.
Dat het ook anders kan, bewijst Natascha, van What’s in a bag.
1. Eigen filmpjes – met bestaand materiaal
Goodmorning! I love Happy Jackson it makes me happy #whatsinabag #monday #studiedag #myfamily #myhome #jackson #happyjackson #canyoufeelit #coffee
Heel slim, en leuk, is dit filmpje dat Natascha maakte met aangeleverde plaatjes. Vrolijk muziekje eronder en klaar ben je. Leuke reclame voor een nieuwe koffiebeker, toch?
2. Eigen collages, die je kunt hergebruiken
*What’s in a Bag-Your Thoughts*
Ook goed gedaan: Natascha maakt haar eigen beelden met bestaande productfoto’s. Door ze op deze manier te combineren, en met een eigen tekst eronder, creëert ze met relatief weinig moeite een beeld dat opvalt, en dat haar assortiment op een leuke manier onder de aandacht brengt. Bovendien is dit een concept dat ze eindeloos kan herhalen. Slim!
3. Product goed uitlichten
Bestseller Loqi tote Flashing girl is weer op voorraad! Yeah, get it while you can! #whatsinabag #nomoreplasticbags #loqi #loqitotes #flashinggirl
Heel simpel: een overzichtsplaatje van een product, waarin je in één oogopslag ziet hoe je het product gebruikt.
4. Repost van blije klanten
Goedemorgen! Leuk beginnen zo! Repost @bonsje79 ・・・ Het is weer werkweekend, dus onderweg met m’n favo thermosbeker en m’n nieuwe lunchtasje (beiden van @whatsinabag) onderweg! Have a nice day Een foto die is geplaatst door What’s In a Bag • naTAScha (@whatsinabag) op
Simpel maar doeltreffend: een repost van blije klanten. Zoals deze, van @bonsje79. dit soort reposts werken heel goed, want als jij roept dat je producten geweldig zijn, dan is dat een beetje voor de hand liggend. Als een klant dat roept, daarentegen, dan is dat stukken geloofwaardiger.
5. Achter de schermen – gekoppeld aan eigen hashtag
Ik heb zo’n leuke instamax gekocht! Te leuk! #whatsinabag #myfamily #myhome #instamax #nomakeup #nofilter
Voor wie het nog niet doorhad: Natascha gebruikt een eigen hashtag, die ook heel slim breed inzetbaar is. Hier deelt ze een fotootje van haar en haar kinderen (getagd met #nofilter en #nomakeup, beide populaire hashtags), en die tagt ze ook met #whatsinabag. Want ja, dat cameraatje heeft ze in haar tas.
Kortom: What’s in a Bag pakt het goed aan op Instagram. En het leuke is: haar ideeën kun jij prima inzetten voor jouw fysieke winkel!
Eén tip voor What’s in a Bag:
Natascha is lekker bezig op Instagram. Ze post bijna iedere dag een beeld – en soms meerdere. Toch zien wij in haar feed een aantal keer dezelfde beelden opduiken. Dit is jammer: mensen die overwegen je te volgen, kijken soms wat vaker je feed terug – en dan willen ze liever niet dezelfde beelden steeds terugzien.
Hoe je afwisselend beeld maakt?
Dat lees je op dit blog, of, helemaal handig, in het Werkboek Instagram voor Webwinkeliers, dat we samen met Eliane Roest schreven.
Zelf serieus aan de slag met Instagram?
Hoe krijg je meer volgers? Hoe zorg je voor interactie? Hoe zet je een succesvolle win-actie op? Hoe krijg je het voor elkaar dat volgers doorklikken naar je webwinkel – en kopers worden?
Je leest het allemaal, en meer, in het Werkboek Instagram dat we samen met Eliane Roest schreven.
Het enige echte Werkboek Instagram – speciaal voor Webwinkels
Samen met Eliane Roest (social media samurai ,20k volgers!) schreef WebVedettes een Werkboek Instagram – speciaal voor webwinkels en merken. En omdat Instagram zo’n visueel medium is, staat het Werkboek Instagram bomvol plaatjes van inspirerende voorbeelden.
>> lees meer over het Werkboek Instagram voor Webwinkels
Lees de tips en tricks, leer van je mede-webwinkeliers en ontwikkel jouw persoonlijke Instagram-strategie. Inclusief inspirerende cases en praktische werkbladen!
Reageren is niet meer mogelijk