Hoe houd je al die social media ballen in de lucht?

Het is vast geen verrassing, dat als je als merk of winkel een online ‘presence’ moet hebben. Dus je hebt een mooie website laten bouwen en die onderhoud je goed. Misschien heb je een blog en verkoop je producten online. SEO zet je in en je hebt natuurlijk een social media account of twee of drie of misschien een heleboel. Het is natuurlijk jammer om potentiële  klanten te missen als je niet overal een profiel hebt. Maar al die verschillende accounts, hoe hou je dat nou in hemelsnaam bij?  

Deze column verscheen eerder in het magazine Baby Wereld (nr. 4 2018)

Wie de bal kaatst…

Het liefst ben je overal present, maar niet iedere organisatie heeft een medewerker die zich alleen met marketing bezig houdt , laat staan eentje alleen voor social media. Eerlijk is eerlijk, dat kan makkelijk hoor! Want, als je alles echt goed wilt doen, kosten die sociale media nogal wat tijd. Het gaat namelijk niet alleen maar om het zenden. Social betekent dat het gaat om tweerichtingsverkeer. Om je sociale kanalen goed te gebruiken en om ervoor te zorgen dat sociale media wat opleveren, zul je dat tweerichtingsverkeer heel serieus moeten nemen. Volgers verwachten namelijk interactie. Best veel werk als je dit naast het opbouwen van je merk, het ontwerpen van je collectie of de sales van je producten moet doen. 

Hoe dan wel? 

Als social media niet het enige is waar jij je mee bezig wilt houden, geef ik je graag wat tips om het je makkelijker te maken: 

  1. Kies het medium dat bij jou past

    Je hebt keuze uit veel verschillende sociale media. Kies voor het medium dat je leuk vindt. De kans is groter dat je het dan goed bijhoudt. Zit je zelf vaak op Facebook, dan zal het makkelijker voor je zijn om jouw zakelijke pagina hier goed bij te houden. Hoe beter het bij je past, hoe makkelijker het voor je is om het bij te houden! 

  2. Ga ervoor

    Natuurlijk zou het goed zijn om alle sociale kanalen te gebruiken, maar als dit niet jouw dagtaak kan zijn, is het haast onmogelijk om dit goed te doen. Je kunt je dan beter toeleggen om er eentje super goed te doen, dan 10 maar half.

  3. Plan vooruit

    Als je een planning maakt voor de nieuwe collectie, zorg dan ook meteen dat je de communicatie momenten in de planning zet. Start met globale ideeën en ga steeds verder in detail, dan wordt het plannen van je social makkelijker.

  4. Maak het jezelf makkelijk

    Als je vooruit hebt gewerkt, dan kost het relatief  minder tijd als je direct alle posts kunt klaar zetten. Om sneller te werken gebruik je planningtools. Op Facebook kun je jouw berichten inplannen. Tekst, foto’s en links zet je klaar, om deze vervolgens op een door jouw gewenste dag en tijdstip online te plaatsen. Of maak gebruik van bijv. Hootsuite of Iconosquare om jouw Instagram-post of Facebook-bericht te maken, plannen en posten. 

  5. Maak tijd voor interactie

    Zoals ik al zei, social media betekent interactie. Maak daarom iedere dag tijd vrij om te reageren. Dat hoeft echt niet lang te zijn, bijvoorbeeld 15-30 minuten. Zorg dat jouw volgers een reactie krijgen op hun vragen en opmerkingen. 

Helemaal moeiteloos gaat het niet. Door vooral slim om te gaan met je tijd en keuzes te maken, kun je social media goed integreren in je dagelijkse bezigheden. 

Succes!


Heb jij hulp nodig met jouw social media, laat het mij weten, misschien kan WebVedettes iets voor je betekenen. Met onze Social Media Scan heb je snel inzicht in jouw social media inzet voor jouw webshop.

avatar

About Dana Taberima

Dana Taberima is marketing en communicatie expert bij WebVedettes. Als de ‘nerd’ van het WV-team deelt zij ook graag kennis over de meer technische aspecten van de marketing, zoals Google Analytics en SEO. De diensten, waar ze webshops helpt beter te presteren, met o.a. WebwinkelScan, conversie optimalisatie en campagnes en aanbood via haar bureau Luzente Communicatie, zijn nu ondergebracht bij WebVedettes. Volg Dana op Instagram of LinkedIn
Nog geen reacties

Geef een reactie