Waarom een markt goed is voor jouw webshop

Het is lente!

De zon zal zich wat vaker laten zien en de temperatuur zal uiteindelijk stijgen. Met de knoppen aan de bomen en de eerste voorzichtige bloemetjes die gaan bloeien, start ook het seizoen voor de markten, events en festivals. Kansen dus, om met jouw online winkel ook eens offline te verkopen. Misschien lijkt je het helemaal niets. Daarom zal ik je hier uitleggen waarom je het wél zou moeten overwegen. Want behalve dat je jouw mooie producten kan verkopen, zijn er nog meer redenen om met jouw webshop deel te nemen aan een markt, event of festival.

Ontmoet collega’s

Op die markten sta je natuurlijk niet alleen. Je zult zien dat je meer webshophouders zult ontmoeten. En zeg nou eens eerlijk, van achter je computer, ontmoet je niet zo vaak andere ondernemers met een webwinkel. Wellicht volg je een aantal collega’s op social media, dan is het helemaal leuk om hen in levende lijve te ontmoeten. Mensen die net als jij aan de slag zijn met hun winkel, hun merk en producten. Zo bouw je een netwerk op met gelijkgestemden. Enne voor een volgende markt, kun je met hen afspreken, hoef je niet meer alleen of kun je zelfs de kraam en kosten delen, helemaal handig!

Echt contact met jouw doelgroep

Als je het event hebt gekozen dat bij jouw webwinkel past, dan zul je ongetwijfeld jouw doelgroep in het ‘wild’ zien rondlopen. Je kunt dan dus live zien hoe zij naar jouw producten kijken. Maak een praatje en leer jouw doelgroep nog beter kennen. Misschien ontmoet je bestaande klanten, maar het is natuurlijk minstens zo leuk om nieuwe klanten te binden. Dit soort events zijn fantastisch om écht in contact te komen met de mensen die in jouw webwinkel bestellen, om te horen hoe hun ervaringen zijn en hun reacties te zien op de producten die in jouw kraam liggen.

Van offline event naar online marketing

Naast een uitbreiding van je netwerk, en het echte contact met je doelgroep, bieden evenementen heel veel kansen om jouw webshop goed onder de aandacht te brengen.

Naamsbekendheid
Al die echte contacten zorgen ervoor dat anderen jouw webshop leren kennen. Geef je bezoekers iets mee, zodat ze thuis de weg naar jouw webwinkel gemakkelijk weten te vinden. Daarnaast zal het persoonlijke contact in combinatie met promotie materiaal van je webshop zorgen voor een grotere naamsbekendheid.

Bouw een e-maillijst op
Door in jouw kraam of stand ervoor te zorgen dat bezoekers hun e-mailadres achterlaten, kun je ze op een later moment nog eens benaderen. Je kunt je bezoekers altijd wat meer stimuleren door een winkans, of een cadeautje (denk aan een kleine korting) te geven in ruil voor hun emailadres.

Social Media
En ook online kun je meer mensen bereiken. Door actief te zijn op social media, met de hashtag van het event, of door actief te zijn op de evenementpagina van het event op Facebook, kun je heel goed gevonden worden door de bezoekers en geïnteresseerden van het event. Op deze manier kun je bezoekers naar jouw kraam trekken, maar ook later kan dit zorgen voor meer bezoekers naar jouw webshop.
En op de dag zelf, maar ook later, kun je jouw ervaringen delen. Het geeft fijne content om te delen voor jouw webshop en een leuk kijkje achter de schermen voor je volgers, win-win dus.

Mocht je nog twijfelen? Niet doen. Ik zou zeggen, zoek een leuke markt, event of festival waar jij jouw webshop kunt presenteren. Er zijn echt heel veel leuke plekken in heel Nederland waar het kan. Dus er moet er vast eentje tussen zitten waar jij tussen past. Hoe je een markt kiest die bij jouw webwinkel past, volgt binnenkort een nieuw blog.

avatar

About Dana Taberima

Dana Taberima is marketing en communicatie expert bij WebVedettes. Als de ‘nerd’ van het WV-team deelt zij ook graag kennis over de meer technische aspecten van de marketing, zoals Google Analytics en SEO. De diensten, waar ze webshops helpt beter te presteren, met o.a. WebwinkelScan, conversie optimalisatie en campagnes en aanbood via haar bureau Luzente Communicatie, zijn nu ondergebracht bij WebVedettes. Volg Dana op Instagram of LinkedIn
Nog geen reacties

Geef een reactie