Een webwinkel opbouwen – hoe?

Okee, dus jij hebt een webwinkel. Of misschien wil je er één starten. Dat opzetten van je webshop – dat is het probleem niet zo. Maar dan… hoe bouw je je webwinkel uit? Hoe zorg je, elke dag, week en maand weer voor groei? Voor een stijgende lijn in verkopen? In dit artikel leggen we uit wat je nodig hebt om je webwinkel op te bouwen.

Maar voor we daarmee beginnen, kijken we eerst nog even terug.

Het gros van de webwinkels stopt binnen 2 jaar…

Eind vorig jaar was het groot nieuws: het gros van de webwinkels stopt binnen twee jaar. Klinkt dat al onheilspellend? De cijfers zijn nog duidelijker: van de in 2012 7591 gestartte webwinkels was in oktober 2014 nog maar 56 procent actief.

56 procent… nét iets meer dan de helft. Daar gaat je droom, alle tijd die je geïnvesteerd hebt om het waar te maken – om over al het geld nog maar te zwijgen.
Schokkend, maar nog schokkender is de belangrijkste reden voor het stoppen:

… omdat webwinkeliers het runnen van een webwinkel onderschatten

Veel startertende webwinkeliers denken de webwinkel er ‘wel even bij’ te kunnen doen.
Herken jij dat? Dan is het hoog tijd dat je die mindset verandert.

Als jij serieus geld wil verdienen met je webwinkel, zul je er serieus werk van moeten maken. Een webwinkel is een bedrijf, en jij bent ondernemer. Marketing is een onmisbaar onderdeel van je bedrijf. Serious business, dus.
Maar goed nieuws: serieus is niet hetzelfde als suf, saai of spammy.

Verder na een vliegende start

Voor je live ging leek de wereld open te liggen. Je concept is duidelijk, je hebt veel tijd besteed aan een neerzetten van een vlekkeloos functionerende webwinkel die er bovendien schitterend uitziet, je hebt een collectie ingekocht die doet watertanden én je eerste sales gehad.

So far, so good.
Jubelend heb je die eerste orders zien binnenkomen, zingend heb je ze verstuurd.

Maar dan… de verkoop stagneert.

De initiële groei stopt. Je hele netwerk kent je webwinkel inmiddels, en heeft er gekocht. Maar dat is niet genoeg.

Je wil meer.
Je wil meer fans – want je producten zijn geweldig, je biedt een geweldige service en je pakt het ook nog eens schitterend in
Je wil meer traffic – jouw webwinkel ziet er uit om door een ringetje te halen. Je branding is perfect op orde, je productbeschrijvingen zijn helder en overtuigend, je fotografie is perfect.
En je wil vooral meer verkopen – want jij wil je webwinkel op- én uitbouwen. Je wil meer inkopen, een eigen collectie opzetten, misschien wel taken uitbesteden….

Eigenlijk wíl je niet alleen meer – je móet ook meer.

Want jij wil serieus geld verdienen met je webshop. Je boterham verdienen met iets doen wat je leuk vindt, dat is natuurlijk het mooiste wat er is. Jij wil bovendien over twee jaar ook nog bestaan.

Het goede nieuws is: als je webwinkelmarketing aanpakt vanuit je eigen kracht en interesses, is dat niet alleen heel goed om te doen, maar ook nog eens heel leuk. Zo voelt marketing niet als een moetje – en houd je het langer vol.

Hulp bij het opbouwen van je webwinkel

B+B+B workout your business 2014

Om je webwinkelmarketing goed aan te pakken, en onderdeel te maken van je webwinkel, kun je twee dingen doen:

  • marketing uitbesteden
    Zie jij marketing echt niet zitten? Dan kun je het natuurlijk uitbesteden. Aan je zakenpartner, iemand die je speciaal daarvoor in dienst neemt, of aan een online marketingbureau (zoals WebVedettes, bijvoorbeeld :-)). Het voordeel: jij kunt je concentreren op je webwinkel, iemand anders zorgt ervoor dat er klanten komen.
  • marketing zelf oppakken
    Zelf doen is een stuk betaalbaarder. Maar: om dat te kunnen doen, moet je je wél verdiepen in webwinkel-marketing. Dat kan, op ons blog vind je meer dan 500 artikelen over online marketing voor webwinkels.
    Maar je kunt natuurlijk ook naar B+B+B workout your business komen.
    Tijdens de eerste dag van B+B+B workout your business 2015 gaan we je helpen bij het opbouwen van je webwinkel na die vliegende start.
    De lezingen en workshops op donderdag geven je o.a. meer inzicht in zoekmachine optimalisatie, pers en publiciteit, Instagram en video-marketing én de nieuwste trends. Stuk voor stuk onderwerpen, waarmee je inspiratie geven – én handvatten om jouw webwinkel op te bouwen. En dat alles in één dag!

Aan de slag met het opbouwen van je webwinkel?

Na deelname aan het B+B+B workout your business, hét event voor ambitieuze webwinkeliers, ga je met een hoofd vol inspiratie en een koffer vol praktische informatie naar huis.
Je krijgt niet alleen een schop onder je kont, maar ook de tools waar je direct je eigen webwinkel mee verbetert.

Wil jij gelijkgestemde ondernemers ontmoeten, je laten inspireren en heel veel leren?

>> lees meer over B+B+B workout your business 2015, dag 1

 

Tot 5 juni!

 

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

Nog geen reacties

Geef een reactie