Sfeerproductfotografie: voordelen, kosten & alternatieven

Hoe val je op tussen al die tienduizenden óók leuke webwinkels? Simpel: met goed beeld. De vijf voordelen van sfeerproductfotografie, wat het mag kosten én drie alternatieven.

Op Twitter stelden we laatst de vraag: wat mag een sfeerproductfoto kosten? De meningen liepen nogal uiteen. Van 10 euro per sfeerproductfoto, tot 70 euro.
In dit artikel leggen we uit wat sfeerproductfotografie is, wat het mag kosten en geven we drie alternatieven.

(het beeld hierboven is van Miss Honeybird)

De 5 voordelen van goede sfeerproductfotografie

Met goede sfeerproductfotografie:

  1. onderscheid je je van je concurrenten
    Als jij producten verkoopt, krijg je van de leverancier vaak een setje productfoto’s. Handig! Maar ja: álle verkooppunten gebruiken dezelfde productfoto’s. Met standaardfoto’s spring jij er dus niet uit.
  2. versterk je je branding
    Je webwinkel bestaat voor een groot deel uit beeld. Als je dat beeld in jouw eigen stijl laat fotograferen, versterk je je branding.
  3. verhoog je de kans op publiciteit
    Bladen en blogs zijn altijd op zoek naar originele producten – én origineel beeld. Springen jouw beelden eruit en passen ze bij de sfeer van het blad of blog, dan maak je een grote kans dat je gefeatured wordt.
  4. geef je verdieping op je product
    Met een sfeerproductfoto laat je je product in een bepaalde setting zien. Je neemt je potentiële klant mee in een sfeer, vertelt haar een verhaal. Hoe meer haar dat aanspreekt, hoe groter de kans dat ze tot de koop over zal gaan. Een goede sfeerproductfoto is vergelijkbaar met een versgebakken appeltaart in een te-koop-staand huis.
  5. maak je je product shareable
    Hoe meer een productfoto je potentiële klant aanspreekt, hoe groter de kans dat zij ‘m zal willen delen. Want ook consumenten willen graag laten zien welke smaak ze hebben, en ook zij onderscheiden zich daarin graag. Mooi en opvallend beeld zal daarom bijvoorbeeld vaker gepind en geshared worden dan standaardbeeld.

Wat is sfeerproductfotografie?

Sfeerproductfotografie. Studio Soet voor PSikhouvanjou.nl

Sfeerproductfotografie. Studio Soet voor PSikhouvanjou.nl

Sfeerproductfotografie is een combinatie van sfeerfotografie en productfotografie. In een sfeerproductfoto wordt je product gestyled en gefotografeerd, bijvoorbeeld in een huiselijke setting, of met een model, die past bij je merk.
Sfeerproductfotografie wordt ook wel webshop styling genoemd. Myrthe Smit, van Studio Soet, schreef een artikel over webshop styling voor De WebWinkelWijzer.nl:

“Voor online winkels is webshop styling nog relatief onbekend, maar in de offline retail is het volkomen ingeburgerd.
Veel stenen winkels en warenhuizen werken samen met Visual Merchandise Specialisten en etaleurs. Zij maken de mooie etalages en opmaakpunten in de winkels, en daarmee verleiden zij de klanten tot het overgaan op aankoop.” aldus Myrthe.

Haar punt: een webwinkel is feitelijk één grote etalage, en goed beeldmateriaal zal je potentiële klant naar binnen trekken. En daar heeft ze groot gelijk in.

Wat mag een sfeerproductfoto kosten?

Sfeerproductfoto door Martine Buurman, voor haar webwinkel EenNieuwAvontuur.nl

Sfeerproductfoto door Martine Buurman, voor haar webwinkel EenNieuwAvontuur.nl

Over de prijs van goede productsfeerfoto’s lopen de meningen nogal uiteen. Als richtlijn kun je aanhouden dat een fotograaf een dagprijs van 800 euro hanteert, en 480 euro voor een halve dag. In een halve dag schiet een fotograaf zo’n 7 beelden. Eén sfeerbeeld kost dus zo’n 70 euro.
Natuurlijk zal de ene fotograaf een andere prijs neerleggen dan een andere fotograaf – wat dat betreft is het handig om bij verschillende partijen offertes op te vragen.

3 alternatieven

Heb jij nu (nog) geen budget om je producten in je eigen sfeer te laten stylen en fotograferen? Er zijn gelukkig alternatieven. Hieronder zetten we er drie op een rijtje.

1. Doe-het-zelf sfeerproductfotografie

Sfeerproductfotografie  door Eliane Roest

Sfeerproductfotografie door Eliane Roest, voor haar webwinkel Roest.

Verkoop jij producten met een lage marge, of allemaal unieke stukken, of heb je om een andere reden geen geld (over) voor goede sfeerproductfotografie? En vind je fotografie en styling leuk? Dan kun je natuurlijk ook zelf de sfeerproductfoto’s voor je webwinkel maken.

“Een goeie stylist en fotograaf zijn altijd hun geld waard, ze zorgen er namelijk voor dat je webshop wordt opgewaardeerd én opgemerkt. Maar met een beetje oefening, een goeie camera, veel daglicht en wat Pinterest-inspiratie kan je zelf ook best mooie beelden maken en dat kost niks (behalve tijd en geduld natuurlijk :-)).” zegt Liesbet, Mino Paper Sweets
Onthoud wel: tijd is ook waardevol. En jij besteedt waarschijnlijk veel meer tijd en energie aan styling en fotografie dan een ervaren fotograaf.

2. Sfeerfotoshoppen

Sfeerproductfotografie door Oktoberdots.nl

Sfeerproductfotografie door Oktoberdots.nl

Wat ook kan, is een basissfeerfoto, die goed bij je branding past, aankopen en daar je eigen producten in photoshoppen. Oktoberdots.nl doet dat in bovenstaande rechterfoto:

Goede stockfotografie kost vaak ook geld, maar als je het meerdere keren inzet, is het een stuk voordeliger dan laten fotograferen. Frankwatching zette in dit artikel een aantal bronnen voor gratis beeldmateriaal op een rijtje. Onze favoriet, by far, is DeathToTheStockphoto.com.

3. Werken met illustraties

Geïllustreerde sfeerproductfotografie

Geïllustreerde sfeerproductfotografie van Appracadabra.com

Ben jij handiger met programma’s als Illustrator dan met een camera? Een ander alternatief is: basis productfoto’s aankleden met illustraties, zoals kinderapp-uitgeverij Appracadabra hierboven laat zien. De elementen voor deze foto komen uit de vormgeving van de betreffende app. Zo sla je twee vliegen in één klap.

Lees de discussie

Vind jij 70 euro voor een sfeerproductfoto te veel? Of juist te weinig? Lees hieronder het verslag van de discussie die we op Twitter startten. Met dank aan Charlotte Meindersma voor haar input als fotograaf.

Investeer jij in goede (sfeer)productfotografie?

Wij zijn benieuwd: investeer jij in goede sfeerproductfotografie? Heb je een goede reden om dat niet te doen? Of heb jij een geweldig alternatief?
We horen het heel graag in de comments hieronder!

4 reactie bij Sfeerproductfotografie: voordelen, kosten & alternatieven

  1. Diana van Ewijk 8 september 2014 bij 12:49 #

    Volgens mij krijg je dan toegang tot het hele archief, + iedere maand extra nieuwe foto’s (dus meer dan de gratis leden krijgen) + een doorzoekbaar systeem. We zijn zelf geen premium lid, dus als jij het doet, hoor ik je ervaringen graag :-))

  2. Corline 8 september 2014 bij 12:37 #

    Omdat mijn webshop nog steeds een hobby naast mijn gewone werk is, hoef ik er niet veel aan te verdienen. Dit betekent voor mij ook dat er een lage marge op mijn producten zit. Leuk voor de klant en voor mij prima. Hierdoor blijft er alleen weinig budget over voor fotografie of andere marketing/reclame. Dat doe ik dus ook allemaal zelf. Ene keer met meer succes dan de andere keer. Als ik het professioneel zou willen, dan zou ik wel meer aan foto’s uitgeven! Nu kost het inderdaad een hoop tijd.

    • Diana van Ewijk 8 september 2014 bij 12:52 #

      Duidelijk Corline! Heb je de ambitie om je webwinkel als bedrijf te gaan runnen? Of juist heel blij met hobbymatige opzet?

  3. Monique 8 september 2014 bij 10:20 #

    Geniaal om foto’s te sfeer photoshoppen!!!

    Ben zelf mega fan van Pinterest voor de inspiratie / poses / etc en ik heb de mazzel dat m’n zusje styliste is dus die weet er altijd wat moois van te maken 🙂

    meteen aangemeld voor death to stock photo.. de eerste foto’s zien er goed uit.
    Is het de moeite een premium account te nemen? Hoeveel extra foto’s heb je dan ongeveer toegang tot?

    Thanks!!