Waarom creatieve ondernemers een strategie nodig hebben

Januari is altijd een natuurlijk moment om bij je strategie en plannen voor het komende jaar stil te staan. Waar December een maand is om terug te kijken, te evalueren en dingen af te ronden. Is het fijne aan Januari dat het jaar aan je voeten ligt. Alles kan… maar waar ga je beginnen? 

Daarom schrijf ik deze maand 4 opvolgende blogs over strategie. Waarom strategie nodig is, ook voor creatieve ondernemers en webwinkeliers. Hoe je begint, hoe je een strategie concretiseert en hoe je er mee aan de slag kunt.

Dit is deel 1. En natuurlijk begin ik bij het begin: strategie en waarom dat nou zo belangrijk is. Ook voor jou als startende ondernemer, freelancer of webwinkelier.

Waarom je een goede strategie nodig hebt

Een goede strategie is de basis. Bijna elke ondernemer heeft er een nodig. De een meer expliciet dan de ander. Je kunt namelijk pas een plan maken als je een doel hebt. Een goede strategie begint dus bij het helder formuleren van je doel. Pas als je je doel weet, dan kun je de routekaart uitstippelen. Dus wanneer je overweegt om een een onderneming te starten, of jezelf in een freelance avontuur te storten, vraag je dan altijd af wat je doel is. Wat is de eindbestemming? Waar ligt de focus?

hoop-is-geen-strategie-OCHER

De voordelen van een strategie 

Een duidelijk strategie en een helder doel heeft veel voordelen, het zorgt namelijk voor:

  • Betere prestaties
  • Een heldere koers
  • Dat je de juiste mensen om je heen verzamelt
  • Vereenvoudigd je keuzeproces en vergroot je succes. Het geeft richting.
  • Dat je flexibel bent in de weg ernaartoe
  • Een heldere en duidelijke boodschap
  • Het formuleren van je strategie geeft een moment van bezinning. Het laat je kijken naar je positie in de markt, je drijfveren en ambitie.

5-x-waarom-OCHER

Start met de WAAROM vraag

Maar hoe definieer je je doel? Start met de waarom vraag. Of zoals Simon Sinek zegt: Start with WHY. Jezelf dus de waarom vraag stellen, en niet een keer, maar wel vijf keer. Wat bied je? En waarom is dat belangrijk? Waarom? Waarom? Waarom? Waarom?

En niet alleen naar binnen kijken, want je doel bepaal je ook door naar buiten en vooruit te kijken. Neem dat mee in je antwoorden.

Door antwoord te geven op de waarom vraag, kun je je doel formuleren. En dan ben je een eerste stap op weg naar een heldere strategie.

Heb jij als ondernemer een goed antwoord op de waarom-vraag? Weet jij wat je doel is?

Tip: Pak je missie en visie er nog eens bij 

Veel ondernemers hebben in de opstartfase van hun bedrijf een visie en een missie op papier gezet. Jij ook? Pak deze er dan eens bij. Klopt het nog?

Heb je dat nooit gedaan. Focus je dan op de waarom vragen. Die moeten je op weg helpen.

Volgende keer: ‘Begin with the end in mind’ 

avatar

About Carlotte Mos

OCHER inspireert en ondersteunt ondernemers op het gebied van strategie, marketing, merk bouwen en design. OCHER vertaalt strategische marketing naar concrete tips & tricks voor zelfstandige ondernemers & MKB-ondernemingen en combineert dat met geweldig design en mooie vormgeving. Het doel van OCHER is simpel: Start-ups, ondernemers en creatieven helpen een winstgevend merk te creëren dat geweldig is. Heb je behoefte aan meer grip op je succes? Wil jij je strategie aanscherpen? Behoefte aan een marketing expert? Of ben je op zoek naar een huisstijl die bij je past? Lees vast verder op de blog van OCHER Alvast meer weten van Carlotte volg haar dan op: Twitter, Facebook, Pinterest, Instagram of LinkedIn

, ,

Trackbacks/Pingbacks

  1. Waarom creatieve ondernemers een strategie nodi... - 21 januari 2014

    […] Jezelf dus de waarom vraag stellen, en niet een keer, maar wel vijf keer. Wat bied je? En waarom is dat belangrijk? Waarom? Waarom? Waarom? Waarom?  […]

Geef een reactie