Pinterest: 9 vragen + 3 tips van David en Goliat

“Ik vind dat je met andere content een betere context kunt geven aan jouw stijl en uitstraling.”
– Carolien Vader

Ze heeft 14 boards, 997 pins en 338 volgers en pint met veel plezier voor haar kinderboekenuitgeverij David en Goliat.
Carolien Vader is uitgever én agent van het Zweedse kindermerk The Tiny Universe in Nederland en België.

Hoe en waarom zijn pint, wat ze er (naast de extra bezoekers!) uithaalt én haar drie gouden pin-tips vind je in dit mini-interview.

9 vragen over Pinterest aan Carolien Vader van David en Goliat

David&Goliat

Hoelang ben je al bezig met Pinterest?
Ik ben gestart in februari 2012. Ik las op bladendokter.nl een artikel over Pinterest, dat toen net gestart was. Het medium was toen nog invite only, maar gelukkig kende ik mensen die mij konden introduceren.
Pinterest is een perfect social medium voor mensen die visueel zijn ingesteld en erg geschikt om te gebruiken voor je marketing als jouw producten draaien om design, zoals met onze kinderboeken en kinderkleding.

Hoeveel tijd besteed je ongeveer aan Pinterest?
Pinterest kan erg verslavend werken. Ik kan soms wel een avond kwijt zijn aan Pinterest. Niet zo zeer om te werken, maar om te verdwalen in de grote hoeveelheid visuele content. Dan laat ik me vooral leiden door wat ik zelf mooi vind: mode, interieur, grafisch ontwerp, prachtige quotes of vintage illustraties. Zakelijk gezien vergt het niet veel werk en tijd. Belangrijk is om een contentstrategie te bedenken voor je board en de discipline te hebben om het geregeld aan te vullen met beeld.

Hoe heb jij bepaalt je welke boards je zou aanleggen? En hoe richt je je pinboards in?
Ik heb voor David en Goliat één board. Kenmerkend voor mijn uitgeverij zijn de eigenwijze en hippe kinderboeken en de designkleding van The Tiny Universe.

david en goliat, carolien vader, pinterest

Op het board zie je de kleding en illustraties uit de boeken. Maar dat is slechts 35% van het gehele board. Ik vind dat je met andere content een betere context kunt geven aan jouw stijl en uitstraling. Daarom pin ik ook beelden van vintage kinderboeken illustraties, zelfmaak designideeën, mooie kinderkamers vol boeken en werk van kunstenaars die werken met papier.

Maak je gebruik van rich pins? Zo ja/nee: waarom?
Het is belangrijk om bij de keuze van pins ook na te denken over de begeleidende tekst. Je kunt werken met hashtags, bijvoorbeeld. Ik verwerk ook altijd de bedrijfsnaam in de tekst en de titel van de boeken.
Tegenwoordig kun je ook informatie over producten toevoegen, zoals de maat en prijs. Dat doe je door middel van rich pins. Ik doe dat zelf niet. De pins leiden allemaal direct naar de verkooppagina, waar die informatie duidelijk vermeld staat.

Gebruik je bepaalde software, zoals Reachly of Pingraphic?
Nee.

De hamvraag voor iedere webwinkelier: haal je er merkbaar traffic / verkopen uit?
We halen ongeveer de helft van onze traffic via social media. Dat is dus naast Pinterest ook twitter en facebook.
De meeste sales zijn het directe gevolg van onze PR activiteiten, als een van onze producten in een blad of op een blog is beschreven. Via social media werk je eerder aan je naamsbekendheid, dan aan directe sales.
Ik ben zelf wat minder geneigd om via social media sales te promoten. Het is een platform voor persoonlijk contact en relevante content, dan is zo’n commerciële roeptoeter niet altijd op z’n plek.? Bij Pinterest ligt die nadruk nu net even wat anders. Hier verkopen producten zichzelf, omdat de kijker niet zozeer naar het verkooppraatje kijkt, maar naar het product zelf. Het is dus veel meer een soort ‘etalage’ waar je natuurlijk dankbaar gebruik van kunt maken.

Zijn er, naast traffic en sales, leuke bijkomstigheden van pinnen?
Voor mij is Pinterest een goede tool om trends te spotten. Je ziet wat populair is en veel wordt gerepinned. Je komt in aanraking met nieuwe merken en waanzinnig inspirerende blogs. En daar is het mij natuurlijk ook om te doen.

De 3 Pinterest tips van Carolien Vader

Wat zijn jouw 3 belangrijkste tips voor webwinkeliers die Pinterest gebruiken?

  1. Zorg dat je gepinde producten direct naar een salespagina leiden
  2. Denk na over een korte, maar pakkende tekst die je branding ondersteunt
  3. Denk na over een contentstrategie per board, zoadat bezoekers ook de context van jouw producten beter snappen. Hou het liever persoonlijk dan louter commercieel. Denk aan pins van jouw grote inspiratiebronnen, beelden van achter de schermen of van prototypes. Ook Pinterest is een ‘social’ media.

Dank voor je tijd en tips, Carolien!

Wil jij kijken hoe Carolien het aanpakt? Bekijk dan haar inspirerende pinboards voor David en Goliat, hier.

PS: Klaar om effectief te gaan pinnen – en meer klanten naar je webwinkel te trekken?

Met het Werkboek Pinterest voor MamaMarketeers krijg je alle tools in handen voor je eigen effectieve Pinterest-strategie, leer je pinnen vanuit jouw unieke toegevoegde waarde en bind je daarmee je (potentiële) klanten aan je.

Begin nú met pinnen!

>> bestel het Werkboek Pinterest voor Webwinkeliers

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

, , , ,

Trackbacks/Pingbacks

  1. Pinterest (3): Wat & hoe? Jouw Pinstrategie » MamaMarketing - leer, doe-het-zelf en verdien meer met je webwinkel - 20 juli 2013

    […] Carolien (David en Goliat) over hoe zij met Pinterest mensen naar haar merk beter neerzet […]

Geef een reactie