Welke informatie moet er in een persbericht?

Persberichten stromen redacties binnen in alle vormen en maten. Inclusief bobbels, geurende toiletspullen en zelfs met complete kleurschema’s, kijkboeken en bijgevoegde videopresentaties.  Maar wat hoort er eigenlijk in zo’n bericht en wat ziet een redacteur graag?

Goede foto’s

Uiteraard verschilt dit per redacteur, maar er zijn zeker gemeenschappelijke noemers. Mooi beeld trekt als eerste de aandacht. Dat hangt samen met het standaard leesgedrag van mensen en net als een krantenlezer, scant een redacteur ook snel de berichten. Een gemiddelde lezer, benadert een tekst als volgt:

  1. De tekst wordt van linksboven naar rechtsonder gelezen.
  2. ?Beeld/illustratie trekt als eerste de aandacht.
  3. Daarna worden de koppen, tussenkopjes en fotobijschriften gelezen.*

*) zorg er bij een gemaild persbericht dus voor dat de kop ook het onderwerp is van je mail. Een (gecomprimeerde) foto in de openingspagina is handig. Als het druk is, heeft niet iedereen tijd de bijlage te openen.

keepcalm beeld

Poster van Keep Calm Studio

Hoe ik zelf persberichten selecteer:

  • Past het bij onze doelgroep?
  • ?Heeft het  product de uitstraling die we zoeken?
  • ?Is het origineel/vernieuwend?
  • ?Zijn we toevallig met een artikel bezig waar het bij zou passen?

Daarvoor kijk ik eerst naar het beeld en dan naar de kop en de intro van het bericht.

Als dit mijn interesse opwekt, lees ik verder. Anders verdwijnt het persbericht in de papierbak.

Praktische inhoud

Laten we ervan uitgaan dat je de aandacht hebt. Hoe nu verder?

  • Maak het bericht niet te lang. Ongeveer één A4 met daarbij minimaal drie verschillende foto’s is voldoende.
  • Zorg voor een duidelijke kop. Een kop staat bovenaan de tekst in een groter lettertype. Een goede kop is bondig, prikkelt en vat de kern van het bericht samen.
  • ?De intro zijn de eerste vijf regels van je bericht, waarin de kern van jouw nieuws staat. Een deel van de 5 W’s en H. (wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe) moet hierin beantwoord zijn.
  • ?De achtergrond van jouw merk is belangrijk. Met andere woorden: een korte biografie over jou/je winkel/je merk/filosofie van je merk, wordt graag gelezen.  ?Lengte van deze tekst: ongeveer 5 regels. ?Plek in bericht: onderaan. ?Voorbeeld uit een H&M-bericht: Isabel Marant is geboren en getogen in Parijs en begon al op de middelbare school met het maken van haar eigen kleding. Nadat ze was afgestudeerd aan de beroemde Studio Berçot  maakte ze snel naam in de modewereld. Isabel Marant startte eerst een sieradenlijn, voegde daar knitwear aan toe en lanceerde uiteindelijk in 1994 haar collectie onder eigen naam. Vandaag de dag runt ze een internationaal succesvol modeconcern met boetieks over de hele wereld. De populariteit van haar Paris Chic-stijl , een mix van bohemia en mannelijke belijning  wordt elk seizoen groter. 
  • Productinformatie: Welk materiaal is er gebruikt? Hoe groot is het product? Waar komt het materiaal vandaan? Dit mag allemaal feitelijk zijn. De redacteur maakt er graag zelf een stukje van met de signatuur van het tijdschrift.
  • Uiteraard mogen je contactgegevens niet ontbreken.

 

Tip: extra punten scoren

Een irritatiepunt van art directors en beeldredacteuren is als foto’s niet zelf gedownload kunnen worden. Mailen en bellen om foto’s op te vragen, kost namelijk veel extra tijd. Geen link naar het beeld is geen al te groot probleem. Als je een mooi item hebt en de redacteur wil het noemen, zullen ze je zeker mailen, maar het is wel extra gemakkelijk als het beeld al klaarstaat in hoge resolutie. Daar scoor je in elk geval punten mee. De resolutie die gebruikt wordt is 300 DPI

Aandacht voor jouw winkel of product hangt dus samen met de kwaliteit van het beeld. Daarnaast gaat het om de praktische informatie die je geeft in het bericht. Overigens zullen de grotere bladen altijd zelf een stukje van jouw tekst maken en eventueel op je website kijken of bellen voor extra informatie. Letterlijk berichten overnemen gebeurt eigenlijk alleen maar bij huis-aan-huis-bladen en zwaar onderbezette redacties, die op zoek zijn naar kant-en-klare content.

In de volgende post schrijf ik over het bedenken van een invalshoek, nieuwswaarde en gebruik maken van herkenbaarheid in een tekst.

 

 


Jouw webwinkel in de bladen – en op blogs?

free publicity webshop

Hoe schrijf je een persbericht? Aan wie stuur je je persbericht eigenlijk? En: Hoe zorg je ervoor dat je opvalt? Kortom: hoe kom je met jouw webwinkel in de bladen en op blogs?
Je leest het allemaal, en meer, in het Werkboek Persberichten.

Het enige echte Werkboek Persberichten – speciaal voor Webwinkels

Het Werkboek Persberichten is een praktisch e-book waarmee je op een inspirerende manier jouw eigen persberichtenstrategie ontwikkelt.

>> lees meer over het Werkboek Persberichten voor Webwinkeliers

Het Werkboek Persberichten voor Webwinkeliers geeft heldere uitleg, inspirerende voorbeelden en een hele rits praktische werkbladen waarmee je de theorie direct vertaalt naar jouw webwinkel.

Leer hoe je zelf persberichten schrijft, vergroot je de kans jouw webwinkel onder de neus van koopgrage klanten te krijgen én boost eigenhandig je omzet.


 

, ,

Reageren is niet meer mogelijk