12 voordelen van e-mail marketing

Er zijn allerlei manieren om mensen naar je webwinkel te krijgen: een mooie website die je up-to-date houdt, twitteren, prachtige foto’s van je producten op Instagram, zorgen dat je goed vindbaar bent in Google (SEO) of adverteren met bijvoorbeeld Adwords (SEA). Maar eigenlijk is weinig zo effectief als e-mail marketing.

E-mail marketing is een pushkanaal

Met email marketing kun je mensen wanneer jij dat wilt, met een specifieke boodschap naar je webwinkel krijgen. E-mail marketing is namelijk een push-kanaal: je kunt je doelgroep gericht informatie sturen, een band met ze opbouwen en ze op het juiste moment naar je webwinkel sturen. Bijvoorbeeld als je een nieuw product hebt, een nieuw blog of een specifieke aanbieding of interessant event.

Ook starten met e-mail marketing?

Hiervoor kun je het beste een goed e-mail programma gebruiken, bijvoorbeeld MailChimp. Dan profiteer je direct van alle voordelen van e-mail marketing:

1 Eenvoudig en snel versturen

Met een handig nieuwsbriefprogramma, is je e-mail makkelijk en snel te maken. Ook in je eigen huisstijl. Met één druk op de knop verstuur je honderden of zelfs duizenden e-nieuwsbrieven, die direct belanden in de mailbox van je doelgroep.

2 Mooie en professionele opmaak

Maak je nieuwsbrieven op een simpele manier mooi op en met de look & feel van je eigen huisstijl. Zo zorg je dat je e-zine er professioneel uitziet en helemaal past bij jouw webshop en verhaal. In het e-mail programma is dit een kwestie van klikken, slepen en… klaar!

3 In beeld blijven

Een goede e-mail nieuwsbrief is een geweldige manier om in contact te blijven met je (potentiële) klanten. Je kunt hen gericht waardevolle informatie sturen, met regelmaat iets van je laten horen en zo bij hen in beeld blijven.

4 E-mail wordt beter gelezen dan social media

Vergeleken met de overvloed aan berichten op social media, wordt email vaker en met meer aandacht gelezen. Je e-mail komt direct in de inbox van de ontvanger en de kans is groot dat je bericht wordt gezien. Op social media raken je posts op Facebook, tweets of pins al snel verloren in een grote stroom berichten, waar je zelf geen invloed op hebt.

5 Goede deliverability

Als je tijd en energie stop in het maken en versturen van je nieuwsbrief, wil je natuurlijk wél dat ze ook goed aankomen. Door een e-mail programma te gebruiken zoals MailChimp, hoef jij je hier niet druk over te maken. MailChimp zorgt automatisch voor een goede deliverability: zodat je e-mails goed aankomen, niet in de spambox belanden én goed te lezen zijn in verschillende browsers en op verschillende apparaten.

6 Je bouwt een band op met klanten

Je nieuwsbrieven zijn een prima manier om een band op te bouwen met je klanten. Door (gratis) waardevolle informatie en tips te delen, bouw je een expert-status op en wek je vertrouwen. Bovendien maak je de mens achter je bedrijf zichtbaar, persoonlijk en toegankelijk. Met speciale kortingen of interessante aanbiedingen bied je iets extra’s aan je abonnees. Fijn, want het is makkelijker om iets te verkopen aan mensen die je kennen.

7 Meer traffic naar je website

In je e-nieuwsbrief kun je makkelijk doorklik-links en call to actions opnemen naar je website. Je abonnees kunnen dan bijvoorbeeld verder lezen in informatieve artikelen (blog), of komen meer te weten over je nieuwe producten of leuke aanbieding. Zo raakt je abonnee meer betrokken en vergroot je de kans dat hij een aankoop doet. Leuke bonus: Google waardeert ook meer verkeer op je website!

8 Makkelijk meten

Met de huidige e-mail service programma’s, kun je simpel de resultaten van je nieuwsbrief meten. Bijvoorbeeld om te kijken wie je nieuwsbrief openen, hoe vaak mensen doorklikken en op welke links. Leuk om te weten natuurlijk, maar ook handig voor het aanpassen en verbeteren van je volgende nieuwsbrief.

9 Persoonlijk contact

Met een e-mail programma kun je heel makkelijk je nieuwsbrief persoonlijk maken. Spreek je lezer bijvoorbeeld aan bij de voornaam; bovenaan je nieuwsbrief of al in de onderwerpregel in zijn of haar mailbox. Of laat mensen kiezen welke informatie ze precies van je willen krijgen of hoe vaak. Fijn voor je abonnees dat je aansluit bij hun interesses en wensen!

10 Lezers de juiste informatie sturen

Gebruik het mailprogramma om makkelijk je adressen goed te beheren en actueel te houden. Daarnaast kun je je lezers makkelijk indelen in verschillende groepen, zodat je hen alleen relevante informatie stuurt. Zo zou je je abonnees bijvoorbeeld kunnen segmenteren in “interesse in meisjeskleding of jongenskleding”. Als je dan een leuke aanbieding hebt voor jurkjes, stuur je die alleen naar de groep voor wie dit interessant is. Zo zorg je dat mensen je nieuwsbrieven graag willen blijven lezen.

11 Snel meer abonnees

Voeg buttons toe aan je nieuwsbrief waarmee mensen je e-zine makkelijk kunnen delen of anderen erop kunnen wijzen om abonnee te worden. Maak een inschrijfknop op je website en je Facebookpagina, liefst in combinatie met een weggever, zodat mensen zich daar ook makkelijk kunnen inschrijven op je nieuwsbrief. Zo krijg je snel meer abonnees!

12 Goedkoop en duurzaam

Vergeleken met andere vormen van marketing is e-mail marketing goedkoop: je hebt geen kosten voor papier, drukken of verzending. En het bespaart ook nog eens een hoop papier!

Zelf aan de slag met je nieuwsbrief? Maar weet je niet goed waarover je moet schrijven of hoe je jouw expertise laat zien? Vraag je je af hoe je een nieuwsbrief maakt die ook echt gelezen wordt? Volg de gratis mini-cursus: Altijd inspiratie voor je nieuwsbrief

[do_widget id=text-13]
Reageren is niet meer mogelijk