Persbericht schrijven: mis Dierendag en Halloween niet!

Zo, ben je al gewend aan dat uurtje eerder opstaan ’s ochtends?
En aan dat heerlijke weer?
Dan hebben wij nog een fijne wake-up call voor je: oktober staat voor de deur.

Ja, je leest het goed… OKTOBER.
Want hoewel wij net durven te geloven dat de winter echt voorbij is, staat qua persplanning Dierendag en Halloween alweer bijna op de agenda.
En als jij straks in de bladen wil staan met leuke Dierendag- of Halloween-items, dan zul je nu alvast aan de bak moeten.

Niet stressen nu – dat is zonde van dat heerlijke voorjaarsweer.
Schenk een flink glas cola in, pak een kladblad en kom dan weer terug om dit artikel te lezen.
Je hebt nog tijd zat, namelijk.

Foto: Harry Whittier Frees

Foto: Harry Whittier Frees

Hoe werkt een persplanning?

Even heel grofweg gezegd:

  • maandbladen werken een 4-6 maanden vooruit:
    wil je met Dierendag, dus in oktober, in de bladen staan, dan moet je in april je persbericht uitsturen.
  • weekbladen werken zo’n 2-4 maanden vooruit:
    wil je met Dierendag in de weekbladen staan, dan kun je het best in juni je persbericht uitsturen.
  • dagbladen werken met veel kortere deadlines:
    een maand van te voren is ruim genoeg.

Je ziet: je bent zelfs voor de maandbladen nog ruim op tijd. Fijn!
Maar vergeet niet dat de redacties (samen met de rest van het land) in de zomervakantie lekker op het strand liggen – en dus niet op kantoor zitten.
Nu je persbericht schrijven en binnen een maand versturen is slim: je verzekert je er dan van dat je persbericht in ieder geval op tijd gezien wordt.

Dus… wat nu?

Eerst maak je pas op de plaats.
Voor je nu als een dolle een Dierendag- of Halloween-bericht in elkaar draait, neem je slok van die ijskoude cola en denk je wat langer na dan je neus lang is.

Maak een persberichtenplanning voor jouw webwinkel

Wil jij alleen in oktober in de bladen?
Of eigenlijk, het liefst, op ieder belangrijk retailmoment?
Van Valentijnsdag en Carnaval tot Vaderdag, Dierendag, Halloween, Sinterklaas en kerst – als jij er producten voor hebt, zou het geweldig zijn als die in de bladen staan op het moment dat mensen in de mood zijn om te kopen.

Als jij regelmatig in de bladen wil staan, dan moet je daar wel wat voor doen.

Een succesvolle persstrategie staat of valt met een goede persplanning.
En dat is niet zo ingewikkeld als je misschien denkt. Het is vooral een kwestie van ver genoeg vooruitdenken.

download hier de gratis Jaarplanner <

De MamaMarketing Jaarplanner helpt je bij het het bepalen op welke momenten je een persbericht uit moet sturen.
Print uit, zoek alle feestdagen op, noteer wanneer je je persbericht uit moet sturen en hang aan de muur.

En dan nu: terug naar oktober…

We zeiden het al:  je hebt nog ruim de tijd om een Dierendag- of Halloween-persbericht in elkaar te zetten en te versturen.
Geen idee hoe? Hieronder een opfrisser.

Zelf een persbericht schrijven

Dus jij wil  in de Dierendag- of Halloween-issues van de bladen staan?
Dan moet je het volgende bedenken:

  • welk product wil jij gefeatured zien?
  • waarom is dat product interessant?
  • voor welke bladen is dat product interessant?

Heb je eenmaal helder welk product je gefeatured wil zien, dan is het tijd om het volgende te regelen:

  • goede productfotografie (zowel een uitdekker als sfeerfoto’s, liefst ook met mensen)
  • een up to date perslijst (waar stuur jij je persbericht naartoe?)
  • een mooie mailing (enveloppe, papier, etiketten – the works)
  • een veelbelovende bobbel voor in je enveloppe

Je ziet, nog werk genoeg vóór jouw persbericht klaar is om te versturen.

Geen idee hoe je een persbericht schrijft?

Dan leg je de kan maar neer, en dan pak je de leer – om met mijn moeder te spreken.
Want persberichten schrijven is een vaardigheid – en die kun je leren.

 

 


Jouw webwinkel in de bladen – en op blogs?

free publicity webshop

Hoe schrijf je een persbericht? Aan wie stuur je je persbericht eigenlijk? En: Hoe zorg je ervoor dat je opvalt? Kortom: hoe kom je met jouw webwinkel in de bladen en op blogs?
Je leest het allemaal, en meer, in het Werkboek Persberichten.

Het enige echte Werkboek Persberichten – speciaal voor Webwinkels

Het Werkboek Persberichten is een praktisch e-book waarmee je op een inspirerende manier jouw eigen persberichtenstrategie ontwikkelt.

>> lees meer over het Werkboek Persberichten voor Webwinkeliers

Het Werkboek Persberichten voor Webwinkeliers geeft heldere uitleg, inspirerende voorbeelden en een hele rits praktische werkbladen waarmee je de theorie direct vertaalt naar jouw webwinkel.

Leer hoe je zelf persberichten schrijft, vergroot je de kans jouw webwinkel onder de neus van koopgrage klanten te krijgen én boost eigenhandig je omzet.


 

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

Nog geen reacties

Geef een reactie