Whoopi! Of: de basis van webwinkelmarketing

“Weet je wat nou echt wat voor jou is?” vroeg mijn vriendinnetje.
Nou?” vroeg ik, altijd in voor iets nieuws.
“Koorles!” zei ze met schitterende ogen.

Koorles?
Dat leek me ineens inderdaad het einde.

Echt leren zingen, en dan later in zo’n golvend gospelkoor als solo de show stelen – ik zag het helemaal voor me.
“Weet je het zeker?” vroeg mijn moeder diezelfde avond iets minder enthousiast. “Wil je niet eerst even kijken of het echt wel wat voor je is?” Natuurlijk niet!

Want wat kon er nou níet leuk zijn aan koorles?

De nacht voor mijn eerste les deed ik geen oog dicht.
Het was op een zaterdag, en ik was al om zes uur wakker, dus ik had alle tijd om me driehonderd keer om te kleden.
Vier uur later stuiterde ik, in mijn meest koor-achtige outfit, het zaaltje van de koorclub binnen.
“Whoopi Goldberg, here I come!” dacht ik nog, vijf minuten voor we begonnen.

Een uur later slofte ik, moegestreden, weer naar buiten.

We hadden de 60 minuten lang geoefend op de basis: geruisloos ópstaan – en weer gaan zitten.
Mijn vriendin had dat binnen no time onder de knie, en kreeg aan de lopende band complimentjes van de meester.
Ik oogstte minder succes; na drie kwartier was mijn stoeltje het enige dat nog ongehoorzaam over de vloer kraste.
De laatste tien minuten verschuilde ik me op het toilet.

Mijn eerste koorles was dus meteen mijn laatste.

Met geen stok kreeg mijn moeder me dat zweterige zaaltje meer in.

Dertig jaar later zie ik jou hetzelfde proces doorlopen.
Want weet je wat echt wat voor jou is?
Twitter!
Of Pinterest, Instagram, Facebook.

Je duikt erin, tweet een keer of twee, pint een kwartetje koddige kindjes of jaagt kortstondig op likes.
Op naar een glorieuze toekomst vol volgers, die alle tienduizend, stuk-voor-stuk, trouwe klanten van jouw webwinkel worden.

Een maandje later ligt je account op z’n gat.

In de steek gelaten als de eerste de beste koormeester.

Want vóór je die goedbetalende klanten binnen kunt harken, moet je eerst de basis onder de knie krijgen.
En laat dat nou net wat minder glorieus werk zijn.

Het kan heus wel, hoor.
Op een voor jou leuke, en bovendien bij jouw webwinkel passende, manier zélf je marketing aanpakken.
Maar kies dan wel voor webwinkelmarketing die bij jou past – niet bij je geruisloosstoeltjesschuivende vriendin.
En verwacht geen instant succes, maar zet je tanden in de basis.
Wie weet slaat het aan – en ben jij straks het stralende middelpunt van jouw eigen webwinkelshow.

Whoopi is vast ook begonnen als stoeltjesschuiver.

7 reactie bij Whoopi! Of: de basis van webwinkelmarketing

  1. Letty/Elle-Bee 8 oktober 2013 bij 16:32 #

    Mooi verhaal, zet me wel aan het denken…ben overal aan begonnen maar heb nog nergens echt m’n tanden ingezet.
    Dat wordt dus mijn opdracht voor de komende tijd, want alles tegelijk gaat toch niet:)

  2. Eliane Roest 7 oktober 2013 bij 19:12 #

    Leuk stuk! Misschien moest ik er eens een sluiten. Maar het is zo verslavend. En ik krijg via ieder kanaal altijd wel een koper binnen. Maar FB is de laatste tijd wel mijn ondergeschoven kindje geloof ik. Bepaald geen Whoopi.

  3. Charlotte Meindersma 7 oktober 2013 bij 13:30 #

    Heb hier glimlachend achter mijn bureau gezeten Diana. Heerlijk geschreven en helemaal waar. Het werkt niet als het niet bij je past en eerst een beetje snuffelen mag best.

  4. Martine Bakx 4 oktober 2013 bij 15:56 #

    Oh gelukkig. Whoopi! is geen nieuw sociaal media kanaal. Ik schrok ff.

    • Diana van Ewijk 5 oktober 2013 bij 12:40 #

      :-)) Martine! We zitten nog even safe met ons stokoude getwitter *pfieuw*

  5. Maartje - Kunst & Briefwerk 4 oktober 2013 bij 12:03 #

    Wat een fijne, motiverende post, die precies op het goede moment komt 🙂
    Op mijn to-do-lijstje stond al: social media updaten, maar dit is het extra duwtje!

    • Diana van Ewijk 4 oktober 2013 bij 12:44 #

      Succes met updaten, Maartje! Ben je ook van plan een kanaal te sluiten? *aagje*