Pinterest: 9 vragen en 3 (+1) tips van Moodkids

“Pinterest zorgt er voor dat MoodKids opeens een wereldwijd bereik krijgt met internationale lezers.” – Eefje en Maike, Moodkids

Ze hebben 35 boards, 2871 pins en 6188 volgers en pinnen met veel plezier voor hun online magazine / shopgids / inspirerende blog Moodkids. Eefje en Maike zijn nog net niet verslaafd aan Pinterest…

Hoe en waarom zij pinnen, wat ze er (naast de extra bezoekers!) uithalen én hun VIER gouden pin-tips vind je in dit mini-interview.

9 vragen over Pinterest aan Maike en Eefje van Moodkids

pinterest, marketing, webwinkel, mamamarketing

Hoelang ben je al bezig met Pinterest?
Ons MoodKids Pinterest account bestaat nu een jaar, schat ik… kun je dat eigenlijk ergens terug vinden?

Hoeveel tijd besteed je ongeveer aan Pinterest?

Eefje:  “In totaal zo’n uur per dag, verdeeld over de dag. Ik doe het vaak tussendoor, als ik aan het wachten ben, voordat ik naar bed ga, voordat ik op sta… hoezo verslaafd?”

Maike: “Circa een uurtje per dag. Soms alleen maar om inspiratie in me op te nemen, maar vaak ook om te pinnen. Ik moet opletten dat het niet meer wordt.”

Hoe heb jij bepaalt je welke boards je zou aanleggen? En hoe richt je je pinboards in?

De meeste Moodkids boards hebben een directe relatie met de artikelen en onderwerpen waar wij op moodkids.nl graag over schrijven.

Op de pinboards MOODKIDS <3 DIY en Do It Together <3 DIY & Craft ideas verzamelen we DIY projecten en ideeën die we zelf erg leuk vinden. Natuurlijk vind je ook hier veel van onze eigen zelfmakers terug.

Do It Together <3 DIY & Craft ideas is een groepsboard, opgestart door Maike’s Pinterest account waar we samen met andere pinnen. Het is leuk om te ervaren dat je daar soms zelfmakers tegenkomt die je anders zelf niet had gevonden.

tips, webwinkel, marketing

Ook als je met thema’s werkt is Pinterest ideaal.
Zo gebruiken wij nog weleens een pinboard als basis voor een van onze magazines.
Zo was ons groepsboard We <3 Fairy Tales het begin van het Sprookjesmagazine!

Daarnaast gebruikt Eefje sommige borden als privé inspiratie voor bijvoorbeeld huis, babykamer en persoonlijke stijl. Deze sluit uiteraard goed aan bij de MoodKids stijl.

Maak je gebruik van rich pins? Zo ja/nee: waarom?
Nee, geen idee wat dat is zelfs!

Gebruik je bepaalde software, zoals Reachly of Pingraphic?
Nee, alhoewel het weleens handig zou zijn als je een pin kunt schedulen…

De hamvraag voor iedere webwinkelier: haal je er merkbaar traffic / verkopen uit?
Jazeker! Na direct (mensen die www.moodkids.nl zelf intypen) en organisch zoeken, is Pinterest de 3e bron van traffic voor moodkids.nl. Je kunt wel nagaan dat we hier dus veel uithalen.

Zijn er, naast traffic en sales, leuke bijkomstigheden van pinnen?
Via Pinterest ontmoeten we, net zoals via de MoodKids Twitter en MoodKids Facebook account, nieuwe mensen en bedrijven.
En zo nu en dan houden we er wederzijds leuke dingen aan over.
Zo nam het New Yorkse magazine Women’s Day een DIY tutorial van Moodkids op in een van haar hardcopy magazines.
Dat Amerikaanse magazine heeft een bereik van 18,777,000!
Dat de naam MoodKids daar dan in voorkomt is natuurlijk leuk, maar zelf hechten we veel meer waarde aan online links, vandaar dat het artikel Pillow Cover ook op de site van Women’s Day geplaatst is.

Pinterest zorgt er voor dat MoodKids opeens een wereldwijd bereik krijgt met internationale lezers.
Met name onze printables en DIY’s worden goed gelezen door internationale bezoekers die via Pinterest bij ons terecht komen.
Dat wij in het Nederlands schrijven lijkt daar geen invloed op te hebben.

De 3 Pinterest tips van Eefje en Maike

Wat zijn jouw 3 belangrijkste tips voor webwinkeliers die Pinterest gebruiken?
We hebben er 4 voor je 😉

  1. wees jezelf en ben origineel
  2. pin in relatie tot je webshop als je er verkopen uit wilt halen, maar pin niet alleen je eigen producten.
  3. wees ook actief op groepsborden van anderen: je bereikt er een ander publiek mee dat je anders wellicht niet had gevonden.
    En nog veel fijner, een publiek dat JOU anders niet had gevonden!
  4. Zorg voor kwalitatief goed en uniek beeld dat anderen stimuleert om te re-pinnen. Dus: niet alleen productfoto’s, maar ook sfeerbeelden van eigen hand.

Dank voor jullie tijd en tips, Eefje en Maike!

Wil jij kijken hoe Moodkids het aanpakt? Bekijk dan hun inspirerende pinboards voor Moodkids, hier.

PS: Klaar om effectief te gaan pinnen – en meer klanten naar je webwinkel te trekken?

Met het Werkboek Pinterest voor MamaMarketeers krijg je alle tools in handen voor je eigen effectieve Pinterest-strategie, leer je pinnen vanuit jouw unieke toegevoegde waarde en bind je daarmee je (potentiële) klanten aan je.

Begin nú met pinnen!

>> bestel het Werkboek Pinterest voor Webwinkeliers

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

, , , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie