Verkopen via Bol.com: van toevalstreffer naar trouwe webwinkelklant

Voor onze serie artikelen over Shopping2020 kijken we naar de ontwikkelingen in webwinkelland – en hoe het WebwinkelMKB daarop kan inspringen.

Een van de kansrijke businessmodellen voor webwinkels is ‘Generic reseller’, zoals als Bol.com, Wehkamp en Zalando.
In onze Shopping2020-serie komt woensdag een artikel waarin we dieper ingaan op generic resellers – en de kansen die dit model biedt, ook aan het webwinkel MKB.

In dit artikel spreken we een webwinkelier die een manier heeft gevonden om van generic resellers gebruik te maken.

If you can beat them, join them!

Een van de manieren om met de macht van generic resellers om te gaan, is door jouw assortiment, naast via je eigen webwinkel, ook via een generic reseller te verkopen.

Webwinkelier Marieke van Babyshop At Home heeft dat gedaan en vertelt in dit artikel over haar ervaringen met verkopen via Bol.com.
Ze deelt zelfs haar gouden tip voor verkopen via Bol.com, dus lees vooral door tot het einde 🙂

Interview met Marieke, Babyshop At Home

Babyshop at Home op bol.com

Waarom heb je gekozen voor verkoop via Bol.com?

Ongeveer 1,5 – 2 jaar geleden stond er een artikel in de krant over Bol.com. Er stond een stuk geschreven dat webwinkels hun producten kunnen aanbieden bij bol.com. Ik vond dat wel interessant en ben begonnen de verkoop van de boeken van Pauline Oud. Die liepen als een trein! Ik kreeg de boeken bijna niet aangeleverd. Dus zijn we, zonder al te veel nadenken, alle andere producten van o.a. Béaba in de webwinkel gaan zetten. En ook deze werden verkocht via bol.com als was het lang niet zoveel als Pauline Oud.

Wat verkoop je via Bol.com?

Op dit moment verkopen wij voornamelijk boeken via bol.com van Pauline Oud en Dikkie Dik.

Waarom heb je gekozen voor deze produkten?

babyshop at home verkopen via bol.com

Bol.com was aanvankelijk bekend van de boeken en de babyproducten – het grotere assortiment is echt van de laatste twee jaar en daar staat nog niet alles van op.
Toen wij begonnen met verkopen via Bol.com kon je er wel je eigen producten opzetten door een lijst in te vullen met allerlei codes enzovoort. Ik wilde daar eerst wel aan beginnen, maar het was zoveel werk. Bovendien dacht ik: “Waarom zou ik Bol.com op een idee brengen?”  Ik heb die klanten liever in m’n eigen webwinkel.

Wat zijn volgens jullie de voordelen van verkopen via Bol.com?

Door via Bol.com te verkopen, kwamen we bij nog meer klanten terecht – en die klanten kwamen vaak weer in onze webshop terug. En dat is natuurlijk ook de bedoeling!
Door goede service te verlenen, zoals de bestelling leuk inpakken en niet te vergeten een kaartje met een persoonlijk verhaaltje erop, zagen ze een leuke webwinkel die al gauw in hun favorieten werd gezet. We hebben door de verkoop via Bol.com meerdere vaste klanten gekregen. Zo hebben we naast onze eigen webwinkel nog een extra inkomen van bol.com.

En wat de nadelen?

In het begin werden we er hebberig van dat het zo goed liep. Dus hebben we alle andere producten er ook opgezet. Want hoe leuk is dat om elke dag met kratten vol naar het postkantoor te gaan!
Na paar maanden kwamen we er achter dat we eigenlijk heel slecht bezig waren: we moesten toeleggen!
Zo hadden we bijvoorbeeld een product erop gezet van 4,95. Daar gaat de verkoopprovisie van af voor bol.com.
En het was ook nog eens pakketpost – dus moesten we er € 6,25 pakketpost voor betalen,

We zijn alle producten nagegaan en hebben er echt heel veel afgehaald. Want quite draaien is op zich niet zo heel erg, omdat zeven van de tien via Bol.com binnengekomen klanten komen terugkomen in onze webwinkel. Maar elke dag meerdere keren toeleggen op een bestelling – dat gaat ons helaas niet lukken.

Zo zitten we ook vaak met de verzendkosten. Bol.com vraagt onder de 20 euro 1.99 euro verzendkosten. Maar wij zijn al standaard meer dan 3 euro kwijt. Daar komt de provisie van Bol.com nog bovenop. Op de boeken van Pauline Oud draaien we precies quitte – dus verdienen we er echt 0,0 euro aan. Maar omdat het voor onze bekendheid goed is, en omdat veel klanten terugkomen in de webwinkel, is het dat ons toch waard.

Hoe houd je je voorraden op peil? Stel: je verkoopt een titel via zowel je eigen webwinkel als via Bol.com, wat als het nou net verkocht wordt via de één? Hoe heb je dat opgelost?

In Excel staat onze voorraad van zowel de webshop als Bol.com. Zodra wij een product verkocht hebben, passen wij dat in beide bestanden aan. Is het product via onze shop verkocht, dan passen we het ook gelijk bij bol.com aan en andersom. Het is in het begin even wennen maar het kost je nog geen minuut.

Wat is jouw gouden tip wat betreft verkopen via Bol.com?

Let goed op je inkoopprijzen, verzendkosten en de bemiddelingskosten van Bol.com, zodat je niet de mist in gaat.
Kijk, voordat je een product aanbiedt, eerst eens bij het product zelf op de site van bol.com. Het wordt namelijk vaak al door meerdere shops aangeboden. Als jij dan met 2 euro er boven gaat zitten, dan ga je het echt niet verkopen.

Daarnaast: relativeer! Mensen zijn behoorlijk kritisch en vertellen vaak alleen de negatieve dingen.
Want al heb je het nog zo mooi en leuk ingepakt, als je het door tijdgebrek een dag later verzendt, krijg je toch een dikke 1.
Als ik dit zo terug lees, klinkt het heel negatief, maar dat is het totaal niet.
Het is een sport – net als je eigen webwinkel. Alles zo goed en netjes mogelijk inpakken, dat snel bij de klant zien te krijgen én dan nog proberen wat er aan over te houden ook!

Meer over Marieke van Babyshop At Home

babyshopathome home

Babyshop At Home bestaat bijna drie jaar.

“We zijn begonnen met het idee om thuisparty’s te geven van Béaba, maar al snel werd onze webshop goed gevonden en was er voor thuisparty’s weinig tot geen tijd meer.” aldus eigenaresse Marieke.

Babyshop at Home verkoopt kleurrijke en praktische producten van verschillende merken zoals Béaba, Pauline Oud, Mum2Mum, Dikkie Dik en Sophie de Giraf. “”Ben je zwanger? Dan hoef je echt de deur niet uit want al je benodigdheden koop je gewoon bij ons.” zegt Marieke, “Ook voor cadeautjes ben je bij ons op het juiste adres. En niet alleen voor baby’s maar ook voor je peuter of kleuter.
Je vindt Babyshop At Home op Twitter, Facebook en Pinterest.

Meer weten over hoe het WebwinkelMKB in kan spelen op de ontwikkelingen?

Lees hier ons Shopping2020-artikel over Marketplaces.
En lees woensdag as ons Shopping2020-artikel over Generic Resellers als Bol.com.

Vraag: verkoop jij ook via Bol.com?

Of overweg je te gaan verkopen via Bol.com?
Laat het ons weten, in de comments!

 

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

6 reactie bij Verkopen via Bol.com: van toevalstreffer naar trouwe webwinkelklant

  1. avatar
    Pim van Velsen 25 april 2014 bij 17:39 #

    Bol.com is voor een mooie extra etalage waarbij de klanten die via dit kanaal bij ons kopen regelmatig terugkeren in onze eigen webshop. Uiteraard is het van belang om je inkoop op peil te houden en te blijven kijken naar je marges ( incl. verpakken en verzenden) maar mede door meer omzet worden je marges bij leveranciers ook beter. Zoals eerder gezegd if you can’t beat them join them…

  2. avatar
    Hanneke de Wit 5 februari 2014 bij 15:20 #

    Nee Martine, helemaal mee eens, daar zie ik ook de zin niet zo van. Als je dat wilt is het veel lonender om zelf een webshop te beginnen. Al vind ik het voorbeeld in dit blog wel interessant, blijkbaar kan het nuttig zijn om bepaalde, populaire artikelen via Bol.com te verkopen om uiteindelijk meer klanten naar je eigen shop te “lokken”. Maar of je dit kunt sturen of dat dit nu gewoon een gelukstreffer is, dat weet ik niet zo goed.

  3. avatar
    Martine Bakx 5 februari 2014 bij 13:53 #

    O ja, een eigen merk/label is zeker interessant om via Bol te verkopen. Want dan ben je namelijk zelf degene die de prijs èn de marge bepaald.
    Ik heb het wel eens overwogen. Maar er zitten teveel haken en ogen aan. Ondermeer dat ik mee moet hun leveringsvoorwaarden. En een te complexe productfeed met productnummers etc.

    Mijn inziens heeft het alleen geen zin om een product dat je bij een leverancier inkoopt via Bol te verkopen. Dat heeft alleen zin voor de leverancier zelf.

  4. avatar
    Hanneke de Wit 5 februari 2014 bij 13:09 #

    Tegen of onder de kostprijs, dat komt waarschijnlijk doordat je het product zelf ook al tegen inkoopprijs moet aanschaffen? Omdat ik mijn boek in eigen beheer uitgeef, verdien ik wel degelijk wanneer ik mijn boek via Bol.com verkoop. In het begin deed ik dit zelf en kreeg Bol.com een deel en draaide ik voor de verzendkosten op, nu verkoop ik via het Centraal Boekhuis en gaat daar een deel heen. Maar uiteindelijk verdien ik er nog steeds prima aan. Waarschijnlijk doordat ik er een goede marge op heb zitten.

    Ik denk dus dat het van veel dingen afhankelijk is of het rendabel is. Omdat voor mijn boek nog geen alternatief bestaat, zijn de kosten die ik kwijt ben aan het Centraal Boekhuis (en waardoor het dus bij alle boekhandels en Bol.com verkrijgbaar is) een nuttige investering. Twee vliegen in één klap: ik verkoop boeken en zij maken mijn boek bekender bij de doelgroep (ouders van prematuren).

    Wanneer je een uniek product hebt, kan het dus zeker de moeite waard zijn om via Bol.com te verkopen. Artikelen van Bol.com worden heel goed gevonden in Google en hebben een enorm bereik. Dat is echt een groot voordeel.

  5. avatar
    Martine Bakx 3 februari 2014 bij 09:20 #

    Oh boy. Onder de kostprijs of tegen kostprijs.
    De enige die hier beter van wordt is Bol. Die wordt groter en verdringt de kleintjes.
    Bovendien dus gefinancierd door de kleintjes, die doen het werk. En de marge is voor Bol.

  6. avatar
    Wesley 3 februari 2014 bij 08:51 #

    Leuk artikel. Wij wilden ook via Bol.com verkopen, maar ze willen ons gewoonweg niet hebben. Ze hebben er geen plek voor zeggen ze, terwijl ze dat wel hebben (zie categorie dieren etc). Vreemd, maar voorlopig blijven wij er weg in ieder geval.

Geef een reactie