Een effectieve blogstrategie

Nu je weet waarom bloggen voor webshops zo belangrijk is, is het tijd om ermee aan de slag te gaan. Maar ho, wacht even: gewoon in het wilde weg starten is niet zo’n goed plan. Voor je het weet ben je vele kostbare uren en euro’s verder – en zit je met een webwinkelblog dat totaal niet converteert. Zonde!

Heb jij al een webwinkelblog? Of ben je vast van plan er één te starten?
Lees dan dit artikel, over het ontwikkelen van een effectieve en efficiënte blogstrategie.

Maar voor we beginnen, eerst even herhalen hoor.

Bloggen voor webshops: een win-win-winsituatie.

Je blog is de basis van je online marketing-strategie. Want met een goed webwinkelblog:

>> lees hier meer over waarom bloggen voor webshops goed is.

Door te bloggen blijf je bij op jouw vakgebied, en kun je die expertise zichtbaar maken.
Bloggen is bovendien heel erg leuk om te doen – als je eenmaal weet hoe je het aan moet pakken.

Bloggen voor webshops: geen standaardstrategie

Je bent er over uit: jij gaat bloggen voor je webwinkel.
Je bent er van overtuigd dat dat goed is voor zowel je gunfactor als voor je SEO, en je hebt er zin in.

Maar dan komen de vragen:

  • waar moet ik over bloggen?
  • hoe vaak moet ik bloggen?
  • hoe lang (of kort) moet mijn blogberichten zijn?
  • hoe zorg ik ervoor dat mijn klanten mijn webwinkelkblog komen lezen?
  • hoe kom ik aan goed blogbeeld?
  • … en zo kunnen we nog wel even doorgaan…

Op die vragen moet je antwoorden hebben, voor je gaat beginnen.
Anders ben je binnen de kortste keren kostbare uren én euro’s kwijt aan een niet-effectief webwinkelblog, dat niemand komt lezen, en dat dus ook niet converteert.

Maar hoe ontwikkel je nou een webwinkelblogstrategie?

Bloggen voor webshops: de basis

Op bovenstaande vragen zijn oneindig veel verschillende antwoorden mogelijk, die voor iedere webwinkelier zullen verschillen – en daarom is er ook niet één standaardstrategie.
Want ja:

  • iedere webwinkel heeft een andere doelgroep,
  • die in andere zaken geïnteresseerd is, en
  • op andere momenten actief is, online.

En ook de verschillen per webwinkelier zijn belangrijk:

  • heb jij budget om je webwinkelblog uit te besteden?
  • heb je tijd om er zelf aan te werken?
  • heb je de know how om beeld, tekst en content te creëren?
  • wat doet je concurrentie?

Bovendien heeft iedere webwinkelier andere doelen:

  • wat wil jij verdienen met je webwinkel?
  • hoe groot wil je worden?
  • wil je (meer) personeel in dienst nemen?

Het is in in de eerste plaats van essentieel belang dat je deze basis op orde hebt.
Want pas als je weet waar je staat en vooral: waar je heen wil, kun je gaan nadenken over hoe je dat doel kunt bereiken.

Bloggen voor webshops: zo ontwikkel je een blogstrategie

Als je gaat bloggen voor je webwinkel, is eigenlijk maar één ding belangrijk… jouw webwinkelblog moet converteren, dat wil zeggen: kopende bezoekers naar je webwinkel brengen.
Om ervoor te zorgen dat je dat bereikt, moet je een bepaald soort lezers naar je webwinkelblog trekken, namelijk: lezers die potentieel interesse hebben in de producten die jij aanbiedt.
En om dat te bereiken, moet je bloggen vanuit je toegevoegde waarde.

Wat is bloggen vanuit je toegevoegde waarde?

toegevoegde-waarde-infographic

Je toegevoegde waarde is dat gebied waar de interesse van jouw potentiële klant samenvalt met datgene wat jij aanbiedt in je webwinkel.
Met andere woorden: blog over onderwerpen waar jouw potentiële klant meer wil weten, én waar je haar ook echt in kunt helpen, qua webwinkelaanbod.

Hoe bepaal je jouw toegevoegde waarde?

Ook dat is in theorie heel simpel: door logisch na te denken.

Verkoop jij kinderfeestproducten? Dan blog je over inspirerende kinderfeestthema’s, geef je kindertraktatietips en deel je verhalen over geslaagde (of juist minder geslaagde) kinderfeestjes.
Je blogt dus niet over gapende katten, schattige ringstaartmaki’s of snelle voetbalhappen – daar is jouw doelgroep wel in geïnteresseerd, maar dat heeft niets te maken met jouw webwinkelaanbod.

Hoe creëer je content vanuit jouw toegevoegde waarde?

Heb jij eenmaal helder wat je toegevoegde waarde is, en bepaald waar je klant op zit te wachten? Dan is het een kwestie van brainstormen over de types content die je wil gaan creëren of cureren.
Dit wordt natuurlijk in hoge mate bepaald door je eigen budget en vaardigheden. Maar een klein budget of beperkte ontwerp/fotografie/schrijfskills hoeven geen bezwaar te zijn. Er zijn namelijk genoeg manieren om om die zwakke plekken heen te werken. Met slimme apps bijvoorbeeld, of door de vloggen als je niet van schrijven houdt.

Hoe zorg je dat je jouw webwinkelblog op peilhoudt?

Laten we eerlijk zijn: bloggen is niet moeilijk, maar het kost wel tijd.
Logisch, het is een vorm van marketing – en alle marketing kost tijd. Of geld, als je dat kunt investeren.

Maar met een slimme aanpak is bloggen prima te doen.
Want: hoe beter je je voorbereid, hoe makkelijker bloggen voor je webwinkel is. En hoe makkelijker het is, hoe beter je het volhoud.

De manier om webwinkelbloggen vol te houden: plannen!

Denk goed na over je doel en doelgroep. Bepaal je toegevoegde waarde en ontwikkel op basis daarvan een editorial content kalender: een framework van onderwerpen waar je content voor gaat creëren en cureren.
Heb je je editorial kalender rond, dan maak je een blogplanning: welke berichten ga je wanneer delen?

Door het op te schrijven, kun je je voortgang bijhouden – en bijsturen als je blog niet voldoende presteert.

Hulp bij het helder krijgen van je toegevoegde waarde en contentkalender?

Vind je het moeilijk, om je toegevoegde waarde en, daaruit volgend, je blogstrategie helder te krijgen?
Dat horen we vaker.

Daarom schreven een Werkboek over Bloggen voor je webwinkel, waarmee je stap-voor-stap een goed webwinkelblog opzet – en leert runnen.

>> lees meer over het werkboek Bloggen voor je Webwinkel.

Ga je liever met ons samen aan de slag?

Dat kan natuurlijk ook! Wij helpen je graag bij het vinden van het antwoord op al bovenstaande vragen – en bij het ontwikkelen van een blogstrategie die werkt voor je webwinkel – en voor jou.

>> lees over je ons kunt inzetten voor jouw webwinkel

Kortom:

Als je gaat bloggen voor je webshop, dan is een goed-doordachte blogstrategie van essentieel belang.
Door van te voren na te denken over wat je wanneer wil bereiken, kun je gerichter content creëren.
Bovendien vergemakkelijk je daarmee het proces: je weet precies wanneer je waarover moet schrijven – dus nooit meer last-minute een blogwriter’s block.

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

1 reactie bij Een effectieve blogstrategie

  1. avatar
    Thomas Stelling 28 oktober 2016 bij 16:38 #

    Goed artikel. Bloggen is inderdaad erg belangrijk voor je website. Wij komen ook regelmatig in contact met eigenaren van webshops. Gek genoeg besteden ze geen aandacht aan bloggen of het creëren van content. Gemiste kans!

Geef een reactie