
Hoe profileer je je, als toch-wat-traditioneel verfmerk, ten opzichte van je toch-wat-hippere concurrent? Hoe zet je je merk zó neer, dat anderen vol liefde over jouw merk praten? Hippe anderen, nog wel?
Dat doe je door een social media campagne te starten, waarin je samenwerkt met bloggers.
In dit artikel laten we zien hoe je dat doet – en hoe Histor het aanpakte met haar campagne #101Karakters, in samenwerking met 101 Woonideeën.
Naast een interview met deelnemende blogger Maike Keuben van Moodkids vind je in dit artikel ook 12 tips waarmee jij zelf zo’n social media campagne met bloggers organiseert.
Lees en laat je vooral inspireren tot het starten van je eigen social media campagne!
101 Karakters: een social media campagne met bloggers
Histor Eén kastje 101 karakters from Histor on Vimeo.
Histor kreeg het voor elkaar: zij lanceerde, samen met 101 Woonideeën (hét woontijdschrift voor DIY), de campagne #101Karakters, waarbij ze 101 blanco kastjes, ontworpen door Piet Hein Eek, weggaven aan wie ‘m graag wilde. Maar daar moest je wel wat voor doen… Namelijk: het mooi ontwerp maken voor de beschildering (in Historverf, uiteraard!) van het kastje en insturen.
2000 inzendingen voor #101Karakters
De campagne was een succes: op blogs, Twitter en Instagram gonsde het van #101karakters.
Uiteindelijk waren er maar liefst 2000 inzendingen, waarvan er waren precies 101 gelukkigen waren: zij mochten hun kastje naar eigen ontwerp beschilderen – in de werkplaats van Piet Hein Eek, onder begeleiding van zijn werkplaatsassistenten.
Onder de winnaars waren, naast alle consumten, zo’n 14 bloggers, een flink aantal stylisten en een aantal bladen – zo had bijvoorbeeld Flair ook een kastje.
Die laatste groep mocht live hun kastje afschilderen op de finaledag, de eerste groepen moesten hun kastjes al van te voren geschilderd en wel inleveren.
Interview met Maike Keuben, één van de #101Karakters-bloggers
Maike Keuben is, samen met Eefje Kleijweg, de drijvende kracht achter Moodkids, webshopgids en online magazine. Daarnaast blogt zij ook op persoonlijke titel, onder de naam Orange Farmhouse. Met beide heeft ze een flink bereik onder vrouwen en moeders.
1. Je hebt een #101karakterskastje mogen beschilderen. Hoe kwam dat zo?
Via social media verscheen de campagne-website 101karakters.nl. Ik bekeek het filmpje, raakte verliefd op het kastje en vulde het deelnameformulier in met mijn idee : PEEKHeinEeik – een kasje voor bijzondere spullen met kijkgaten voor nieuwsgierige aagjes – op zondagavond in.
Maandagochtend kreeg ik een mailtje dat het reclamebureau mijn idee zo leuk vond en gezien had dat ik blogger ben. Ze vroegen me daarom mijn eigen kastje uit te voeren en middels blogposts en social media reclame te maken voor de Histor #101karakters webstrijd.
2. Wat vond jij, als blogger, van de campagne?
Om op deze manier reclame te maken vind ik bijzonder leuk, er zijn nog niet zo veel bedrijven die het zo doen. Een paar dingen zouden het nog beter maken, denk ik.
NOOT REDACTIE: samen met Maike dachten wij na over hoe jij, als webwinkelier en/of creatief ondernemer, zèlf een succesvolle social media campagne met bloggers op kunt zetten. Deze 12 tips vind je hieronder.
3. Hoeveel heb jij gedeeld over de campagne?
Ik ben een beginpost geschreven over de wedstrijd en via social media geregeld een sneakPEEK gegeven van mijn PEEK Hein Eek kastje. Zowel op mijn zakelijke als privé-account.
4. Wat waren de reacties?
De post op Facebook en Instagram waarbij ik het eindresultaat liet zien van mijn kastje, leverde de meeste reacties op.
5. Waarom is het voor jou als blogger interessant om aan zo’n campagne mee te doen?
In dit geval was het een unieke kans om een Piet Hein Eek kastje te mogen ontvangen! Ik heb mijn ontwerp ook ingezonden als privé-persoon en niet als blogger.
Mijn ontwerp werd opgemerkt en toen bleek ik ook nog een blogger te zijn.
Mijn werk als blogger moet natuurlijk wel betaald worden, ook ik moet de hypotheek en boterhammen gewoon kunnen blijven betalen 😉 Normaal gesproken hangt er aan dit soort promotie gewoon een prijskaartje aan.
Zo nu en dan accepteer ik een barterdeal. Als de meerwaarde om mee te doen aan de deal voor mij zo aantrekkelijk wordt gemaakt dat ik hem niet kan afslaan, en dat is heel persoonlijk natuurlijk, dan doe ik het soms.
10 tips voor het opzetten van een social media campagne met bloggers
Goed, als kleine of middelgrote webwinkelier heb jij vast niet het budget dat Histor heeft. Maar goed nieuws: ook zonder reclamebureau en Piet Hein Eek kun je een soortgelijke campagne starten. Dit is vooral interessant als je je eigen ontwerpen verkoopt, of customized artikelen.
Waar moet je op letten bij het lanceren van een social media campagne met bloggers? In dit artikel vind je 11 tips:
- Verzin een leuke campagne 🙂
Een kastje is, óók als ie niet door Piet Hein Eek ontworpen is, een duur ding. Niet alleen als object, maar ook in de handling – denk alleen maar eens aan de verzendkosten voor 101 kastjes.
Het kan natuurlijk een stuk goedkoper, gelukkig. Je kunt met kleinere producten werken, minder producten weggeven en/of je niet op consumenten richten, maar puur op bloggers. Zo liet POM, van de Amsterdamse shawls, een groep bloggers een shawl ontwerpen specifiek voor hun eigen blogs. Die shawls mochten ze vervolgens verloten onder hun blogvolgers – slim! - Verzin een goede hashtag
Bloggers zijn sociale dieren, ze zitten op Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest… Zorg daarom voor een goede herkenbare hashtag – en zorg ervoor dat ze weten dat die hashtag bestaat - Lanceer met een knal!
De campagne #101karakters werd gelanceerd op de Woonbeurs, in de stand van 101 Woonideeën.
- Verzamel bloggers met een groot en goed bereik onder jouw doelgroep
Net als bij een persbericht zit het succes deels in de kwaliteit van je lijst – met andere woorden: nodig de juiste bloggers uit om mee te doen. Kijk daarbij naar hun doelgroep en hun bereik. Niet alleen met hun blog, maar ook met hun social media kanalen. Maak als het kan een mooie mix van bloggers: niet alleen de oudgedienden en heel groten, maar ook de kleinere die misschien net weer een ander contact hebben met jouw doelgroep. - Maak duidelijke afspraken
Wat krijgen de bloggers? Wat verwacht je ervoor terug? Leg dit duidelijk vast zodat iedereen weet wat er van hem/haar verwacht wordt.
TIP: download onze Checklist Samenwerkingen, die we samen met jurist Charlotte Meindersma ontwikkelden.
Zorg daarnaast voor een duidelijk programma en tijdsplan, zodat de bloggers niet voor onaangename verrassingen of plotseling deadlines komen te staan. - Faciliteer!
Zorg ervoor dat de bloggers kunnen doen waar ze goed in zijn. Voorzie hen van relevante foto’s, banners, materialen, voorwaarden, contactgegevens van iedereen die mogelijk nodig kunnen hebben en natuurlijk hashtags 🙂
Laat bovendien, als er meerdere bloggers zijn, weten wie er nog meer meedoen: zo vergroot je samen het bereik van je campagne. - Geef ze aandacht
Wacht niet tot de tweets van de bloggers komen: benader hen zelf ook! Vraag hoe het verven gaat, of je ergens mee kunt helpen of een sneak peek.
Maak bovendien van iedere blogger een profiel, met fotootje, social media handles, bio en een kort interviewtje over hoe zij de campagne insteken. Zet deze profielen op je blog en deel ze, weer met de juiste handles, via Twitter en Facebook. Hoe beter je dit doen, hoe groter de kans op retweets, comments, likes – en hoe meer je het netwerk van je netwerk bereikt. - Enthousiasmeer
Hoe enthousiaster de bloggers over de campagne, hoe meer ze er over zullen delen. Houd daarom contact met je bloggers, help hen als ze vragen of problemen hebben… keep their creative juices flowing.
Voorbeeld:Voor #101karakters riep blogger Desiree van Vosges Paris medebloggers op om moodboards voor hún ideale kastjes in te sturen. Die zette ze op haar blog, en een deel daarvan werd weer door Histor gescout – en kreeg haar eigen kastje!
- Breng een wedstrijdelement in, liefst met een publieksprijs – en maak het social
Door een wedstrijdelement in te brengen, motiveer je bloggers om campagne te voeren – ze willen natuurlijk wel graag winnen! Laat een vakjury kiezen, maar ook het publiek. Dee alle inzendingen bijvoorbeeld D op Facebook – degene met de meeste likes wint.
Maak een happening van de prijsuitreiking
Kijk, de werkplaats van Piet Hein Eek afhuren is niet voor iedereen weggelegd. Maar hoe kun jij van de prijsuitreiking een happening maken?
Zorg in ieder geval voor een fotogenieke ruimte. Stel daar de ingezonden objecten op, zo dat ze goed gefotografeerd kunnen worden.
Nodig alle deelnemers uit en vraag hen een verslag van de dag te schrijven (dit staat natuurlijk ook in de afspraken die je eerder al maakte!) - Heel belangrijk: geef de bloggers credits voor hun werk.
Dat is niet alleen respectvol, maar het helpt hen en het publiek ook om de (in dit geval) kastjes te koppelen aan specifieke bloggers. Daarmee kunnen ze foto’s taggen, bloggers mentionen en zo zal een losse Instagramfoto of tweet meer bereik hebben.
Voorzie daarom de tentoongestelde objecten duidelijk van de inzender, inclusief haar Twitter-, pinterest, Facebook en instagramhandles. Verwijs ook naar je website, waar meer informatie over de betreffende bloggers te vinden is. - Meten is weten
Houd gedurende de campagne bij hoe het gaat. Hoeveel extra likes en volgers levert de actie op? Welke instagramfoto krijgt enorm veel aandacht? Welke blogpost wordt veel gedeeld? Door de vinger aan de pols te houden, kun je gedurende de campagne bijsturen. Bovendien kun je ná de campagne zien wat de campagne je opgeleverd heeft.
Jouw webwinkel op blogs – en in de bladen?
Hoe schrijf je een persbericht? Aan wie stuur je je persbericht eigenlijk? En: Hoe zorg je ervoor dat je opvalt? Kortom: hoe kom je met jouw webwinkel in de bladen en op blogs?
Je leest het allemaal, en meer, in het Werkboek Persberichten.
Het enige echte Werkboek Persberichten – speciaal voor Webwinkels
Het Werkboek Persberichten is een praktisch e-book waarmee je op een inspirerende manier jouw eigen persberichtenstrategie ontwikkelt.
>> lees meer over het Werkboek Persberichten voor Webwinkeliers
Het Werkboek Persberichten voor Webwinkeliers geeft heldere uitleg, inspirerende voorbeelden en een hele rits praktische werkbladen waarmee je de theorie direct vertaalt naar jouw webwinkel.
Leer hoe je zelf persberichten schrijft, vergroot je de kans jouw webwinkel onder de neus van koopgrage klanten te krijgen én boost eigenhandig je omzet.
Reageren is niet meer mogelijk