Pinterest (3): Wat & hoe? Jouw Pinstrategie

Dus jij gaat aan de slag met Pinterest?
Goede keuze!
Pinterest is een snelgroeiend social medium waarop voornamelijk vrouwen en moeders actief zijn. Bovendien geven Pinterestgebruikers gemiddeld meer uit dan Facebook- en Twitter-gebruikers.

In deel 1 heb je geleerd waarom Pinterest zo’n goede marketingtool is voor jouw webwinkel.
In deel 2 heb je gezien hoe je een zakelijk Pinterest-account opzet en je webwinkel optimaliseert voor Pinterest.
In dit 3e deel gaan we kijken hoe je moet pinnen.

Wat pin je? Hoe pin je? En waarom eigenlijk?
We leggen uit hoe je jouw potentiële klant bereikt en er zo voor zorgt dat jouw pins werken voor jouw webwinkel.

1. Waarom pin je?

We beginnen bij het begin: Waarom pin je wat?
Pinterest is een sociaal medium, net als Twitter en Facebook. Dat maakt Pinterest bij uitstek geschikt om:

  • de mens achter jouw merk zichtbaar te maken
  • je expertstatus te bevestigen
  • je merk positief te laden

Op Pinterest ben je eigenlijk meer een curator (iemand die waardevolle content deelt) dan een marketeer.
Laten we daar eens wat nader naar kijken:

Pinnen om de mens achter je merk zichtbaar maken

De belangrijkste troef die jij als onafhankelijke webwinkelier hebt ten opzichte van de grote dozenschuivers, is het feit dat er een echt, leuk mens achter jouw merk zit – jijzelf.
Maak jezelf dus zichtbaar.
Pin, binnen jouw niche, vanuit jouw persoonlijke voorkeuren, passies, interesses en smaak.

pinterst marketing applepiepieces
Verkoop jij sieraden, ben jij dol op Amerika én Madonna en heb je ooit zelfs in de Madonna-Inn geslapen? Maak er een pinboard voor aan, zoals Mariko van Applepiepieces doet.

PSikhouvanjou Pinterest webwinkel marketing

Verkoop jij bijzondere (vaak kleurrijke!) spullen voor kinderen en ben je dol op kleuren uit de natuur? Maak er een pinboard voor aan, zoals Coretty van PSikhouvanjou doet.

pinterest, webwinkel, marketing, LOVY

Heb jij een webwinkel in kindersieraden en werk je vanuit een prachtig wit ingerichte studio? Maak een pinboard voor witte werkruimtes, zoals Laura van LOVY doet.

Al deze pinboards hebben niet direct iets te maken met datgene wat jij in je webwinkel verkoopt, maar zeggen wèl heel veel over jou als ondernemer. En daarmee geef je de mens achter jouw merk een gezicht.

Pinnen om je expertstatus te bevestigen

Om door klanten gevonden te worden, moet je jezelf positioneren als expert binnen jouw niche.
Zodat zij, als ze op zoek zijn naar een specifiek product, weten dat ze bij jou moeten zijn én je vertrouwen.
Op Pinterest kun je laten zien dat je expert bent, door kwalitatieve content over jouw niche te delen.

Klinkt abstract?
Even een voorbeeld: Urbans and Indians.

urbans & indians, glamping, pinterest, webwinkelmarketing
Pas net begonnen op Pinterest, presenteert deze webwinkel in allerhande gave glamping producten zich als expert op het gebied van stijlvol kamperen. En dan niet stijlvol in de zin van zijde slaapzakken, maar: urban, vintage – campfire chic, zoals ze dat zelf zo mooi zeggen.

urbans, indians, glamping, pinterest, webwinkelmarketing
Een mooie niche, een mooie webwinkel en een mooie Pinterest account met ‘Outside Wonders’, ‘Cool Caravans & Campers’ en ‘Indoor Camping’. En ben jij op zoek naar een bijzondere tent of slaapzak? Dan ga je zeker kijken bij Urbans & Indians.

Pinnen om je merk positief te laden

pinterest, lovy

Laura van LOVY ontwerpt bijzondere kindersieraden. Niet gewoon maar kettinkjes, maar aandenken aan een bijzonder moment of fase in het leven van jouw kind. Zij weet dus alles van bijzondere momenten in een kinderleven: geboorte, doop, communie etc. Voor deze momenten heeft ze pinboards aangemaakt, zoals deze vol baby’s. Schattige foto’s waar je ter plekke van smelt. En tussen die pins staan ook foto’s van haarzelf – van baby’s met een LOVY kindersieraad om. Zo laat ze zien dat ze heel veel weet van baby’s én de aangewezen persoon is om sieraden voor hen te maken.
Dit is een prachtige manier om je merk positief te laden. Want schattige baby’s, die passen precies bij een sieradenontwerper die bijzondere babysieraden maakt.

2. hoe pin je?

Eerst even technich: hoe kun je, letterlijk, pinnen?

Pinnen kan op 3 manieren:

  1. van Pinterest zelf
    dan heet het repinnen. Ruim 70% van de pins op Pinterest is een repin.
    Je kunt je dus beter onderscheiden met een pin van een externe website.
  2. van een website (ook die van jezelf)
    Pinnen van een website kan met behulp van de Pin Marklet (deze installeer je in je browser) of omdat een website geoptimaliseerd is voor Pinterest en dus Pin It buttons heeft geïntegreerd.
    > hier lees je hoe je Pin It Buttons op je computer, tablet of telefoon installeert
  3. een pin uploaden
    je kunt een afbeelding met bijbehorende url rechtstreeks uploaden naar Pinterest.

De anatomie van een pin

Goed, nu je weet hoe je (letterlijk) moet pinnen, is het tijd om te kijken hoe je inhoudelijk moet pinnen.
Met andere woorden: hoe ziet een goede pin eruit?

Laten we eerst eens kijken welke ingrediënten je hebt om te pinnen:

@mention

net als bij Twitter kun je mensen taggen. Deze mogelijkheid wordt door Nederlandse pinners niet heel veel gebruikt.

#zoekwoord

Helaas: #hashtags werken niet op Pinterest. Ze zijn bovendien ‘lelijk’. Het gebruik van #hashtags kan ervoor zorgen dat jouw volgers jouw pin ‘lelijk’ vinden en dus niet zullen repinnen op hun ‘mooie’ pinboards.

omschrijving

De omschrijving is de tekst die direct onder je plaatje staat. Dit is een zeer belangrijk onderdeel van je pins. Om de volgende twee redenen:

1. je vertelt waarom deze pin relevant is voor je volgers
Gebruik de omschrijving bijvoorbeeld om het verhaal bij je product te vertellen. Bijvoorbeeld:

goed voorbeeld van omschrijving op pinterest

Deze omschrijving van Applepie Pieces vertelt niet alleen van wat voor materiaal het kettinkje is gemaakt, maar ook hoe ‘ie valt. Daarmee wordt het product nog net iets tastbaarder.

2. zoekwoorden / SEO

kroningsdag koningsdag poster gratis webwinkelmarketing
Mensen zoeken op pinterest met de SEARCHfunctie; daarom moet je ervoor zorgen dat je je plaatjes voorziet van relevante zoekwoorden. Hierboven zie je een voorbeeld van een pin van Homemade Happiness.

NOOT: titels en alttitels
Het voorbeeld hierboven is een pin die ikzelf heb geplaatst.
Hieronder zie je wat er gebeurd als een ander die pin plaatst:

Schermafbeelding 2013-07-15 om 10.41.24

 

Hier wordt de titel van het plaatje als beschrijving meegegeven aan de pin. Niets ten nadele van degene die dit gepind heeft, want dit gaat automatisch. Zonde!
Zorg er dus voor dat je de plaatjes die je in je webwinkel gebruikt een goede titel én een goede alt-titel meegeeft.

De Perfecte Pinmix

Goed, op Pinterest ben je dus meer een curator dan een marketeer.
Schaamteloze zelfpromotie is daarom niet alleen onwenselijk, maar ook onverstandig.
Als consument wil je gewoon mooie pinboards maken; je wilt niet je eigen reclamefolder in elkaar zetten.

Houd je daarom aan de 1:9 regel

Dit houdt in dat voor elke 9 pins van derden je 1 pin van jezelf plaatst.
Deze verhouding is overigens nogal losjes: de ene marketeer zegt 1 op 20, de ander 1 op 4.
Wij houden het op 1 op 9, hetzelfde als op Twitter.

3. Jouw Pinstrategie

Nu je weet waarom je moet pinnen, en hoe, kun je aan de slag.
Belangrijk daarbij is dat je een strategie bedenkt: wat deel je wanneer en waarom?
Door dat te doen, bouw je een sterke Pinterest-account op en laat je je niet teveel afleiden door al het moois dat je op Pinterest tegenkomt.
Hieronder vier belangrijke zaken om in je achterhoofd te houden bij het opstellen van jouw Pinstrategie.

Pin op meerdere boards

Start meerdere pinboards die te maken hebben met je niche. Pin daarop relevante beelden – NIET van je eigen producten.
Heb je een mooie verzameling op je board staan? Zet er dan pas wat van je eigen producten tussen.

Pin mixed content

Pin NIET ALLEEN van je eigen webwinkel.
Nogmaals: Pinterest gaat over inspireren – niet over spammen
Houd je aan de 1:9 regel.

Pin gespreid

Dus niet alles om acht uur ’s avonds, als je toevallig Heel Holland Bakt zit te kijken.
Verdeel over de dag, het liefst op momenten dat jouw volgers online zijn.

Pin binnen jouw niche, vanuit jouw toegevoegde waarde

toegevoegde-waarde-content-twitter

Succes hebben op Pinterest hangt sterk samen met het vergaren van kwalitatieve volgers.
Oftewel: volgers die potentiële klanten zijn.
Bovendien heb je het liefst volgers die àl jouw boards volgen, want die volgen automatisch ook je nieuwe boards.

Daarom is het belangrijk dat jij echt goed kijkt naar je doelgroep: wat wil zij?
En naar je niche: waar ben jij expert in?
Door deze twee te combineren krijg je inzicht in jouw toegevoegde waarde.

Voorbeeld:
verkoop jij zeep op basis van natuurlijk oliën, dan zijn dit geschikte pin-onderwerpen voor jou:

  • mooie beelden van de ingrediënten van jouw zeep
  • bijzondere zeepbakjes
  • mooie wasbakken
  • opvallende handdoeken, etc

Maar ook:

  • plaatjes van heel modderige kindertjes
  • oude reclames voor zeep, etc

Wat je niet moet pinnen, zijn niet aan jouw niche gerelateerde zaken, zoals gapende katten, vishengels of kaasplankjes – om maar een voorbeeld te noemen.

En dan nu… aan de slag!

De geest te pakken? Veel succes met het opstellen en uitvoeren van je eigen Pinstrategie!

Wat meer inspiratie? Lees hoe succesvolle pinners het hebben aangepakt.
Lees hier de interviews en Pinterest-tips van:

Inge (Kidsdinge) over hoe zij meer dan een miljoen volgers op Pinterest kreeg

Coretty (PSikhouvanjou) over hoe zij haar Pinterest boards inricht

Carolien (David en Goliat) over hoe zij met Pinterest mensen naar haar merk beter neerzet

Maike en Eefje (Moodkids) over hoe zij met Pinterest een wereldwijd bereik kregen

Volgende week: meten is weten

Volgende week gaan we verder met deze serie.
Dan een blog van Dana over het meten van jouw inspanningen.
Wat werkt, en kun je dus nog meer gaan inzetten?
En wat werkt niet – en moet je dus veranderen?

Tot volgende week!

PS: Klaar om effectief te gaan pinnen – en meer klanten naar je webwinkel te trekken?

Met het Werkboek Pinterest voor MamaMarketeers krijg je alle tools in handen voor je eigen effectieve Pinterest-strategie, leer je pinnen vanuit jouw unieke toegevoegde waarde en bind je daarmee je (potentiële) klanten aan je.

Begin nú met pinnen!

>> bestel het Werkboek Pinterest voor Webwinkeliers

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

, , , , , , ,

10 reactie bij Pinterest (3): Wat & hoe? Jouw Pinstrategie

  1. avatar
    ilanit 8 mei 2014 bij 13:24 #

    Anders dan jij in je artikel schrijft, werken #’s op Pinterest wel.
    Verder leuk artikel!

  2. avatar
    Angela van Erp 28 september 2013 bij 09:57 #

    Hoi Dianna,

    Sinds enkele dagen zit ik op pinterest. Ik heb diverse foto’s geplaatst, maar ik heb het idee dat ze door anderen niet gezien worden. Niet dat ik denk dat iedereen meteen op mijn foto’s reageerd, maar als ik een zoek opdracht plaats met de woorden die ik in mijn omschrijving heb gebruikt verschijnt er vanalles behalve mijn foto’s. Of is het zo dat je eerst meer volgers moet krijgen?

    Groetjes Angela.

    • avatar
      Diana van Ewijk 28 september 2013 bij 10:51 #

      Hoi Angela, leuk dat je met Pinterest bent begonnen! Goede vraag ook – zou je die maandag kunnen stellen in het Vragenuurtje op Facebook? Dan geeft Pinterest-expert Suzanne Wartenbergh antwoord!

      Je vraag stellen kan hier: https://www.facebook.com/events/446730158777361/
      Veel plezier met pinnen!

      • avatar
        Angela van Erp 28 september 2013 bij 11:02 #

        Hoi Diana,

        Bij deze heb ik mijn vraag alvast gesteld op F.B. .
        Alvast bedankt.

        Groetjes Angela.

        • avatar
          Germa 20 februari 2014 bij 13:06 #

          Dag Angela,

          heb je je antwoord ontvangen? ik loop namelijk tegen hetzelfde probleem aan. hoor graag van je.

          Groeten Germa

  3. avatar
    Nel Maertens 6 september 2013 bij 12:39 #

    Ik heb op pinterest veel foto,s van mijn zelf gemaakte poppen beren poppenhuis en nog veel meer foto,s van wat ik zoal gemaakt hebt.Ik ben 74 jaar weet veel maar mijn vraag is wat betekend nu repinnen op pinet is dat na maken ,mag van mij of is dat dat een ander het leuk vindt. Ik heb uw , wat en Hoe gelezen
    maar kom er niet uit er staat zoveel op daar ben ik misschien te oud voor of begrijpt het niet maar dat is toch geen schande vind ik zelf .Probeer alls zo veel mogelijk zelf te ontdekken heb me zelf al heel veel wijzer gemaakt door de computer te ontdekken en dit alles zonder vragen maar nu kom ik er even niet uit. ik heb een beetje verdriet de laatste tijd vandaar misschien.Ik hoop iets van u te horen zo dat ik het makkelijker begrijpt
    Hartelijke groet
    Nel Maertens

    • avatar
      Nel Maertens 6 september 2013 bij 12:41 #

      Oke ik wacht uw antwoord af .
      Nel Maertens

      • avatar
        Nel Maertens 6 september 2013 bij 12:45 #

        Ik heb geen web winkel doe het voor mijn plezier geef alles weg .
        Nel Maertens

    • avatar
      Diana van Ewijk 16 september 2013 bij 14:51 #

      Beste Nel,

      Repinnen is dat iemand anders jouw pin op één van haar pinboards zet. Mensen kunnen ook ‘like’, dan vinden ze je pin leuk. Veel plezier met Pinterest en mijn excuus voor het late antwoord!

      Groet, Diana

Trackbacks/Pingbacks

  1. Pinterest (5): trek kwalitatieve volgers met campagnes » MamaMarketing - leer, doe-het-zelf en verdien meer met je webwinkel - 29 juli 2013

    […] Pinterest: Wat & Hoe? Jouw Pinstrategie In deel 3 gaan we dieper in op het pinnen zelf. Hoe pin je? Wat pin je? En waarom eigenlijk? We leggen uit hoe je jouw potentiële klant bereikt en er zo voor zorgt dat jouw pins werken voor jouw webwinkel. […]

Geef een reactie