Schrijversdilemma één: beginnen met schrijven

Voor WebVedettes schrijft journalist Laura Soer vier blogposts over schrijftechnieken, die je kunnen helpen om professionele teksten te maken, zoals persberichten en nieuwsbrieven.

De eerste schrijffase

Uitstel hoort bij schrijven. De standaard reactie op een leeg scherm en een flikkerende cursor is om de afwas (en alle andere achterstallige huishoudelijke klussen) te doen. Alles om te voorkomen dat er geschreven moet worden.

Hoe komt dat?

  • Er is vooraf niet goed nagedacht over de doelgroep en waar je product past. Het idee en wat je wilt gaan vertellen, is nog te vaag. ?- De lat ligt torenhoog, want nu je zelf een professionele tekst in elkaar gaat draaien, moet het ook wel fantastisch zijn. Toch?
  • Je denkt dat tekst in één keer goed moet zijn.
  • Er liggen honderden vellen met voorbeelden en informatie op je bureau.  Maar waar moet die informatie in de tekst? En hoe? Nog maar een wasje draaien…
  • Direct schuiven met de tekst. Staat die komma daar wel goed? Klinkt de term ‘chique’ niet wat oubollig? Wat een raar woord eigenlijk, ‘oubollig’…  Ehm…? Wat wilde je ook alweer vertellen?  Weg is je rode draad.

Beginnen met schrijven: hoe dan wel?

Een dooddoener, maar het beste werkt het om achter je laptop te gaan zitten en te schrijven. Het verschil is, dat je nu nog niet schrijft aan je bericht, maar er over. Zo kom je er achter wat je wilt vertellen. In deze fase gaat het er om dat alles wat in je hoofd zit op papier komt. Zie het als een ‘lief dagboek’.  Van zorgen over het schrijven (voorbeeld: ik voel angstzweet!), je nieuwe schoenen en desgewenst over je avondeten.  Echt alles! Hoe je dat kan helpen? Het gaat er om in de schrijfflow te komen.  Zo schrijf je voorbij aan je innerlijke kritische stem, die op alles negatief commentaar levert. De stem is te herkennen aan uitspraken als: ‘wat slecht! Mijn hemel. Dat kun je zo absoluut niet aanleveren!’ Uiteraard blokkeert dit. Het tweede voordeel is dat je zo contact maakt met wat er in je omgaat. Door ‘gewoon door te schrijven’ kom je bij ideeën waarvan je niet wist dat je ze had. En dat is het waardevolle materiaal dat je straks kunt gebruiken voor je uiteindelijke persbericht of nieuwsbrief.

Stap 1:

Spreek met jezelf af dat je tussen de 20-30 minuten tijd neemt om te schrijven. Het liefst in de ochtend, omdat je dan nog helder bent.

Stap 2:

Ga zitten achter je laptop en schrijf alles op wat er in je opkomt. Let niet op zinsopbouw, spelling, grammatica. Dat komt allemaal later.

Stap 3:

Wacht niet tot het laatste moment. Zorg dat je minimaal een week de tijd hebt om na te denken over je bericht en er aan te schrijven. Dat deadlines gezonde stress geven en het hoogste uit een schrijver haalt, kan wat mij betreft per exprestrein naar het land der fabelen. Natuurlijk zijn er mensen die  graag zo werken, maar voor het gros werkt het verlamming en paniek in de hand. Voorkomen dus.

Variatie op de ‘doorschrijfmethode’

Deze schrijftechniek kan je op alle onderwerpen loslaten waarover je wilt schrijven. Voor een nieuwsbrief zul je op nieuwe ideeën komen, het wordt duidelijk wat je nog nodig hebt aan informatie, ideeën voor beeld bij je berichten ontstaan en je zult duidelijk je eigen voorkeur zien.

Als je niet eerst alle dagelijkse beslommeringen wilt opschrijven, spreek dan bijvoorbeeld af dat je alles opschrijft over: ‘mijn product en waar het past’. Vragen die je jezelf kunt stellen: hoe zou ik mijn product beschrijven, wat voor uitstraling heeft het, past het in een bepaald seizoen, kan ik in de bibliotheek meerdere tijdschriften bekijken voor inspiratie, wat kan ik voor positiefs zeggen over mijn werk, wat zeggen anderen over mijn werk, enzovoort.

Hoewel deze eerste teksten vaak niet letterlijk bruikbaar zijn, zijn ze heel waardevol. Soms zitten er al mooie zinnen in over jouw product of onderwerp. Dit is voorwerk dat je ideeën verdiept en het uiteindelijke schrijfproces makkelijker maakt. In de volgende blogberichten ga ik in op het kiezen van een invalshoek, structuur en opbouw van teksten, schrijven voor een doelgroep en de schrijftoon.

Ik wens je veel plezier met het schrijven!


Jouw webwinkel in de bladen – en op blogs?

free publicity webshop

Hoe schrijf je een persbericht? Aan wie stuur je je persbericht eigenlijk? En: Hoe zorg je ervoor dat je opvalt? Kortom: hoe kom je met jouw webwinkel in de bladen en op blogs?
Je leest het allemaal, en meer, in het Werkboek Persberichten.

Het enige echte Werkboek Persberichten – speciaal voor Webwinkels

Het Werkboek Persberichten is een praktisch e-book waarmee je op een inspirerende manier jouw eigen persberichtenstrategie ontwikkelt.

>> lees meer over het Werkboek Persberichten voor Webwinkeliers

Het Werkboek Persberichten voor Webwinkeliers geeft heldere uitleg, inspirerende voorbeelden en een hele rits praktische werkbladen waarmee je de theorie direct vertaalt naar jouw webwinkel.

Leer hoe je zelf persberichten schrijft, vergroot je de kans jouw webwinkel onder de neus van koopgrage klanten te krijgen én boost eigenhandig je omzet.


 

, , ,

Reageren is niet meer mogelijk