SEO voor webshops: tips + mini-interview

SEO en SEA… het klinkt als een komisch duo, maar het is bloedserieuze business – zéker als je je van je webwinkel een succes wil maken. De meeste webwinkeliers haken af als het te technisch wordt, maar het is zeer de moeite waard om je in SEO (en als je wat verder bent: SEA) te verdiepen. 

Goed, okee, SEO voor webshops is belangrijk. En SEA net zo goed. Maar waarom precies, eigenlijk? Goed nieuws: dat legt Lonneke Reitsma (SEO-specialist Het Communicatielokaal) kort uit in dit interview. In gewone mensentaal, dus ook leesbaar voor wie er niet voor doorgestudeerd heeft.

Lonneke spreekt trouwens ook op 4 en 5 juni a.s., tijdens B+B+B workout your business: hét business event voor kleine en middelgrote webwinkels.Wil je daar bij zijn? Koop hier je kaartje voor B+B+B workout your business, met early bird korting!

SEO voor webshops: interview met Lonneke Reitsma, Het Communicatielokaal

lonneke-reitsma-SEO-interview-mamamarketing

Wie ben jij?

Ik ben Lonneke Reitsma, eigenaar van Het Communicatielokaal. Al sinds mijn studie Commerciële Economie ben ik bezig met online: het onderhouden en verbeteren van websites, het opmaken en versturen van nieuwsbrieven en natuurlijk social media.

“Tijdens mijn werk kwam ik er steeds weer achter hoe weinig verstand men echt had van online en hoe weinig bedrijven optimaal gebruik maken van hun online middelen.Online werd er meestal ‘bij gedaan’.”

Er was te weinig besef van het grote belang van online. Daarbij: bij de meeste bedrijven zit intern te weinig kennis & know how om online optimaal te benutten.
Daarom ben ik in 2010 mijn eigen bedrijf gestart: online marketing, met als specialisatie search.
Mijn bureau richt zich op het optimaliseren van online middelen en het beter inzetten daarvan bij het bereiken van gestelde doelstellingen.

SEO voor webshops is je expertise. Vertel!

SEO, of eigenlijk ‘search’ (SEO, SEA en alles wat komt kijken bij het optimaal gevonden worden en online beter zichtbaar zijn) is mijn specialisatie.

“Wat enorm belangrijk is voor webwinkels is om SEO en SEA op een goede manier te implementeren in de customer journey: de reis die klanten afleggen op weg naar een aankoop.” 

Met andere woorden: wanneer jij als webwinkel je doelgroep goed kent, en weet hoe en wat ze zoeken, kun je ook SEO en SEA maximaal inzetten – simpelweg door hier op in te spelen.

Waarom is SEO, SEA en search zo belangrijk voor webwinkels?

“Het is belangrijk om een goed inzicht te hebben in de doelgroep en te weten hoe je klant online zoekt.”

Wanneer je klanten kunt ‘sturen’ (naar je webwinkel bijvoorbeeld) tijdens hun bewuste (of onbewuste!) zoektocht naar een dienst/product of service – dan kan jouw webwinkel enorm groeien. Zowel in merkbekendheid als in bezoekersaantallen, potentiële klanten en conversie.

Elke webwinkel heeft een eigen doelgroep en een eigen doelstelling: om te kunnen groeien is het dus noodzakelijk dat je snapt hoe je SEO en SEA kunt integreren in de manier waarop jouw klant iets aankoopt.

Om even een voorbeeld te geven:
40% van de Milennials (geboren tussen 1982 en 2001) gebruiken search op hun smartphone tijdens het eten, bijvoorbeeld om caloriën op te zoeken. Als jij een webwinkel hebt in health- of food-gerelateerde producten, is dat dus een mooi moment om op in te haken.
Moeilijk? Misschien, maar wel de moeite waard: er is zelfs een restaurant geweest die na maximale inzet van search een ROI scoorde van meer dan 800%!

Hoe ga jij webwinkeliers op B+B+B workout your business helpen met hun SEO en SEA?

Op dag 1 geef ik een presentatie waarbij ik je meer inzicht geef in hoe SEO werkt, en hoe SEO kan bijdragen aan de groei van je webwinkel. We gaan bovendien samen aan de slag om je doelgroep helder te krijgen. Je kunt thuis dus meteen aan de slag met het verbeteren van je vindbaarheid voor de juiste doelgroep.

Op dag 2 geef ik een presentatie waarin ik concreet inga op het vergroten van inzicht in de customer journey krijgt, hoe je touchpoints (contactmomenten) bepaalt en hoe je search daarop kunt inzetten. Zo gaan we samen dieper in op het strategisch inzetten van SEO en Adwords tijdens de customer journey.

Heb je alvast één gouden tip?

De gouden tip die ik je alvast wil meegeven, is eigenlijk een opdracht: zoek eens uit wie jouw ideale klant is!
Niet een beetje grofweg, nee: maak een persona. Maak je perfecte, archetypische gebruiker heel concreet, bijvoorbeeld met een moodboard. Knip & plak hobby’s, voorkeuren, kledingstijl en vakantiebestemming van deze persoon uit, en plak ze op. Schrijf nu zijn/haar profiel helemaal uit: leeftijd, inkomen, aantal kinderen, woonplaats – hoe preciezer, hoe beter. Heb je eenmaal een gedetailleerd beeld van jouw ideale klant, dan kun je, ook tijdens mijn workshops, heel concreet aan de slag met SEO!

Meer leren over SEO, SEA en Search voor je webwinkel?

bbb_logo_metachtergrond

Kom dan naar op 4 juni of 5 juni naar B+B+B workout your business 2015 om Lonneke live het hemd van het lijf te vragen!

Wat kun je verwachten op B+B+B workoutyour business?

B+B+B workout your business 2014

B+B+B workout your business is een business event voor ambitieuze ondernemers, vol praktische tips voor het runnen van een succesvolle webwinkel, waar je inspirerende presentaties krijgt van mensen die gespecialiseerd zijn in jouw soort webwinkel. Een compleet verzorgde dag, waar je niet alleen enorm veel leert, maar ook ongebreideld kunt netwerken met gelijkgestemde ondernemers. Kom je ook?

Meer weten over B+B+B workoutyour business?

Kijk dan op B+B+B workout your business.
Het programma voor B+B+B op donderdag 4 juni en kaartverkoop voor B+B+B 4 juni
Het programma voor B+B+B vrijdag 5 juni kaartverkoop voor B+B+B 5 juni

LET OP: tot 15 mei geldt er een fijne early bird-korting, waardoor kaartjes fors goedkoper zijn!
Altijd fijn, toch?

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.
Nog geen reacties

Geef een reactie