Authentiek op Facebook


Onderschat niet de kracht van social media: overal hoor en lees je deze oneliner. Maar wat is de kracht van social media en hoe kun je die kracht (en macht) vóór je laten werken? Het is meer dan een post plaatsen, linkjes delen en vragen stellen.

Wil je echt resultaten boeken met bijvoorbeeld Facebook, dan moet je investeren. Maar het mooie is, dat kan ook met voornamelijk slechts tijd! ??Dat de geldmotor van Facebook inmiddels op volle kracht draait, is een feit.

Posts worden niet meer vanzelfsprekend aan al je fans vertoond. Heel wat factoren zijn van invloed: hoe (vaak) reageren de eerste personen die je post zien, hoe druk is het op de timeline van je fans, wat is de kwaliteit van je post etc.? Het is hogere wiskunde, oftewel, een ingewikkeld algoritme, dat terug te brengen is naar een eenvoudige doelstelling voor elke post die je plaats. Ben relevant, origineel, persoonlijk en duidelijk.

Relevante posts

Wat maakt een Facebookpost relevant? Allereerst moet deze aansluiten bij de interesse van je fans. Waarom zijn ze fan geworden van Dresses Only? Omdat ze houden van jurkjes! Het allerbelangrijkste aanknopingspunt. Je zou zeggen, elke dag jurkjes uit je shop posten dus. Maar dat is iets te kort door de bocht, want een fan zal niet elke dag een jurkje willen kopen.

Inspiratie en ideeën geven, daar draait het om. Wij zijn insiders en kunnen bijvoorbeeld laten zien welke trends eraan komen, wat we al inkopen voor het volgende kalenderjaar of op welke bijzondere plekken we zijn geweest. Dat kunnen we ook veel concreter maken door de fan te laten zien wat bij haar past. Denk aan een kleurenanalyse, suggesties voor het combineren van items en kleuren of tips voor kleding bij verschillende lichaamsvormen. We wisselen het af met allerlei nieuws dat we tegenkomen over jurkjes, celebrities, kunstenaars, exposities, beurzen, noem maar op…

voorbeeld-Facebook-DressesOnly-1     voorbeeld-Facebook-DressesOnly-2

Origineel

Fans willen graag verrast worden, jij bent de expert en moet hen op de hoogte houden van al het laatste nieuws, maar ook opzienbarende zaken binnen jouw vakgebied of op het internet. Dus, surf, zoek en vind! Het hele internet staat vol met bijzondere dingen. Heb je iets opmerkelijks gevonden, vraag je fans om hun mening of geef de jouwe, zodat je discussie kunt ontlokken. En bewaar alle sites die je hebt afgestruind onder een tabblad in je favorieten, je zult er ook later weer geweldige dingen vinden.

Voorbeeld-Facebook-DressesOnly-3     voorbeeld-Facebook-DressesOnly-4

Persoonlijk

De grote concerns van deze wereld hebben marketingapparaten, op maat gemaakte apps en gelikte posts waar jij niet tegenop kunt. En het goede nieuws is: dat hoeft ook niet! Jouw kracht zit namelijk in het persoonlijke, de kleinschaligheid en toegankelijkheid. Betrek dat ook bij je Facebookpagina en werk zo aan de gunfactor. Dus plaats gerust foto’s van je werkomgeving, van jezelf en de spullen of materie waar je mee bezig bent. Het gezicht achter de Facebookpagina maakt je herkenbaar. Let wel op dat niet jij als persoon teveel naar de voorgrond verschuift. Het moet altijd illustratief zijn. Niet voor niets zijn er zoveel mensen die zich irriteren aan zogenaamde Instagram selfies van mensen voornamelijk willen laten zien hoe fabulous hun leven is. Doseren is dus belangrijk en je zal zien dat je fans het leuk vinden als je jezelf niet te serieus neemt!

voorbeeld-facebook-DressesOnly-5 voorbeeld-facebook-DresssesOnly-6

Duidelijk

Bij échte knallers als het gaat om originaliteit en relevantie is het niet nodig om je fans te vragen om iets te doen. Maar het kan echt geen kwaad om toe te voegen: share if you like! Of: deel als jij ook vindt dat dit een fantastisch jurkje is! Of te vragen: wat vind jij van deze trend? Laat je bezoekers eens een keuze maken uit verschillende producten, kiezen ze voor optie 1 of 2? Het zorgt niet alleen voor interactie, maar geeft jou ook belangrijke informatie, je weet namelijk meteen wat ze mooi vinden. Kan je meteen rekening mee houden als je weer nieuwe dingen gaat ontwikkelen, kopen of aanbieden.

Conclusie

Dat de onbetaalde zichtbaarheid van Facebookposts minder is geworden, staat vast. En ook is het niet echt makkelijk om je fanbase hard te laten groeien. Heb je beperkt budget, zet dan met advertenties in op het laten groeien van de groep fans. Dat geeft je de kans om in elk geval aan een community te bouwen en bij extra budget ook posts te boosten met advertentiebudget. Doe verder je uiterste best om authentiek te zijn, want dat loont! Je wilt dat mensen jou als persoon/expert/bedrijf niet alleen op Facebook liken, maar vooral ook in het echte leven. Zodat ze straks aan je denken als ze een aankoop willen doen!

Je eerste stap naar inspiratie? Sluit je aan bij onze Dresses Only community op Facebook en wie weet brengen we je op ideeën!

avatar

About Miriam Swaans

Miriam Swaans is vijf jaar webwinkelondernemer (www.dressesonly.nl) samen met haar zus Jolanda. Van oorsprong tekstschrijver. Moeder van Maxim en vriendin van Stefano. Gek op Italië, Ibiza, New York, tafelen met vrienden, een goed boek lezen en genieten van de mooie dingen van het leven. Afkomstig uit een echte ondernemersfamilie en woonachtig in Tilburg.

, , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie