Weer beginnen? Start dan met evalueren en bijsturen

Zomer, vakantie, komkommertijd.
Lekker lanterfanten in de zon.

Dat is nu dus echt voorbij (voor de meesten).

Tijd om weer aan de slag te gaan!

Als je dan weer begint. Start je vaak weer met vooruit kijken, planningen maken en vooral weer met frisse moed er tegenaan. Maar bedenk bij het vooruit kijken dat het ook goed is om terug te kijken. Te evalueren. Wat ging goed, welke producten gingen als warme broodjes de winkel uit? Welke artikelen kon je echter aan de straatstenen niet kwijt en misschien heb je ze nog steeds niet verkocht of wel verkocht, maar verlies op geleden. Tijd om de balans op te maken, zodat je strakjes weer met een schone lei aan het nieuwe seizoen kunt beginnen.

Terugkijken naar je doelstellingen

Je hebt begin van het jaar vast ook doelen gesteld. Dan is het nu tijd om tussendoor eens te kijken hoe het gaat met die doelstellingen. Als je nog steeds op koers ligt om eind van het jaar die doelstellingen te halen, dan kun je misschien bedenken wat je nog moet doen om ze te bereiken. Het zou natuurlijk super zijn als je er zelfs al een behaald hebt. Misschien kun je dan je het einddoel een beetje bijstellen naar boven? Maar het kan natuurlijk ook zijn, dat er eentje totaal niet meer haalbaar is. Waarom niet? Probeer daar altijd achter te komen.

Maar als je dan jouw eigen winkel gaat analyseren en evalueren, waar let je dan op?

Omzet

Loop je een beetje op koers? Heb je in het eerste helft van het jaar aan je verwachtingen voldaan voor wat betreft omzet. Kijk goed naar verkopen. Ben je tevreden over je conversie? Met andere woorden vind je dat een groot genoeg percentage van je bezoekers een bestelling doen? Wat vind je van het aantal bestellingen? En is het gemiddelde bedrag per bestelling naar jouw mening hoog genoeg. Waarschijnlijk beantwoord je al deze vragen met “het mag altijd hoger en beter” ;-). Maar wees reëel. En je kunt het, als je wat langer bezig bent, ook vergelijken met dezelfde periode een jaar eerder. Het zou in ieder geval fijn zijn als het beter gaat ten opzichte van die periode. Maar bedenk ook wat je zou kunnen doen om het in het komende half jaar beter kunt doen.

Voorraad/assortiment

Je verkoopt waarschijnlijk in je winkel een heleboel verschillende producten. Welke producten deden het goed? En met welke producten zit je in je maag. Waarom denk je dat het ene beter verkoopt dan het andere? Zijn er specifieke redenen aan te wijzen? Zoals vraag vanuit de markt, veel concurrentie, of misschien wel de prijs. Producten die niet lopen, kun je misschien verwijderen uit je assortiment of je moet misschien meer inspanningen leveren om die producten toch wat interessanter te maken voor je doelgroep. Het kan natuurlijk aan de fotografie liggen? Of misschien wel aan de productomschrijvingen. Daar kun je best wat aan doen.

Maar analyseer ook waarom die producten die als warme broodjes over de toonbank gaan zo populair zijn. Iedereen wil die mooie lamp wel hebben, of die fantastische zijden sjaaltjes. Je zet ze in de winkel en ze zijn alweer uitverkocht. Hoe komt dat? Ligt dat alleen aan het product zelf, omdat je op de trend zit. Of komt het omdat je hierover een goede buzz hebt gecreëerd? Kun je dat kopieren naar je producten die wat minder gaan? Zo leer je ook heel veel van je eigen winkel.

Klanten

Ook je klanten zeggen heel veel over je winkel. Als het goed is heb je nu gekeken naar je cijfers, je verkoop, je omzet. Dus je weet zo’n beetje wat je moet verwachten. Maar hoe zit het met je klanten? Heb je vaste klanten? Als je meubels verkoopt is het soms een stukje lastiger om veel herhaalbestellingen binnen te halen. Mensen kopen niet iedere week een nieuwe bank. Maar voor een T-shirt of een notitieboekje zullen ze sneller terug komen. Toch zul je in alle gevallen proberen om je klanten aan je webwinkel te verbinden. Bij een bank kun je immers ook kussen verkopen, en misschien willen ze later ook wel een salontafel erbij.

Print daarom je klanten bestand eens uit en analyseer of ze vaker iets bij je gekocht hebben? Het kost namelijk minder inspanning om iets aan iemand te verkopen die jou al kent en vertrouwt, dan aan iemand bij wie je jezelf nog moet voorstellen. Dus wat kun je doen om je klanten te verleiden nogmaals iets uit jouw webwinkel te bestellen. Bedenk een paar leuke acties of aanbiedingen die je speciaal kunt doen aan je bestaande klanten. Zij zullen dat zeker op prijs stellen!

Marketing & communicatie

Natuurlijk eindigen we hiermee. Want als je de voorgaande drie analyses hebt gedaan, dan ben je vast tot de conclusie gekomen dat je hier en daar misschien wat meer moet ondernemen om je producten aantrekkelijker te maken. En misschien ook niet. Het kan natuurlijk dat je al best veel geprobeerd hebt, maar dat het zelfs met de nodige inspanningen niet gelukt is.

Maak eens een lijstje met de inspanningen die je doet. Het zij in tijd, omdat je het allemaal zelf hebt gedaan, het zij in budget, omdat je bijv. advertenties hebt geplaatst of bijvoorbeeld op Flavourites staat. Wat heeft je wat opgeleverd? Heb je meer bezoekers gekregen? Heb je meer verkocht? Of heb je juist meer volgers gekregen op je social media accounts? Dit zijn indicatoren die je laten zien of jouw marketing inspanningen werken. Er zijn er nog veel meer natuurlijk. Maar dit is een goede start.

Gratis werkblad

Nu roep ik hier natuurlijk wel weer van alles, maar hoe begin je dan en wat schrijf ik dan allemaal precies op. We hebben vast een werkblad voor je gemaakt, waarmee je direct aan de slag kunt.

werkblad evaluatie

Downloaden en invullen dus…

Als je weet waar je naar toe wilt is het makkelijker een route te plannen.

, , ,

Reageren is niet meer mogelijk