ContentMarketingStrategie voor Webwinkeltjes

“Dus jij hebt een webwinkeltje?”
“Klopt. Ik verkoop bijzondere prentenboeken en…”

“Jaja.
Zeg, hoe ziet jouw contentmarketingstrategie er eigenlijk uit?”

Ken je dat?
Dat je nietsvermoedend op een feestje staat en dat één of andere corporate bobo zo’n soort zin in je gezicht blaast?

Poehee.

Een contentmarketingstrategie?
Even naar het toilet, hoor…

Eenmaal veilig op de plee google je de definitie van contentmarketing:
“Contentmarketing is het door organisaties – als marketinginstrument – publiceren van informatie (content) die voor een persoon relevant, geloofwaardig en waardevol is en inspeelt op de informatiebehoefte tijdens bijvoorbeeld een aankoopproces.”

En dat dan ook nog strategisch inzetten?
Dat klinkt wel héél professioneel allemaal.
Hoe ga je die kantoortuinknakker in godsnaam ontlopen, de rest van het feestje?

Eerlijk is eerlijk: ik krijg ook vlekken in mijn nek als iemand begint over een contentmarketingstrategie.
Gelukkig heb ik best een goede poker face, dus na een minuutje verbale-schijnbewegingen-maken, gaat in mijn hersenen het juiste luikje open.

Contentmarketing – dat is gewoon dat je informatie deelt met jouw volgers/fans/community.

Informatie waarmee je hen adviseert, inspireert en helpt.
Ja, nee, niet zomaar willekeurige leuke linkjes, filmpjes en tutorials – het moet wel wat te maken hebben met jouw niche, natuurlijk.
En met jouw webwinkel – dat spreekt.

Stel: jij verkoopt bijzondere prentenboeken.
Dan deel je interviews met bekende illustratoren, mooie vintage prenten en verloren gewaande verhalen.
En, omdat jouw doelgroep vol zit met jonge-gezinnen-ouders: grappige kinderboekenkasten, leeslampjes en boekenleggers.

Zo deel je bestaande content die aansluit op jouw niche.

Wat nog beter werkt: zèlf waardevolle content creëren.
Dat is heus niet zo ingewikkeld als het lijkt, je moet gewoon uitgaan van je eigen kracht en passie.

Waarom zou jij niet een serie filmpjes maken waarin prentenboekvoorleescursus geeft?
Of een tutorial hoe je een letterlijk stukgelezen lievelingsprentenboek repareert?
Gewoon met je smartphone filmen en fotograferen, het hoeft echt niet heel fancy – je bent potdikkie Bol.com niet.

Daarnaast deel je natuurlijk ook de aanbiedingen in je webwinkel; die content is ook interessant voor jouw doelgroep, want zij zijn namelijk dol op mooie prentenboeken.

Goed, dus dat contentmarketing, dat heb je nu onder de knie.

En die strategie?
Da’s gewoon een kwestie van alles volgens een vast ritme doen.
Op maandag altijd een interview met een illustrator of een bijzondere kinderboekhandelaar, op woensdag een grappige knutsel die met boeken te maken heeft, op vrijdag een voorleesfilmpje.

Heb jij al ideeën voor jouw eigen webwinkel?

Mooi.
Dan heb je het begin van jouw contentmarketingstrategie in handen.
Hup, van die plee af dus, om die corportate bobo eens fijn met jouw marketingkennis om de oren wapperen.
Wie weet wat voor ideeën hij/zij nog blijkt te hebben voor jouw webwinkel.

PS

Die content, die deel je eerst via je webwinkelblog, en van daaruit via je social media kanalen.
Zo blijft jouw waardevolle content bewaard, kun je het altijd opnieuw delen en zorgt het ook nog eens relvante zoekwoorden op jouw website – en dus een betere score in zoekmachines.

Wil jij, terwijl je je klant inspireert, adviseert en helpt, meer verkopen realiseren?

>> bestel het Werkboek Bloggen voor Webwinkeliers <<

, , ,

5 reactie bij ContentMarketingStrategie voor Webwinkeltjes

  1. Diana van Ewijk 29 november 2013 bij 11:22 #

    Helemaal gelijk, Ira! Wie alleen maar zendt, kan beter meteen haar Twitter/Facebook/Instagramaccount aan de wilgen hangen. Nuttige aanvulling, dank!

  2. Ira Nijkamp 29 november 2013 bij 10:54 #

    Mag ik nog even aanvullen voor dat webwinkeltje dat je niet alleen moet zenden, zenden, zenden. Natuurlijk heb jij als webwinkelier leuke ideetjes die bij jouw niche passen. Maar let op. Blijf vooral heel goed aansluiten bij je kijk- en koop-doelgroep. Meet je content. Dus kijk in je resultaten of deze gelezen en gedeeld worden! Anders is het een leuke tijdverslinder en bereik je helemaal niets.
    En probeer met je ‘content’ trendsetters in je doelgroep te inspireren. Communiceer met ze. Die vertellen het op hun manier weer met extra kracht door aan hun trendvolgers. Hoe je die vindt? Check welke personen je altijd delen op Fb, op Tw of Pinterest. bekijk hun profiel en zet eens apart een stukje content aan deze personen door. Of gewoon uitnodigen voor een 1-op-1-gesprek. Wat interesseert hen?
    En zo breid je ook nog eens je doelgroep uit met je leuke filmpjes, voorleestips, lampjes, adviezen en ‘van-alles-in-de-niche-content’. Dát is vooral ook strategie: meten, weten, aanpassen, aansluiten, communiceren met je doelgroep. Ja het is je boerenverstand gebruiken. Maar ja, je kunt niet álles zelf.

    • Dana Taberima 29 november 2013 bij 11:12 #

      Hi Ira, je mag zeker aanvullen, leuk! bedankt. En je noemt zeker goede punten.

      Aan de andere kant, moet je je content strategie ook niet alleen maar zien als een verkoopinstrument. Je laat met de content die je deelt ook een stukje van jezelf zien. Dat is ook belangrijk! Daarmee geef je namelijk vertrouwen en creëer je voor jou en je webwinkel de gunfactor.

      En meten! Dat vind ik ook zooooo belangrijk. Daarover komen in de komende weken ook zeker wat blogs over voorbij. Want je hebt natuurlijk gelijk, dat je heel veel tijd en energie kan stoppen in dingen die niets opleveren. Maar het creëren en delen van goede content is niet perse alleen maar goed voor nu, het heeft ook effect op de lange termijn. Dus hou dat ook in je achterhoofd!

  3. yz 29 november 2013 bij 10:38 #

    top! wat weet jij je boodschap toch altijd leuk te verpakken 🙂

  4. samantha moonen 29 november 2013 bij 10:12 #

    Heerlijk stukje om te lezen! #LOL!