Geen tijd, geen tijd, geen tijd: over webwinkelbloggen, meeuwenpoep en suède sandaaltjes

Leek ik maar wat meer op Leonardo Davinci.
Vooruit, die baard kan me gestolen worden, maar ’s mans slaapritme was jaloersmakend.

Leonardo Davinci sliep namelijk maar twee uur per dag.
En dan niet eens aaneengesloten.
Hij was 24/7 wakker en deed ongeveer iedere tien minuten een power nap.
Stel je voor: 22 productieve uren in één dag…

Helaas, pindakaas: ik ben geen Leonardo.

Ik heb keihard 8,5 uur slaap per nacht nodig.
En die overige 15,5 uur ben ik druk.
Met werken. Met kinderen uitkafferen en knuffelen. Met mijn haar föhnen. Met 1001 grote en kleine dingen. En ik ben niet de enige.

“Geen tijd!” is de meestgenoemde reden om niet te bloggen.

Geen tijd, want te druk met al bovenstaande zaken – en dan ook nog met mailen, twitteren, pinnen en Google Plussen.
Daar kun je natuurlijk niet op beknibbelen, want marketing móet – dat zeggen al die webwinkelgoeroes zelf.

Klopt: marketing móet.
Maar… marketing moet vooral een stuk slimmer.
De truc is niet om méér tijd te creëren, maar om minder tijd te verspillen.

Denk even mee: een klant mailt je.
Ze heeft suède schoenen sandaaltjes bij je gekocht, die zijn op het strand door een brutale meeuw gepoept en zij vraagt zich af hoe ze die nu het best kan reinigen.
Jij tikt, heel uitgebreid, een antwoord.
Tipt een specifiek schoenborsteltje.
Waarschuwt tegen het gebruik van crème.
En omdat jij dat borsteltje niet verkoopt in jouw online schoenenwinkel, verwijs je je klant naar een collega-webwinkelier.

Klik, verzend, klaar: weer een klant geholpen.
Mooi toch?

Voor die ene klant wel, ja.
Voor al die andere klanten – die jou niet mailen, maar zich net zo goed afvragen hoe ze in godesnaam die meeuwenpoep van hun suède sandaaltjes krijgen – is het minder mooi. Die missen nu jouw deskundige advies, gaan met chloor in de weer en kunnen hun suède sandaaltjes vervolgens in de kliko keilen.

De oplossing?
In plaats van één op één vragen te beantwoorden per mail, publiceer je jouw waardevolle advies op  je webwinkelblog.

En vanaf daar deel je dat advies via e-mail.
En Twitter, Facebook, Pinterest, Google Plus – waar jouw klanten ook maar zitten.

In plaats van één e-mail heb je dus waardevolle content voor je blog, je nieuwsbrief én al je social media kanalen.

Kijk, dát is nou je tijd efficiënt gebruiken.

De tijd die je overhoudt kun je vervolgens besteden aan het creëeren van meer waardevolle content – die je ook weer éérst op je webwinkelblog publiceert, en van daaruit via social media verspreidt.

Zo bouw je, stap voor stap, aan een webwinkelblog vol waardevolle content.
En die waardevolle content kan nu direct gelezen worden – of over een half jaar.
Die kun je nú delen, of morgen – of in 2023.

In de tussentijd trek je met de zoekwoorden in jouw blogberichten ook mensen die jou niet volgen op Twitter of Facebook naar je webwinkel.
Die googlen namelijk op ‘suède sandaaltjes reinigen’ – en komen daarbij op jouw webwinkelblog terecht.
En vanaf daar nemen ze ook meteen even een kijkje bij jouw gloednieuwe, nog niet ondergekakte, collectie suède sandaaltjes…

Zo werkt dat dus, die hink-stap-sprongmarketing.

Dus hup. Wacht niet langer op die ene klant die het aandurft je te mailen over haar ondergekakte suède sandaaltjes – ga gewoon direct aan de bak met jouw webwinkelblog.

PS:

Ho, stop… Hink-stap-wattes?
Lees hier meer over hink-stap-sprongmarketing.

PPS:
Ben jij er klaar voor om serieus met je webwinkelblog aan de bak te gaan?

Maar kun je wel wat hulp gebruiken?

>> bestel ons Werkboek Bloggen voor Webwinkeliers <<

Wij leggen precies uit hoe je jouw webwinkelblog inzet om waardevolle content te delen en zo blijvend klanten naar je webwinkel te trekken – op een manier die nog leuk is ook. Winwin, toch?

 

Reageren is niet meer mogelijk