Succesvol webwinkel starten: PSikhouvanjou

Een succesvolle webwinkel starten – heel veel mensen dromen ervan. Uit onderzoek blijkt dat mensen verwachten dat het runnen van een webwinkel goed te combineren is met een gezin, baan of studie – en dat je met een webwinkel op een leuke manier vrij makkelijk je geld kunt verdienen.

Helaas… zo’n feest is het niet.
Een succesvolle webwinkel starten kan zeker – maar het kost ook veel tijd. Dat veel mensen dit onderschatten blijkt ook uit cijfers van de Kamer van Koophandel: circa zes op de tien webwinkels overleeft de eerste vier jaar niet.

Maar… niet getreurd!
Met een flinke dosis doorzettingsvermogen, hard werken, een onderscheidend concept en een gezonde portie ondernemersgeest kom je een heel eind.

Hoe starten succesvolle webwinkels?

In onze serie interviews met succesvolle webwinkels voelen we succesvolle webwinkeliers aan de tand. Hoe zijn zij gekomen waar ze nu zijn? Waar liepen ze tegenaan? En vooral: wat zijn hun gouden tips voor het starten van een succesvolle webwinkel?

In dit artikel een interview met Coretty Wierdsma, van de succesvolle webwinkel PSikhouvanjou.
PSikhouvanjou is een mix van specialist en generic reseller.
PSikhouvanjou verkoopt namelijk speelgoed, pompoms, honeycombs en tapes etc… Maar ook 40 cm hoge, knalblauwe cowboy- en indianenbeelden zijn onderdeel van het assortiment van PSikhouvanjou.
Eigenlijk is PSikhouvanjou een specialist reseller, maar dan met een breed assortiment, gebaseerd op een bepaalde sfeer /stijl.

>> lees hier meer over het webwinkel business model Generic Resellers <<
>> lees hier meer over het webwinkel business model Specialist Resellers <<

Coretty startte PSikhouvanjou in een periode die privé pittig was. Het starten van haar webwinkel gaf haar iets positiefs om op te focussen. Bovendien was deze verdrietige periode de inspiratiebron voor de bijzondere naam van haar webwinkel.
Coretty is een vrouw van veel daden, weinig woorden, die sterk op haar gevoel vaart.
Dat heeft haar ver gebracht -in dit interview deelt ze haar inzichten en tips voor het starten van je eigen succesvolle webwinkel in korte, maar zeer krachtige antwoorden.

Succesvolle webwinkel: PSikhouvanjou

interview-mamamarketing

Wanneer en waarom ben je gestart?

Wij zijn in het najaar van 2008 online gegaan, mijn man wilde altijd al een webshop waarin we onze inkoop- en retailervaring op een nieuwe manier zouden kunnen inzetten.

PSikhouvanjou is een bijzondere naam. Hoe ben je op die naam gekomen?

In het jaar dat wij werkten aan onze webshop bleek ik zwanger van onze tweeling Phebe en Silke – de PS van PSikhouvanjou. Bij de 20 weken-echo bleek dat onze zoon waarschijnlijk niet zou kunnen leven. In november werden Phebe & Silke geboren en overleed Phebe bij zijn geboorte. In deze moeilijke tijd, tijdens de zwangerschap en na de geboorte, kon ik door het opzetten van de shop mijn zinnen enigszins verzetten. Ik wilde heel graag iets met mijn liefde voor deze bijzondere tweeling en dat kon natuurlijk niet mooier dan met de naam PSikhouvanjou.

In hoeverre kun jij je identificeren met je doelgroep?

interview-succesvol-webwinkel-starten-mamamarketing

Het gaat er niet om of je je kunt identificeren met je doelgroep – het gaat er om dat je bewust ben wie je doelgroep is wat ze wensen en waarderen – maar ook welke artikelen en merken bij het assortiment horen en welke niet.

Ik ben inkoper geweest en heb altijd ingekocht voor alle soorten doelgroepen. Voor PSikhouvanjou komt die ervaring goed van pas: ik koop niet in wat ik persoonlijk leuk vind, maar wat mijn doelgroep leuk vindt.

Sommige producten vind ik persoonlijk mooi, maar die passen dan niet binnen PSikhouvanjou. Een voorbeeld daarvan is Ferm Living: de wandklokken lopen heel goed, maar van de KIDS woonaccessoires, die ik ook prachtig vind, weet ik dat ik ze niet kan verkopen binnen de PSikhouvanjou-formule – de gemiddelde Nederlander geeft niet makkelijk dat soort bedragen uit aan dat soort producten.

Had je voor jezelf een stappenplan? Hoe heb je het aangepakt?

Succesvol-webwinkel-starten-interview-mamamarketing

 

Tussen het plannen maken en daadwerkelijk lanceren van PSikhouvanjou zat ongeveer een jaar. Mijn oriëntatieproces en het schrijven van het plan duurde ongeveer een half jaar, daarna kwam nog het het bouwen van de webwinkel – dat duurde ook nog een half jaar.
Maar bij dat eerste plan blijft het niet.

We maken elk jaar een plan voor het komende jaar: welke omzet gaan we realiseren? En welke nieuwe plannen gaan we uitvoeren?

In april 2013 zijn wij verhuisd naar het nieuwe pand. We waren al een jaar uit ons jasje gegroeid en hadden geen ruimte voor nieuwe plannen.

Uiteraard hebben we een einddoel voor ogen – als dat bereikt is, is het goed. Op dat niveau kunnen wij PSikhouvanjou blijven op de manier zoals wij dat wensen en zoals de klanten PSikhouvanjou kennen.

Wat waren de drempels en problemen waar je tegenaan liep?

Toen de shop overging naar Magento was dat een behoorlijke verandering. Wij wilden namelijk wel PSikhouvanjou blijven, maar de partij waar we mee werkten kon daar niet altijd goed in mee.

Toen de overstap helemaal doorgevoerd was, zijn we overstapt naar andere webbouwers die veel dichter op de markt zitten en veranderingen makkelijk en snel uitvoeren. Zo hebben zij bijvoorbeeld het winkelmandje zo omgebouwd, dat je direct ziet wat de verzendkosten zijn van de producten die er op dat moment inzitten. Ik heb nu een partij waar ik mee kan bouwen.

Zo zie je maar: voor elk probleem komt altijd weer een oplossing.

Heb je wel eens het bijltje er bij neer weer gooien?

Nee, nog nooit.
Soms, als het heel druk is, raak ik weleens uit balans. Maar stoppen? Nee. Daarvoor is het werk veel te leuk.

Inmiddels ben je naast een webwinkel ook een groothandel met een eigen PSikhouvanjou-collectie gestart? Waarom?

succesvol-webwinkel-starten-interview-mamamarketing

Het ontwikkelen en inkopen van je eigen collectie vraagt heel veel tijd – die tijd was er de eerste vijf jaar gewoonweg niet.

Toen we in april 2013 waren verhuisd, kwam er letterlijk en figuurlijk veel ruimte vrij en kon er best een nieuwe uitdaging bij. Met mijn inkoop- en ontwikkeling ervaring is toen de PSikhouvanjou-collectie geboren.

Wat houdt de PSikhouvanjou-collectie precies in?

succesvol-webwinkel-starten-interview-mamamarketing

Ook in de wholesale-tak speelt mijn gevoel een belangrijke rol.
Ik bedenk wat de artikelen moeten worden en bereken wat het ongeveer mag gaan kosten. Daarbij kijk ik naar de ontwikkelkosten en de maximale verkoopprijs die realistisch is. Vervolgens geef ik illustratoren de opdracht om een idee uit te voeren.

succesvol-webwinkel-starten-interview-mamamarketing
Is het ontwerp naar wens, dan produceer en verkoop ik de artikelen. Een voorbeeld zijn de alfabetposter en de bordjes die we met Helen Dardik maakten (zie hierboven) en het kleurboek dat we maakten met Andrea Maassen.

Het ontwikkelproces loopt ongveer gelijk op met de prijsberekening. Dat vind ik namelijk enorm belangrijk. Als je iets maakt, moet je ook aan kunnen verdienen, toch?

Mijn webwinkel is NIET mijn hobby – hoe leuk het ook is, het is en blijft een bedrijf dat geld moet maken.

Als gerenommeerde shops zich aanmelden zijn we hartstikke trots. Hoe leuk is het als je wensenlijstje van verkooppunten vervuld wordt?

PSikhouvanjou is enorm gegroeid de laatste jaren. Hoe heb je die groei gerealiseerd? En wat was/is daarbij de grootste uitdaging?


PSMM3

Heel simpel: door heel hard te werken en goed na te denken.

De grootste en moeilijkste uitdaging is het loslaten – daar ben ik nog steeds niet zo goed in.

Hebben jullie een marketingstrategie? Zo ja: hoe heb je die ontwikkeld?

Er zijn verschillende strategieën die we de afgelopen jaren hebben ingezet. Die zijn allemaal gebaseerd op ervaring, maar ook weer sterk op gevoel.

Toen we de webwinkel lanceerden, in 2008, deden we dat meteen met een knal: ik heb sfeerboekjes met relevante artikelen naar alle belangrijke bladen gestuurd en stond in november al meteen op Flavourites Live. Linda Magazine reageerde direct – dat vond ik toen heel tof natuurlijk.

Ook de Wholesale-tak is puur op gevoel gegaan. Daarmee versterken we onze naam natuurlijk enorm: iedereen die onze producten verkoopt in haar webwinkel, daar stond onze naam onder.

Leuk weetje: voor de Wholesale-tak test ik weleens een ontwerp op Twitter of Instagram, om te kijken hoe het publiek erop reageert. Dat is erg leuk om te doen – al merk ik ook wel dat het Instagrampubliek niet per se ook de kopers zijn. Het is dus niet 1-op-1 te vertalen – daarom neem ik altijd zelf de uiteindelijke beslissing.

Besteden jullie delen van de marketing uit? Waarom wel/niet?

Wij werken vanaf het begin met een affiliate-partner; zij staan vermeld bij verschillende blogs etc… Voor de rest doen wij alles zelf, omdat wij als enige onze formule echt begrijpen.

Het is namelijk enorm belangrijk dat je als marketeer goed begrijpt wat precies het gevoel PSikhouvanjou is. We merkten dat dat toch heel lastig over te dragen is.

Daarnaast willen we graag dat onze campagnes goed meetbaar zijn. Bij een partij als Flavourites werkt het heel goed: je weet wat het kost en wat het oplevert. Als het dan werkt, dan werkt het.

Eigenlijk vaar ik, ook marketingtechnisch, heel erg op mijn eigen gevoel.

Wat is het belangrijkste marketinginstrument dat je inzet?  En wat werkt voor jouw webwinkel echt niet?

Succesvol-webwinkel-starten-interview-mamamarketing

Dat zijn wij zelf, het PSikhouvanjou-team en ons assortiment.

Er is heel veel wat niet voor ons werkt; het meeste wat niet goed voelt, werkt ook niet.

Wij doen geen Google Adwords omdat wij niet geloven in heel veel bezoekers: het gaat ons erom de juiste bezoekers te trekken.
Wij geven het Adwords-geld daarom liever uit aan onze huidige klanten, bijvoorbeeld door middel van ons spaarsysteem: dat waarderen zij enorm – en daar binden we hen weer aan onze webwinkel

Welke social media kanalen gebruik jij? Welke vindt je het leukst en welke werken het best?

Toen wij begonnen met PSikhouvanjou gebruikten we nog geen sociale media. We zijn begonnen met Twitter, Facebook en daarna Pinterest en Instagram.

De combinatie van deze platformen werkt perfect – als je inziet dat deze media allemaal anders werken.

Via Twitter en Instagram heb je actief contact met je klanten en Pinterest is veel meer onze persoonlijke smaak – dus meer dan de PSikhouvanjou-smaak.

Noot van de redactie:  wil je lezen hoe Coretty Pinterest aanpakt? Lees hier haar 3 Pinterest voor webwinkel-tips!

Heb je, als webwinkel, ook wel eens face to face contact met je doelgroep, bijvoorbeeld via markten of pop-upshops? Waarom wel/niet?

Het leukste contact met een deel van onze klanten is toch echt Flavourites LIVE: dat is de perfecte mix van leuke webshops, een prachtig publiek en een leuke locatie.

Maar verder: wij hebben een webwinkel en een groothandel – daar zijn we goed druk mee. We hebben geen behoefte om daarbij ook nog op markten te staan, de tijd die we daar aan zouden spenderen kunnen we effectiever op een andere manier inzetten.

Een pop-up shop zou natuurlijk hartstikke leuk zijn, maar dan wel in de buurt, omdat je dan alleen de kwaliteit van je PS pop-up shop kan waarborgen.

Misschien een onbehoorlijke vraag: hoeveel uur werk je?

Succesvol-webwinkel-starten-interview-mamamarketing

Minimaal 40 uur per week, over het hele jaar gerekend.

Hoe combineer je dat met je gezin? Kun je bijvoorbeeld een rol spelen op school?

Werken, wonen en school vindt allemaal plaats binnen een straal van 1 km – dat werkt heel efficiënt. Alles is op loop- of fietsafstand. Als ik help op school of naar een voorstelling ga kijken, haal ik dat s’avonds weer in. Tijdens vakanties lees ik alle mail en werk ik vaak ideeën en plannen uit.

Er is dus geen vakantie zonder wifi 🙂

Hoe leuk is het om je eigen bedrijf te hebben?

Het was geen doel op zich om een eigen bedrijf te hebben; zolang je alleen werkt is dat ook niets iets waar je bij stil staat. Op het moment dat de eerste werknemer komt werken, heb je een verantwoordelijkheid voor diegene – dat maakt een groot verschil.

Een eigen bedrijf is heel leuk omdat het vrijheden geeft en je kan kiezen wat wel en niet te doen.

Als je terugkijkt, wat zou je dan anders doen?

Niks. Ik ben niet van het terugkijken.

Ik denk altijd maar: “Achteraf kun je een koe in de kont kijken.”

Als je nooit je nek uitsteekt, gebeurt er ook nooit wat. Ik maak liever een foute keuze, dan dat ik nergens voor durf te gaan.

Ook bij bedrijfskundige keuzes maken, vaar ik op mijn gevoel. Wel neem ik me altijd voor goed op de uitgaven te letten en niet met de verkeerde mensen in zee te gaan. Bij twijfel is het dus een nee.

Wat staat er nog op je verlanglijst, qua webwinkel? Een eigen label, een fysieke winkel…?

De webwinkel is continue in ontwikkeling; elke maand worden er veranderingen doorgevoerd en dat zal altijd zo blijven.

Het eigen PSikhouvanjou-label is er al. En een fysieke winkel staat zeker niet op ons wensenlijstje.
Drie dingen die ik nog graag wil: de Wholesale binnen drie jaar uitbouwen tot een mooi niveau, de .com shop 100% Engelstalig maken en dan graag nog een Franstalige shop openen.

Welk advies wil je ambitieuze vrouwen met een webwinkel meegeven?

Durf NEE te zeggen – het scheelt je heel erg veel tijd en geld.

Wat is jouw gouden tip als het gaat om het opbouwen van een succesvolle webwinkel?

Blijf continue in ontwikkeling.

Denk nooit: “Nu zijn we er…” – je ben er namelijk nooit, elk jaar moet je het opnieuw doen en dat is je uitdaging!

Meer over Coretty Wierdsma, het brein achter PSikhouvanjou

Coretty is in 14 woorden te vangen: 42 jaar, getrouwd, moeder van 4, huismus, houdt van retail, kleur & illustraties, verbena, zon en koffieverkeerd.
Ik heb daar nog drie woorden aan toe te voegen: Coretty is kort en (daad)krachtig!

Meer weten over PSikhouvanjou?

PSikhouvanjou op Pinterest

PSikhouvanjou op Instagram

PSikhouvanjou op Facebook

PSikhouvanjou op Twitter 

 

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

, , ,

4 reactie bij Succesvol webwinkel starten: PSikhouvanjou

  1. avatar
    Christy 20 maart 2014 bij 19:11 #

    Leuk Coretty, om jou, je collega’s en bedrijf zo ook eens te “ontmoeten”. En fijn te horen dat jij ook veel op gevoel doet. Dat moet dan wel positief & commercieel gevoel zijn wil je succes hebben 🙂 . Ik focus steeds meer; liever veel van weinig, dan een beetje van heel veel. Dag!

  2. avatar
    Roosmarijn 19 maart 2014 bij 21:55 #

    Superleuk om te lezen over de vrouw achter die hele leuke webwinkel. En dan ook nog 4 kinderen, wauw, respect…!

  3. avatar
    Anne-Marie 19 maart 2014 bij 21:06 #

    Wauwie inspirerend! Bedankt!

  4. avatar
    Monique - Beads & Basics 19 maart 2014 bij 16:00 #

    Weer een heel leuk interview!

    Lees altijd met plezier jullie serie succesvolle webwinkel 🙂
    ps ik hou van jou kende ik (natuurlijk) al 🙂
    Echt een hele leuke shop!
    En leuk om de ‘behind the scenes’ foto’s van het bedrijf te zien!

Geef een reactie