
Eind goed al goed?
Hoe zet je Instagram in voor je business?
Waarschijnlijk heb je allang een beeld van je doelgroep en weet je waar die doelgroep zich mee bezighoudt en wat ze willen zien. Laat vooral niet alleen je producten zien, het heet Instagram en niet Instaspam. Laat de mensen achter jouw merk en/of shop zien, het productieproces, wat jou inspireert en zaken die mensen in een winkel normaal niet te zien krijgen.
Giveaway?
Een giveaway hosten op Instagram kan natuurlijk op heel veel verschillende manieren en kan een flinke lading nieuwe volgers opleveren, mits je dit goed aanpakt. Als je gewoon iets wilt weggeven aan je volgers/fans, dan kun je ze vragen het item te liken, het te voorzien van een comment en klaar ben je. Wil je het echter inzetten om meer volgers te genereren, dan kun je dit het beste aanpakken door de mensen vragen je foto te RE-grammen. Zorg ervoor dat wat je weggeeft de moeite waard is, dat het er mooi uitziet, want je vraagt mensen het in hun eigen tijdlijn te plaatsen.
Wat is RE-grammen?

Mysterieuze instagram actie van @dannireminder
Ik merkte onlangs dat veel mensen het nog niet weten. RE-grammen is de foto waar het om gaat in je eigen tijdlijn plaatsen. Op de iPhone doe je dat bijvoorbeeld door de home- en uitknop tegelijkertijd in te drukken. Zo maak je een foto. Die foto laad je vervolgens weer in je Instagram; # erbij, eventueel een @ en klaar ben je. Er is ook een app voor: InstaRepost.
De giveaway is op IG al behoorlijk ontdekt en ik merk persoonlijk dat al dat reposten van giveaways behoorlijk vervuilend kan werken en steeds meer irritantie opwekt in je tijdlijn. Ga hier dus op een originele manier mee om. Hou IG puur, dus plaats niet te veel tekst in het beeld. Maak mooi beeld en daag je volgers uit om zelf mooi beeld te maken, dus spring in op de kracht van IG!
Een goed voorbeeld van een giveaway gaf onlangs @dannireminder. Het bleef erg mysterieus voor een lange tijd. Het was ook niet duidelijk wat je precies kon winnen.
Uiteindelijk bleek het de aankondiging van haar nieuwe webshop.
Hoe betrek je jouw publiek bij je merk?
Door te laten zien dat jouw publiek belangrijk is. Reageer op berichtjes en laat merken dat er een mens aan de knoppen zit. Acties waarbij je volgers iets kunnen winnen zijn leuk, maar probeer ze erbij te betrekken door ze een creatieve foto met een unieke # van jouw merk te laten maken bijvoorbeeld. Plan eens een actie alleen op Instagram, dat lokt iedereen specifiek naar dit platform. Blijf foto’s met regelmaat posten om je volgers ‘in de loop’ te houden. Zo blijf je top-of-mind. Maken happy customers een foto van jouw merk? Vraag of je het beeld mag gebruiken op Instagram. Wie vindt het nou niet leuk zijn foto terug te zien. En je geeft een signaal af dat je klant belangrijk voor je is.
Unieke content
Wat natuurlijk voor zich zou moeten spreken, is dat jouw webshop zich onderscheidt van andere webshops. Laat in beeld zien waar dat uit blijkt; zorg voor unieke content. Steek tijd in een mooie styling waarin je product te zien is. Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. En wellicht nog wel het belangrijkste: zorg dat de foto’s naadloos aansluiten op de uitstraling van je winkel en je producten. Goede voorbeelden hiervan zijn: @ellolovey @misshoneybird
Inspiratie
Instagram wordt net als Pinterest veelal gebruikt ter inspiratie. Zorg dat je jouw volgers op een idee brengt. Vooral @mijnes maakt hier goed gebruik van. In haar shop verkoopt ze customized vilten items. Door in beeld te brengen wat er zoal wordt besteld en wat de eindeloze mogelijkheden zijn, brengt ze haar volgers vaak op een goed idee en daar rolt dan weer een nieuwe bestelling uit voort. Er zijn genoeg gelegenheden te bedenken waar je een Mijnes voor nodig hebt. Dit brengt ze erg slim in beeld. De volger is blij met zijn zelfbedachte idee, dat Mijnes dan in opdracht maakt.
Instagram of toch niet?
Instagram is een mooie tool die je creatief kunt inzetten voor je business. Ben jij visueel sterk en weet jij een mooie wereld te bouwen rondom je shop/merk? Dan ben je bij
Instagram aan het juiste adres. Het einddoel is immers het binden van klanten op de lange termijn en dat bereik je alleen door kwaliteit te leveren: zowel in de zin van kwalitatief goede producten, als kwaliteit van de informatievoorziening. Goede content kan je merk maken of breken. Zie Instagram dus niet als tooltje voor erbij, maar betrek het in je algehele strategie.
Succesverhalen:
Kan Instagram voor extra verkoop zorgen? Ja!
@mijnespuntcom: De klant ziet op mijn IG vooral dat ik maatwerk lever. Ik laat zien wat ik zoal aan namen op mijn producten pers. Dit brengt mijn volgers dan op een idee. Het inspireert ze. Mijnes draait vooral op maatwerk en via IG versterk ik dat.
Don’t: 10 foto’s van een zelfde item in net even een ander kleurtje is niet boeiend. Je volgers kunnen zelf wel bedenken hoe iets in een andere kleur eruit ziet.
@misshoneybird: Ik krijg veel klanten via IG, maar ook de 101 Woonideeen vroeg beeld aan naar aanleiding van een foto van 1 van mijn bordjes op IG, en die kwamen in hun blad. Dus IG werkt zeker.
Do: Je IG account aan laten sluiten op je webshop qua uitstraling.
Zelf serieus aan de slag met Instagram?
Hoe krijg je meer volgers? Hoe zorg je voor interactie? Hoe zet je een succesvolle win-actie op? Hoe krijg je het voor elkaar dat volgers doorklikken naar je webwinkel – en kopers worden?
Wij helpen je daar graag bij!
Live Workshop Instagram voor Webwinkels
Samen met Instagram-queen Eliane Roest (20k volgers op Instagram!) organiseert WebVedettes een workshop Instagram – speciaal voor webwinkels en merken.
>> lees meer over de Live Workshop Instagram voor Webwinkels
Leer de tips en tricks van Instagram-pro Eliane Roest en ontwikkel samen met ons jouw persoonlijke Instagram-strategie. Inclusief lunch, goede koffie en lekkere koekjes 🙂
Ha Nelleke, Ik lees de klachten steeds vaker. Hopelijk neemt iedereen dit ten harte. Laat het een wijze les zijn voor de webshops. Vraag je volgers niet om simpele re-posts, maar daag ze uit om mooi beeld te maken. Eliane
Gisteren had ik weer zo’n timeline vol met één en dezelfde foto voor een give away. Ik erger me er echt vreselijk aan. Wees orgineel en zorg gewoon voor mooie foto’s en eigen beeld en spam aub niet op IG, volgens mij is dat echt niet de bedoeling. Sterker nog ik ontvolg als mensen dat doen.