Publiciteit voor webshops: tips + mini-interview

Jouw webwinkel in de bladen, jouw producten op je lievelingsblogs… het is niet alleen een droom voor jezelf, maar óók voor je webwinkel. Want met een publicatie in een blad of op een blog kun je je webwinkel een flinke boost geven.

De hamvraag is natuurlijk: hoe krijg je het in vredesnaam voor elkaar? Hoe zorg je ervoor dat je webwinkel in een blad gefeatured wordt?
Het antwoord: met free publicity. En een kei in Pers & PR voor webwinkels is Marianne Sijberden, van De Perswinkel. In dit interview legt ze uit waarom Pers en PR zo belangrijk is voor je webwinkel, waar redacties op letten bij het selecteren van producten voor hun shopping pagina’s, en ze deelt een gouden tip – altijd fijn.

Marianne spreekt trouwens ook op 4 juni a.s., tijdens B+B+B workout your business: hét business event voor kleine en middelgrote webwinkels.Wil je daar bij zijn? Koop hier je kaartje voor B+B+B workout your business, met early bird korting!

Publiciteit voor webshops: interview met Marianne Sijberden, De Perswinkel

MarianneSijberden

Wie ben jij?

Ik ben Marianne Sijberden, en ik ben sinds 2010 eigenaar van PR-bureau De Perswinkel, een bureau dat zich richt op de PR voor webwinkels en merken. Ook heb ik beeldbank De Persbeeldwinkel laten ontwikkelen in 2012. In deze database vol high-res beeld komen redacties de leukste producten zoeken voor op hun shoppingpagina’s en snuffelen bloggers naar nieuwe spullen om over te schrijven.

Een PR-bureau…? Kun je uitleggen wat dat precies inhoudt?

Binnen een PR-bureau gebeurt er van alles, we versturen persberichten, gaan redacties langs met samples, versturen perspakketten, lenen producten uit voor shoots en denken mee met shoppings van de bladen. Concreet proberen we continu de producten van onze klanten op wat voor manier dan ook in Nederland & België in de bladen en online onder de aandacht te krijgen.

Wat is het onderwerp waar je het over gaat hebben?

Publiciteit voor webwinkels, natuurlijk!

Waarom is publiciteit belangrijk voor webwinkels?

Een inkopper, want natúúrlijk is het belangrijk voor webwinkels. Met publiciteit vergroot je de naamsbekendheid van je winkel. Bovendien zorgt het ervoor dat potentiële kopers meer vertrouwen krijgen in je webshop. Want als alle bladen en je lievelingsbloggers zo lovend over jouw shop schrijven, dan moet het toch echt wel betrouwbaar en een goede partij zijn – zo redeneert jouw potentiële klant.

Soms kan het je ook directe verkoop opleveren, zoals bijvoorbeeld gebeurde na een publicatie van een kaartje van Hikjesinhuis.nl op de consumentenpagina in alle kranten van De Persdienst, het kaartje ging die week ineens als een razende!

Hoe ga jij webwinkeliers op B+B+B workout your business helpen met hun pers en PR?

Ik leg uit hoe je het beste de pers kunt benaderen, wat daarbij belangrijk is en welke onderdelen je zéker niet moet vergeten.
Uiteraard ga ik ook in op hoe je een goed persbericht schrijft.
En in deze interactieve workshop ga je natuurlijk ook zelf aan de slag en leer ik je alle trucjes van het vak. Zodat je dadelijk alles in handen hebt om met jouw webwinkel de perswereld te gaan veroveren!

Heb je alvast één gouden tip?

Jazeker! Zorg dat je goed persbeeld hebt voor je de publiciteit opzoekt. Mooi productbeeld gecombineerd met sfeerbeeld dat je zó in je favoriete blad ziet staan. De voorwaarden voor goed persbeeld leg ik je graag uit in mijn workshop op B+B+B workout your business.

Meer leren over pers, PR en publiciteit voor webshops?

bbb_logo_metachtergrond

Kom dan op 4 juni naar B+B+B workout your business 2015 om Marianne live het hemd van het lijf te vragen!

Wat kun je verwachten op B+B+B workout your business?

B+B+B workout your business 2014

B+B+B workout your business is een business event voor ambitieuze ondernemers, vol praktische tips voor het runnen van een succesvolle webwinkel, waar je inspirerende presentaties krijgt van mensen die gespecialiseerd zijn in jouw soort webwinkel. Een compleet verzorgde dag, waar je niet alleen enorm veel leert, maar ook ongebreideld kunt netwerken met gelijkgestemde ondernemers. Kom je ook?

Meer weten over B+B+B workoutyour business?

Kijk dan op B+B+B workout your business.
Het programma voor B+B+B op donderdag 4 juni en kaartverkoop voor B+B+B 4 juni
Het programma voor B+B+B vrijdag 5 juni kaartverkoop voor B+B+B 5 juni

LET OP: tot 17 mei geldt er een fijne early bird-korting, waardoor kaartjes fors goedkoper zijn!

Altijd fijn, toch?

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.
Nog geen reacties

Geef een reactie