Efficiënter werken aan je webwinkel: interview Janneke de Geus

Je bent net terug van vakantie en vast van plan het he-le-maal anders aan te pakken.

Geen eindeloos gehang op Twitter, niet oeverloos pinnen, niet avondenlang sleutelen aan je webwinkel.
Jij gaat voortaan, met andere woorden: doelgericht, efficiënt en energiek je webwinkel runnen.
Je gaat fris en fruitig aan het werk, maakt effectief gebruik van je tijd en vooral: bent vanaf nu dolgelukkig met je leven als webwinkelier.
Want een eigen webwinkel, dat is voor veel vrouwen een droom – en die droom, die heb jij al waargemaakt.
Wat zou je dan gaan zitten kniezen?

Helaas is de realiteit weerbarstiger.
Ja, je hebt je droom waargemaakt: je bent je eigen webwinkel begonnen.
Maar nu je ‘m hebt, blijkt het niet louter paradijselijk te zijn…
Je moet keuzes maken, knopen doorhakken, beslissingen nemen.
En omdat je zelfstandig ondernemer bent, moet je veel van dat soort keuzes zelf maken.

Soms is dat lastig: je hebt beperkende gedachtes waar je je zelf vaak niet eens van bewust bent.
Of je wilt twee dingen heel graag – maar die dingen zijn met elkaar in conflict.
Herken je dat?

Janneke de Geus helpt ondernemende vrouwen hun doel te bereiken door meer helderheid te krijgen over wie ze echt zijn en wat ze echt willen. Ze is ondernemer, massagetherapeut en Life Designer. Ze schreef bovendien het boek ‘Heb je haast, ga dan zitten’ waarover wij hier een review schreven.

Wij interviewden Janneke over hoe zij haar Life Design theorie toepast op haar eigen leven en ambities.
Bovendien geeft Janneke twee Succes Scans weg! Hoe je daar kans op maakt, lees je woensdag.

Interview Janneke de Geus

1. Jij bent auteur van Heb je haast, ga dan zitten. Ik vond het een inspirerend boek en vraag me af: ben jij zelf ook zo zen? Of is het meer een kwestie van jezelf streng toespreken om rust te nemen?

Ben ik Zen? Nou …(ha,ha)

Zen, in de zin van geconcentreerd leven en werken, heb ik nodig met mijn 4 mannen, een eigen zaak en veel plannen. Ik scoor namelijk hoog op de gevoeligheidsmeter, pik veel signalen op van de mensen om me heen. Heel handig in mijn werk, maar deze tsunami aan informatie moet wel verwerkt worden, anders wordt het een chaos in mijn hoofd, in mijn mailbox en op mijn bureau.

Dus als ik goed wil  presteren en goed in mijn vel wil zitten dan horen voldoende bijtankmomenten daar absoluut bij, kan niet anders. Dat geldt trouwens voor iedereen in een bepaalde mate.

2. Je bent gespecialiseerd in Life Design; ontspannen en doelgericht ondernemen voor vrouwen. Wat houdt dat precies in en is dat voor vrouwen anders dan voor mannen?

Aanvankelijk heb ik de nadruk op Life Design gelegd. De term verdwijnt wat naar de achtergrond maar de essentie blijft. Voor mij staat Life Design voor verantwoordelijkheid nemen en autonoom en met liefde vormgeven. Het is onderdeel van mijn levensvisie. In mijn werk heb ik een vertaalslag gemaakt naar ontspannen en doelgericht ondernemen. Dat is specifieker.

Wel typerend, herken je dat? Die behoefte om steeds specifieker te worden in wie je bent en wat je doet hoort ook bij deze tijd.

Veel vrouwen – en hier neem ik de ruimte om te generaliseren-  denken over het algemeen breder dan mannen. Mannen zijn rechtlijniger. Mannen denken of voelen. Wij kunnen praten en voelen tegelijk en verweven ratio met gevoel. Geweldig als je aan het netwerken bent, maar niet altijd handig als het op plannen, vernauwen en concretiseren aankomt.

3. Jij hebt zelf ook grootse plannen: je schrijft een serie boeken, ontwerpt bijpassende artikelen en runt een coachingpraktijk. Wanneer zag je in dat je een groeiplan nodig had?

Ik merkte op een gegeven moment dat mijn passie zo behaaglijk aanvoelde dat ik er in leek te dobberen. Dobberen in je passie is aangenaam  en relaxt, maar het levert geen geld op. Dat was het moment dat doelgerichtheid en plannen heel belangrijk voor me werden.

Ik heb me er echt in verdiept door er veel over te lezen en me ook te laten coachen op dit stuk. Ik hoor het mijn coach nog zeggen ‘en dat betekent concreet …’ En ik maar denken dat ik al zo`n helder antwoord gaf! Dromen concretiseren is een kunst op zich. Dat vraagt om een praktisch en goed plan.

4. Wat is precies het doel van zo’n groeiplan? Is het niet fijner om gewoon te wachten op dat wat er op je pad komt en daar enthousiast in te springen?

Met een groeiplan zet je je richting uit. Het is een Persoonlijk Plan waarin je zwart op wit zet wat je wilt bereiken, daar houdt je brein van.

Hoe groot wil je bijvoorbeeld worden, wat wil je verdienen, hoeveel tijd wil je dagelijks besteden aan je werk, welke middelen ga je inzetten en hoe. Logische vragen zou je zeggen, en toch werkte ik niet naar de antwoorden toe.

Ik had daarnaast veel beperkende overtuigingen rondom (voldoende) geld vragen en maakte superlange dagen, ik had een passie, maar was geen entrepreneur.

Nu zweer ik bij heldere stappen. Wel laat ik voldoende ruimte over voor enthousiaste sprongen, maak het niet te star, maar stel je Tom-tom wel in op het gewenste resultaat.

5. Hoe pak je dat aan, een groeiplan opstellen?

Kort en krachtig gezegd…

  • Bepaal je doelen, concreet helder en zeer bondig.
  • Werk van achter naar voren in plaats van andersom. Bepaal welke stappen je als laatste zal nemen voordat je jouw doel bereikt.
  • Welke stappen liggen daarvoor en daarvoor?
  • Ga zo terug totdat je bij de stappen komt die je vandaag kunt nemen!

Dat klinkt wellicht vanzelfsprekend, maar veel vrouwen doen het andersom terwijl van achter naar voren voor je brein logischer is.

6. Plannen is voor veel mensen erg lastig. Het blijft of te algemeen, of het wordt veel te gedetailleerd, waardoor je het gevoel krijgt te verzuipen in alle to do’s. Wat moet je doen als je vastloopt in de planning?

Gaan zitten! Dit is zo`n mooi voorbeeld waarom Ontspannen ondernemen samen zou moeten gaan met Doelgericht ondernemen. Als je verzuipt in je eigen To-Do lijst, is de lengte van je lijst dan wel effectief?

Natuurlijk zijn er trucjes om je lijst sneller af te werken, maar ik weet ook uit ervaring dat lijsten net zo snel weer aangroeien en uitdijen. Zoek daarom naar evenwicht. Produceer niet van alles en nog wat (qua producten, diensten, Facebook berichten en Tweets) maar zend gericht.

Daarnaast hou ik van structuur. Ik begin mijn dag met 15 minuten administratie en daarna volgt 30 minuten marketing. Lekker duidelijk en het leuke is dat ik in die 30 minuten steeds efficiënter werk.

7. Tot slot: wat is jouw gouden tip om meer van het leven te genieten en tegelijkertijd ontspannen en doelgericht te ondernemen.

Ik vind dankbaarheid een sleutel om te genieten van de kleinste dingen. Een enorme stapel modderige voetbalkleding? Je zoon (of dochter) is zo gezond en vitaal dat hij ‘van Persie’ kan imiteren. Te weinig klanten? Gebruik je tijd om een gedegen (groei)plan te maken, bestudeer mensen die al een stap verder zijn, lees, leer, ontwikkel jezelf en concretiseer je kwaliteiten. Het is allemaal maar net hoe jij er naar kijkt.

Ik wens je veel ontspannen en doelgerichte acties!

PS:

Pssst… een Succes Scan door Janneke de Geus winnen?

Een Succes-Scan is een gesprek van 30 minuten waarin we kijken wat je tegenhoudt op dit moment. Je krijgt helderheid over je huidige mindset en een duidelijk antwoord op de vraag: Wat is mijn volgende stap waardoor ik persoonlijk en zakelijk kan groeien.

Woensdag starten we een win-actie! Houd onze site in gaten…

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

, , , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie