
Stel: je hebt een huis vol vintage schatten (waar je graag vanaf wil), een flink aantal volgers op Instagram en vier vrije dagen in het vooruitzicht.
1+1+1= een heleboel, dacht Martine Buurman van Een Nieuw Avontuur, en startte een vintage Pop-Up Shop op Instagram.
In twee dagen tijd verkocht ze bijna 100 vintage items via @OmstebeurtsVintage, een gloednieuw, tijdelijk Instagram-account met 332 volgers.
In dit artikel kijken we naar de 4 P’s van de Vintage Pop-Up Shop op Instagram en stellen we Martine 5 vragen over haar actie.
De Vintage Pop-Up Shop op Instagram: 4 P’s
De Vintage Pop-Up Shop op Instagram was een groot succes: niet alleen verkocht Martine bijna al haar vintage items, ook creeërde ze een heleboel ruimte in huis en gingen er al geluiden op onder haar volgers die ook een Pop-Up Shop willen openen op Instagram.
Hoewel Martine aangeeft dat ze voor de Vintage Pop-up Shop eigenlijk een beetje last minute bedacht hoe ze het precies ging aanpakken, zat het toch behoorlijk goed in elkaar. Martine heeft goed nagedacht over de plaats, prijs, promotie en de productpagina’s van haar Vintage Pop-Up Shop.
1. Plaats
Instagram. Martine opende speciaal voor haar Vintage Pop-Up Shop een nieuw, tijdelijk Instagram-account, getiteld: @OmstebeurtsVintage.
Ze heeft al een indrukwekkend eigen Instagram-account onder Omstebeurt met 2511 volgers.
2. Prijs
Martine prijsde haar vintage items laag: vanaf 2,50 tot maximaal 25,00 euro. Slim, want bovenop de verkoopprijs kwamen nog de verzendkosten. En omdat veel items niet door de brievenbus pasten, konden die verzendkosten nog best oplopen.
3. Promotie
Al zo’n 30 jaar Hamster ik allerlei Gevonden Schatten bij elkaar. Die al dan niet van relevante waarde bleken te zijn in mijn Tienerkamer, mijn Studentenkamer, mijn eerste echte eigenste Huis, ons huidige kot. Dat inmiddels propvol is. Ik struikel erover.
Dus deze Feestdagen staat er met uitroepteken OPRUIMEN op de kalender.
Via instagram.com/omstebeurtsvintage verkoop ik een deel van m’n schatten. In razend tempo – met m’n ogen dicht, niet omkijken – voor kleine prijsjes.En als jij me nou snel los komt maken, hebben wij nog wat Tijd voor Ontspanning.
Win-win, ik zeg het je.
Martine kondigt haar Instagram Pop-Up Shop aan op haar blog, waar ze meteen al een sneak peek gaf over de items die je kon verwachten.
Verder plaatste ze een update op haar persoonlijke pagina op Facebook. Het enige schoonheidsfoutje: ze noemt op Facebook niet expliciet dat de Vintage Sale op Instagram plaatsvind. Kniesoor die er op let, ik weet het!
4. Productpagina
Op Instagram heb je natuurlijk niet echt een productpagina zoals in een webwinkel. Martine lost dat slim op, door de prijs in de foto te verwerken, en steeds dezelfde tekst, met aan het product aangepaste informatie, als bijschrift te vermelden.
Een Kleine Uilen Bende (samen voor 5 euro) De okergele is voor een waxinelichtje. ? LET OP! ? De Regels: ? het artikel gaat naar de eerste die er VERKOCHT onder zet ? Noteer dat asjeblieft alleen als je serieus bent en blijft ? Mail meteen daarna je Instagramnaam, naam en adres naar hallo[a]omstebeurt.nl ? Zodra dat binnen is, is het artikel voor je gereserveerd ? Als je meer artikelen wilt kopen, dikke prima, dan combineer ik de verzending ? Maandag of Dinsdag ontvang je een mail met betalingsgegevens en verdere insrtucties voor afhandeling ? Vragen over een artikel kun je stellen in een comment of via mail ? VEEL PLEZIER! ?
De tekst die bij ieder item staat bevat:
- een korte omschrijving van het product
- nogmaals de prijs
- de verkoopvoorwaarden
- aanvullende informatie
5 vragen aan Martine Buurman over de Pop-Up Vintage Shop op Instagram
Martine Buurman is 38, moeder van 2 jongens, en woont onder de rook van Groningen. Zij is een veelzijdig ondernemer met twee webwinkels (Een Nieuw Avontuur en Le Diorama), een PomPom-groothandel ook wel eens druk met Styling, Ontwerp en Bloggen.
1. Hoe kwam je op het idee voor een pop-up shop op Instagram?
De Lentekriebels gaven de eerste impuls. Met bijna 30 jaren Kringloopwinkelen op de teller, kun je je vast voorstellen dat ons huis best behoorlijk dichtgeslibd is. Er moest iets weg, dacht ik afgelopen woensdag, met VIER vrije (feest)dagen in het vooruitzicht (en een geringe hoeveelheid luier-vaardigheden, dat laat zich raden!)
Maar al die mooie schatten op een vrijmarkt of op marktplaats? Oei, dat deed mijn Hamsterhart bij voorbaat al zeer…
Dat ik op Instagram de perfecte doelgroep had, wist ik meteen zeker.
Mijn volgers zijn niet enkel geinteresseerd in mijn handel, maar ook (of misschien juist) in wat ik nog meer ben en vertegenwoordig. Mijn interieur, mijn styling-, DIY- en Kookkunsten én mijn vintage vondsten worden er vaak het meest geliked.
En bovendien: het is mijn favoriete kanaal – om de snelle combinatie van beeld met een half woord – dus ik wist dat ik er zelf ook veel plezier in zou hebben. Het lange Paasweekend leende zich perfect voor een actie, zo dacht ik. Veel mensen hadden de tijd, de rust en de ruimte om de actie op de voet te volgen. En er was regen voorspeld, ook niet onbelangrijk.
Je zat binnen een dag op 275 volgers… Waar kwamen die vandaan?
Op 16 april rond 21 uur kondigde ik de verkoop aan op mijn officiele account aan. Toen ik om 22 uur nog even een laatste slaperige blik op Instagram wierp, zag ik tot mijn grote verrassing dat er ruim 200 volgers op de pop-up account waren. Dat ik serieus aan de bak moest, was zonneklaar.
Er zaten bekende volgers tussen, maar ook nieuwe. Via Twitter verspreidde het nieuws zich tot in allerlei hoeken van Europa.
Hoe heb je het, praktisch gezien, aangepakt?
Op Goede Vrijdag ging ik om een uur of 8 op strooptocht door het huis., ondertussen bedenkend hoe ik de verkoop zelf nou het beste kon aanpakken.
Om half negen meldde de eerste nieuwsgierige zich al: ‘Wanneer ga je los?’
Ik kondigde de eerste verkoop om 11 uur aan, stalde alle vondsten rondom mijn grote werktafel uit, zette een fijne plaat op, schonk nog een koffie in en begon te schieten. Alles via de smartphone, rechtstreeks op Instagram. Ik bedacht snel nog een paar regels om het overzichtelijk te houden voor kopers en voor mijzelf – en toen begon het…
De Good Old Electric wekker die als eerste online ging, werd binnen 5 seconden verkocht en eigenlijk zette dit de toon voor twee razende, doldwaze dagen. Alles vlóóg weg!
Als ik pauze nam, plaatste ik een foto van mijn hulpvaardige assistenten (een paar mini-wasberen) en liet ik weten wanneer we verder zouden gaan. En telkens als ik terug kwam, zat er alweer een hele groep enthousiasten met de hand aan de knop. Geweldig!
En ook wel een beetje overweldigend. Het tempo was praktisch gezien bijna niet bij te benen. Binnen no-time was het alsof hier een bom was ontploft. Maar ik heb uiteindelijk niks kapot laten vallen of twee keer verkocht, dus we kunnen wel stellen dat de actie uiteindelijk zeer goed geslaagd is.
Wat is het leukste wat de actie je opgeleverd heeft?
Ruimte in huis! Heerlijk.
Maar ook het enthousiasme van zoveel mensen. De kopers, maar ook van de mensen die steeds jammerlijk achter het net visten was écht een energiebooster. Mensen die elkaar de koop gunden. Het idee dat al die schatten een plek vinden bij deze hartelijke mensen, maakt het een stuk makkelijk afscheid nemen. En wie weet zie ik ze nog eens terug op Instagram.
Wat zou je volgende keer anders aanpakken?
Met de wijsheid van nu met betrekking tot de vaart waarin zoiets kan gaan, zou ik een volgende keer iets voorzichtiger zijn met mijn beloftes of de verkoop iets meer proberen te spreiden.
Ik vind het jammer dat ik nu mensen heb moeten teleurstellen omdat ik in twee dagen door de voorraad heen was, terwijl ik vier dagen festiviteit had beloofd. Ik heb nog een rondje door de kasten gemaakt, maar wat er nu staat is echt nog niet rijp voor vertrek.
Meteen na de laatste verkoop, waren er al Instagrammers die vroegen of ze het stokje mochten overnemen. Natuurlijk werd dat met luid gejuich ontvangen door velen. Dus ik vermoed dat wel ergens een vervolg gaat komen. Kan ik mijn lege planken weer vullen! 😉
Meer weten over Martine?
Bekijk haar webwinkel Le Diorama.
Bekijk haar webwinkel Een Nieuw Avontuur.
Volg haar blog Omstebeurt of volg Martine op Twitter, Facebook of haar officiele Fanpage, op Pinterest en natuurlijk op Instagram.
Zelf serieus aan de slag met Instagram?
Hoe krijg je meer volgers? Hoe zorg je voor interactie? Hoe zet je een succesvolle win-actie op? Hoe krijg je het voor elkaar dat volgers doorklikken naar je webwinkel – en kopers worden?
Je leest het allemaal, en meer, in het Werkboek Instagram dat we samen met Eliane Roest schreven.
Het enige echte Werkboek Instagram – speciaal voor Webwinkels
Samen met Eliane Roest (social media samurai ,20k volgers!) schreef WebVedettes een Werkboek Instagram – speciaal voor webwinkels en merken. En omdat Instagram zo’n visueel medium is, staat het Werkboek Instagram bomvol plaatjes van inspirerende voorbeelden.
>> lees meer over het Werkboek Instagram voor Webwinkels
Lees de tips en tricks, leer van je mede-webwinkeliers en ontwikkel jouw persoonlijke Instagram-strategie. Inclusief inspirerende cases en praktische werkbladen!
Ik heb de vintage pop up sale op de voet gevolgd en het was fantastisch! Ook een beeeetje stressvol want ik was vooral in het begin steeds net te laat haha. Maar ik heb er van genoten! Oh en mijn huis was niet schoon, wat ik wel van plan was. Durfde gewoon niet te gaan stofzuigen 😉