Blogsomnia

03:53 knippert het lampje van mijn wekker – slaapdronken reken ik uit dat ik dan al een uur wakker lig te zijn.
Ik ben zes maanden zwanger van ons tweede kind en lig al nachtenlang te woelen en te draaien.
Ik ben ook, sinds zes maanden en 10 dagen, full time ondernemer met een groeiende wwebwinkel/groothandel – ik besluit dat ik mijn tijd beter kan besteden, zwaai mijn voeten over de rand van het bed en sluip naar de woonkamer.

Met een flinke beker thee en een verrassend fris hoofd start ik mijn computer.
Wat kan ik doen om 4 uur ‘s nachts?
Twitteren? Mwah.
Facebooken? Tja.
Pinterest was nog niet geboren en in bestellingen inpakken heb ik geen zin.

Bloggen dan maar.

Eigenlijk best slim ook, want over een maandje of drie heb ik het vast te druk om naast pasgeboren baby, peuter, vol in de verherbouwing verkerend klushuis en goeddraaiende webwinkel óók mijn blog nog bij te houden.

Regeren is vooruitzien, toch?

Ik open WordPress en begin te schrijven.
En om acht uur, als iedereen zo’n beetje de deur uit gaat naar werk en crèche, stap ik moe maar voldaan, terug in bed.
Eindelijk.
Slapen.

Die zwangerschapsinsomnia heeft me geen windeieren gelegd.

In drie maanden tijd zette ik zo’n 60 webwinkelblogberichten klaar.
Tegen een planning van 3 berichten per week, was ik dus voor 20 weken onder de pannen.
En die blogberichten leverden, naast een hoop rust in mijn hoofd, het volgende op:

  • een aanvraag voor een fotoshoot voor een Japans boek over hippe Nederlandse huizen,
  • een flinke stapel wholesale orders (uit binnen- en buitenland) van produkten uit eigen stal
  • een hele reeks lieve reacties van bloglezers,
  • de vraag om te gastbloggen voor Kek Mama Magazine, en, het allerbelangrijkste:
  • ontzettend veel bestellingen – zelfs toen ik twee weken lang geen vinger uitstak omdat ik non-stop met ons pasgeboren dochtertje zat te koeren.

Neem van mij als ervaringsdeskundige maar aan:

bloggen voor je webwinkel is een must.

Want een blog vol goede zoekwoorden trekt 24/7 potentiële klanten naar je website.
Die neuzen rond op jouw blog, die vol staat met voor hen interessante artikelen – en daardoor zien ze jou als kenner: iemand die ze vertrouwen.
Omdat jouw potentiële klant je vertrouwt – en omdat ze je via jouw blog een een beetje heeft leren kennen – gúnt ze jou de koop; zelfs als je pas twee weken later kan leveren omdat je met kraamverlof bent.

Die gunfactor, dat is wat het verschil maakt.

Die gunfactor maakt het verschil tussen jou en al die andere leuke kleine webwinkels.
Die gunfactor, dat is wat jij wel hebt, en Bol.com niet.
Die gunfactor, die bereik je met bloggen.
En ja, dat is die extra moeite meer dan waard.

Bloggen voor je webwinkel?
Een must.

PS:

Twijfel je nog over een blog?
Lees dit artikel over de Hink-Stap-Sprong in jouw online marketing strategie.

PPS:

Wil jij leren hoe je met plezier en een planning blogt?
Hoe je zulke inspirerende blogcontent creëert dat je blog verslonden wordt?
Hoe je en passant superinteressante content voor je social  media kanalen ontwikkelt?

Met andere woorden: wil jij, terwijl je je klant inspireert, adviseert en helpt, meer verkopen realiseren?

>> bestel het Werkboek Bloggen voor Webwinkeliers <<

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

4 reactie bij Blogsomnia

  1. avatar
    Monique 15 februari 2014 bij 13:18 #

    Leuk stukje!
    En zelfs zonder baby.. best herkenbaar..
    Ik ben meer van het avond werken dan de ochtenden.. Dus ik zit gerust om 3 uur ’s nachts m’n facebook berichten voor de komende week klaar te zetten of een nieuw artikel te schrijven. Dat is toch het heerlijke aan een eigen bedrijf? En als het zonnetje schijnt kun je dan prima zonder schuldgevoel de hele middag op het terras hangen 🙂

    @Maartje Je blog ziet er nu iig al heel leuk uit! Mooi design en slim om de foto’s direct ‘pinbaar’ te maken. Je zegt dat je nu al je mening geeft om het persoonlijker te maken maar je kunt ook echt je éigen dingen laten zien. Welke design items jij in je huis hebt staan bijvoorbeeld of hoe jij de producten uit je webshop gebruikt om een persoonlijk kaartje voor iemand te maken. Veel succes!

  2. avatar
    Maartje 15 februari 2014 bij 12:02 #

    Wat heerlijk die extra uurtjes pakken en er dan maanden later nog de vruchten van plukken!
    Ik ben geen ochtendmens, maar wil wel mijn goede voornemen minder TV te kijken tot uitvoering gaan brengen, bijvoorbeeld om in de vrijgekomen tijd heerlijk te bloggen.

    Ik wil graag wat persoonlijker worden op mijn blog, nu schrijf ik over kunst, design en papierwaren. Wel met mijn mening erbij, maar voor mijn gevoel laat ik nog niet echt mezelf zien. Heb je tips??

    • avatar
      Marije 17 februari 2014 bij 09:12 #

      Hoi Maartje,

      Ik herken die zoektocht om wat persoonlijker te worden, zelf vind ik het ook lastig. Ik was altijd een beetje bang om uiteindelijk een soort babyblog te krijgen dat alleen leuk is voor opa’s en oma’s. Maar ik merk wel dat het me toch stereds beter lukt. Ik kende je blog nog niet, surfde er net voor het eerst naar. Mijn eerste reactie is dat het er heel origineel uit ziet, weer eens wat andere content dan wat ik al zo vaak zie. Ik ga je zeker volgen! En succes met je zoektocht!

  3. avatar
    Mignon 15 februari 2014 bij 11:47 #

    Eye opener 😉
    In plaats van frustrerend te liggen woelen door de zwangerschaps insomnia ga ik de tijd ook maar eens nuttig besteden in de 6 weekjes die nog te gaan zijn 😀

    Thanks! X

Geef een reactie