Zes tips om de DecemberDrukte het hoofd te bieden

Zo. De herfstvakantie is achter de rug, de wintertijd is ingegaan en de feestdagen staan nu echt voor de deur.
Terwijl jouw klanten zich langzaam maar zeker beginnen te verheugen op kaarslicht en kerstbomen, begint bij jou langzaam maar zeker de stress op te borrelen. Want holy moly, wat is die decembermaand altijd druk!

Herkenbaar? Zorg er dan voor dat je de DecemberDrukte in je webwinkel goed voorbereid. Dat is niet alleen beter voor je gemoedsrust, maar zorgt er ook voor dat je in december ook tijd hebt om je marketing goed aan te pakken. Want er zijn altijd mensen last minute op zoek naar een cadeautje, dus jij moet last minute in beeld zijn bij je klant.

Wanneer begint de Decemberdrukte?

Nou… in december dus. Want hoewel Sinterklaas het nog nipt wint van de Kerstman, qua cadeautjes-inkopen, lag de verkooppiek van Sinterklaas-aankopen volgens Fonq vorig jaar op 2 december, de maandag voor Pakjesavond. Als die trend doorzet, dan ligt dit jaar de verkooppiek op maandag 1 december.

Ouders als doelgroep? Mik op de Intocht!

Hoewel de verkooppiek begin december ligt, begint de Decemberdrukte in Nederland eigenlijk al in november, als Sinterklaas in het land aankomt. Dat is dit jaar op 15 november 2014, in Gouda.
Vier dagen eerder, op maandag 10 november, start het Sinterklaasjournaal met Diewertje Blok. Het Sinterklaas-journaal is een enorm belangrijk in veel gezinnen en op scholen, dus vanaf dat moment gaan veel kinderharten sneller kloppen – en zullen ouders zich online gaan oriënteren op cadeautjes.

Zes tips om de DecemberDrukte het hoofd te bieden

    1. Zorg voor back up
      Zorg ervoor dat je niet alleen die decemberdrukte het hoofd moet bieden. Wat als je ziek wordt, bijvoorbeeld? Of als de vraag zo onverwachts hoog is, dat je het in je eentje niet kunt bijbenen? Zorg ervoor dat je iemand achter de hand hebt die kan komen helpen, hetzij met het verwerken van bestellingen, het beantwoorden van de mail of het bijhouden van je blog en social media activiteiten.
    2. Anticipeer op vragen
      Beantwoord zoveel mogelijk klantenvragen – nog vóór ze die kunnen stellen. Zorg voor optimale product-omschrijvingen, zet veelvoorkomende vragen bij je FAQ’s of maak filmpjes van je bestsellers, zodat je klant direct kan zien hoe groot een product nu precies is, hoe het exact werkt en wat ze kan verwachten.
    3. Pak kwetsbare artikelen nu alvast in
      Simpel maar doeltreffende tip van Babyshop at Home: pak al je kwetsbare items nu alvast in, dan hoef je straks niet te emmeren met bubble wrap.
    4. Schrijf de bedankjes
      Ook slim, deze tip van Winkel van Cinkel: schrijf nu alvast alle bedankkaartjes. Juist in december is dat leuk om bij je bestelling te krijgen – en juist dan schiet het er door alle drukte vaak bij in.
    5. Maak je feestdagenplanning inzichtelijk
      Een tip van Ka-ching Collectief: bereken de deadlines waarop mensen (ook internationaal!) voor het laatst kunnen bestellen en communiceer die deadlines duidelijk op je website. Zo voorkom je ten eerste heel veel vragen, onrust bij klanten en teleurstellingen.
      Echt slim, want in december 2013 kwamen 200.000 pakketjes te laat aan, omdat consumenten niet op tijd bestelden! Zie hieronder het voorbeeld van webwinkel Applepiepieces, die haar kerstverzending via haar blog communiceerde vorig jaar.
    6. Zet zoveel mogelijk klaar
      Je weet nu al dat het druk gaat worden, dus bereid zoveel mogelijk voor.
      Verpakkingen en bedankjes noemden we al, maar denk ook aan je marketing. Schrijf die decemberblogs alvast, en plan je tweets en updates in. Zo weet je zeker dat je niet van de radar van je klanten verdwijnt als je de Bermuda-driekhoek van december binnenvaart!

Goed, nu je weet hoe je de decemberdrukte het hoofd kunt bieden, is het hoog tijd om aan de slag te gaan.

kerstverzending-voorbeeld-applepiepieces-webvedettes

Enne, sta jij ook nog op een markt, beurs of fair in deze periode?

MiniMagazine Markten en Beurzen-01

Op Flavourites Live, bijvoorbeeld? Doe jezelf een lol, en lees ons MiniMagazine Markten en Beurzen, voor 70 pagina’s met extra veel inspiratie en last minute tips!

>> lees ons MiniMagazine Markten en Beurzen <<

 

OPROEP:

Hoe bied jij de Decemberdrukte het hoofd? Wij zijn heel benieuwd! Laat jouw gouden tip hieronder achter. Samen staan we sterk 🙂

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

1 reactie bij Zes tips om de DecemberDrukte het hoofd te bieden

  1. avatar
    Sanne 8 november 2014 bij 08:32 #

    Wat een leuk artikel. En inderdaad, de extraatjes die ervoor zorgen dat je van je klanten juist loyale klanten maakt, schieten er in de drukte wellicht bij in. Als consument word ik blij van een zorgvuldig ingepakte bestelling, mijn naam op het ‘veel-plezier-ermee-kaartje’ en een onverwacht (mini-)cadeautje. Veel succes allemaal!

Geef een reactie