Bloggen voor bakstenen

Content is king.

Ken je die uitdrukking?
Dat geldt niet alleen voor online winkels, maar ook voor offline winkels.

Denk even mee: je bent moeder, je woont in Zuid-Scharwoude en je hebt een peutertje van twee.
Je zit om kwart over vier ‘s ochtends op de bank Nijntje te kijken.
Je peutertje wordt namelijk – al drie dagen achter elkaar – elke ochtend stipt om vier uur wakker, denkt dat de dag begonnen is en staat stralend aan je bed.

Nu even terug naar jou…

Stel: jij hebt een kinderwinkel in Alkmaar – net iets onder Zuid-Scharwoude.

Je hebt een prachtig pand vol fantastische kinderspul: van box tot sloophouten hoogslaper.
En ja: je hebt ook peuterwekkertjes.
Jij wil dus dolgraag dat bovenstaande moeder jou weet te vinden.

Hoe denk je dat die moeder uit Zuid-Scharwoude uitzoekt waar ze een peuterwekkertje kan kopen?

Niet met de Gouden Gids of het telefoonboek in ieder geval.
Nee, als die moeder een peuterwekker zoekt omdat ze elke ochtend om vier uur wordt gewekt door een stralende peuter, dan googlet ze dat.

Natuurlijk, als ze googlet op peuterwekker vindt ze eerst bol.com. En daarna Wehkamp.nl.

Maar online bestellen? Daar heeft ze geen zin in.

Zij wil namelijk niet nog een dag moeten wachten; zij wil vandaag een peuterwekker – want ze wil morgen uitslapen.

Ze googlet nog eens – maar dan op ‘peuterwekker’ en haar eigen woonplaats. Kijk, die lijst is al een stuk overzichtelijker – en daar wil jij bijstaan.

De hamvraag is natuurlijk: hoe krijg je dat voor elkaar?

Simpel: door ervoor te zorgen dat jij een website hebt waarop je beide zoekwoorden gebruikt.
En dat hoeft heus geen full force e-commerce ding te zijn – gewoon een simpel blog is ook al goed.
Als je je kwaad maakt, heb je die in een avondje staan.
Je vult je contactgegevens in et voila: je bent al vindbaar op locatie.

Vervolgens schrijf je artikelen over de prachtige spullen die je verkoopt – waaronder die handige peuterwekker.
Hoe werkt zo’n wekker? Wat zijn de voordelen? Misschien heeft een klant weleens verteld hoe het wekkertje haar peuter hielp? Schrijf het op. Verder nog wat productkenmerken, mooi plaatje erbij – klaar.

Als jij regelmatig dit soort artikelen schrijft over jouw producten, dan vul je jouw website met hoogwaardige content.

En, zoals we al zeiden: content is king.
Want websites met unieke content, daar is Google dol op.
En dat waar Google dol op is, scoort hoog in de zoekresultaten.

Dus die onuitgeslapen Zuid-Scharwoudense moeder die om kwart over vier ‘s ochtends zit te googlen komt voortaan gewoon bij jou terecht. Ze leest het artikel, is onder de indruk van jouw expertise, zoekt je precieze adres op – en staat exact vijf uur later bij jou in de winkel. En dan koopt ze misschien ook nog wel een nachtlampje of pyamaatje.

Bloggen voor bakstenen?
Zo doe je dat dus.

PS:

Twijfel je nog over een blog?
Lees dit artikel over de Hink-Stap-Sprong in jouw online marketing strategie.

(Deze column verscheen in januari 2014 in Bengels, het vakblad van Textilia.)

PPS:

Wil jij leren hoe je met plezier en een planning blogt?
Hoe je zulke inspirerende blogcontent creëert dat je blog verslonden wordt?
Hoe je en passant superinteressante content voor je social  media kanalen ontwikkelt?

Met andere woorden: wil jij, terwijl je je klant inspireert, adviseert en helpt, meer verkopen realiseren?

>> bestel het Werkboek Bloggen voor Webwinkeliers <<

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.
Nog geen reacties

Geef een reactie