12. Weet wat je waard bent. Word een WebVedette.

Zo hee. Poehpoeh. Jij hebt het réte-druk. Je rent van hot naar her, post je te pletter op social media, en je ontwikkelt aan de lopende band nieuwe producten. Lekker hoor!

Maarre: gaat het echt wel zo lekker?
Verdien je een fijne boterham met al dat harde werk?
Met af en toe een glas champagne?

Of is het sappelen?
Werk jij je te pletter voor de kat zijn viool?

Met andere woorden: is jouw bedrijf eigenlijk wel financieel gezond?

Weet jij wat je waard bent?

Mooi zo.

Enne… gun je jezelf dat bedrag ook?

Betaal jij jezelf een salaris uit waar je, iedere maand weer, blij van wordt?

Wat zeg je?

Je doet het niet voor het geld alleen?

Okee, even een stapje terug.
Natuurlijk zijn er heel veel zaken in het leven belangrijker dan veel geld verdienen.
En natuurlijk is het fantastisch dat mensen jouw (handgemaakte) producten willen kopen, dat jouw merk om de haverklap in de juiste bladen staat, dat bloggers over jouw producten schrijven.

Die waardering voelt goed.

Maar weet je wat geld is?

Geld is óók een vorm van waardering.

Als mensen jouw product willen kopen voor het bedrag dat jij het waard vind, is dat een pracht van een compliment. En je kunt er nog brood van kopen ook.

Geld is de mogelijkheid om te groeien

Want ondernemen is investeren.
In materiaal, in marketing, in kennis, in mankracht.

Een voorbeeld: jij maakt je producten met de hand.
Uitbesteden is duur.

Of nou ja: uitbesteden is duur, omdat je product te goedkoop is.
En je durft te prijs niet te verhogen, omdat anderen het goedkoper aanbieden, omdat een soortgelijk product ook bij HEMA ligt en omdat je klant niet begrijpt dat er een verschil is tussen handgemaakt door een Nederlandse ontwerper of een derdewereldkindje.

Je redenering is logisch.
Maar ja.

Iedere minuut die jij investeert in het maken van je product, kun je niet investeren in het uitbouwen van je bedrijf.

De kans is daardoor groot dat je niet voldoende groeit om de stap naar uitbesteden te zetten – en je dus zelf je producten moet blijven maken.
Tegen heug en meug, wellicht. En in ieder geval tegen een uurloon dat ook niet direct om over naar huis te schrijven is.

Ander voorbeeld: jij pakt je marketing zelf aan.
Uitbesteden is duur.

Maar ja: een webwinkel runnen gaat niet vanzelf.
Jouw dagen zijn al vol met 1001 dingen die ECHT MOETEN GEBEUREN.

En dus laat je het twitteren even zitten, een dag.
Of twee, drie.

Idem voor Instagram. Om van Facebook maar te zwijgen.

Je klanten horen niets meer van je – en beginnen je al te vergeten.
Een klacht aan jouw Twitter-adres blijft onbeantwoord.
Je bent te laat met het versturen van je persberichten en je webwinkelblog ligt al een paar weken op zijn gat.
En, onvermijdelijk: ook de traffic naar je webwinkel loopt terug.
Oei. Daar gaat je omzet.

Weet je wat het is? Het is heel simpel:

Geld is tijd. Tijd is geld.

Zorg dat je verdient wat je waard bent.
Investeer je geld in het uitbesteden van dingen die een ander ook prima kan doen.
Dan kun je je tijd investeren in het uitbouwen van je bedrijf.

Weet wat je waard bent. Word een WebVedette.

Meer weten over dit onderwerp? Lees dit artikel over het berekenen van een realistische prijs voor jouw handgemaakte product.

#wordeenwebvedette

Een WebVedette in 14 lessen

Dit is les 12 uit een serie van 14 lessen voor WebVedettes. Hieronder vind je alle 14 lessen op rijtje:

  1. Maak een merk van je webwinkel
    Wees meer dan een winkelmandje.
  2. Laat de mens achter je merk zien
    Toon de mens achter je merk – en onderscheid je van de webgiganten.
  3. Durf een expert te zijn
    Nut de kennis die je hebt uit, en profileer je als expert.
  4. Creëer waardevolle content
    Als jij precies weet waar je klant naar op zoek is, kun je haar structureel inspireren, adviseren en helpen.
  5. Bouw je podium – en ga er op staan
    Weg met die bescheidenheid; zet jezelf en je webwinkel in de spotlight.
  6. Vind je eigen stem
    Laat van je horen – op een manier die bij jou past.
  7. Kies je kanalen
    Wees actief op de social media kanalen waarop je klant zich bevindt – en waar jij je op thuisvoelt.
  8. Durf klein te denken
    Hoe specifieker je niche, hoe beter je je kunt onderscheiden.
  9. Weet waat je staat
    Denk na vóór je begint – en schrijf dat ondernemingsplan.
  10. Stippel de route uit
    Weet waar je heen wil, stel een SMARTdoel en stippel de route uit.
  11. Meten is weten
    Houd grip op je inzet én je resultaten, en stuur tijdig bij.
  12. Weet wat je waard bent
    Keer jezelf een salaris uit waar jij blij mee bent. Beloon jezelf.
  13. Blijf nieuwsgierig
    Zorg dat je weet wat er speelt en blijf jezelf vernieuwen.
  14. Durf te groeien
    Wie niet waagt, die niet wint. Investeer in jezelf en in je webwinkel.

Gratis: Word een WebVedette in 14 lessen-poster

Nieuwsbrief_Poster-06

Alle 14 lessen kort en krachtig op een rijtje aan de muur hangen?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief, dan krijg je een handig poster in je digitale brievenbus. Printen en ophangen maar!

>> schrijf je in & ontvang de poster << 

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.
Nog geen reacties

Geef een reactie