14. Durf te groeien. Word een WebVedette.

Klein denken, groot groeien. Het voelt als een contradictio in terminis.
Want jij bent je webwinkel niet begonnen omdat je de volgende bol.com wil worden. Jij zit niet te wachten op miljoenen klanten, honderden medewerkers, tientallen orders per uur. 
Maarre… waar zit je eigenlijk wél op te wachten?

Hoe groot wil jij groeien?

Die vraag kun je alleen beantwoorden als je weet wat je wil.
Nu.
Over drie jaar.
Maar ook over 10 of, doe eens gek, over 25 jaar.

Kijk. Niets is zo fijn als beginnen.

Als je een webwinkel begint, groeien de bomen tot in de hemel.
Is je potentie onmetelijk groot.
En is je voorraad energie oneindig.
Opbouwen is geweldig.

Maar na een jaar of drie ben je geen beginner meer.

Je webwinkel stáát dan wel zo’n beetje.
Je hebt de meeste van je hemelbestormende ideeën inmiddels uitgewerkt.
Je kent het klappen van de zweep en je draait, als het goed is, een aardige omzet.

Je bent, kortom, druk met het runnen van een bestaand bedrijf.

Dat betekent: veel dezelfde, steeds terugkerende klussen.
Want er zit structuur in jouw bedrijf.
En die structuur werkt – je bent immers niet voor niets zo ver gekomen.
Maar hoe zet je de volgende stap?

Wat is de volgende stap, überhaupt?

De volgende stap is het uitbouwen van je bedrijf.
Nee, dat betekent niet dat je een ton moet gaan lenen, tien mensen moet aannemen en een glazen hoekkantoor moet betrekken.

Zet gewoon je webwinkel naar je hand.

Yep.
Dit is het moment om je webwinkel onder de loep te nemen: wat gaat goed, wat gaat minder?

Belangrijker nog: wat voelt goed, en wat voelt minder – en hoe kun je dat veranderen?

Al die kleine klusjes, het verwerken van de administratie, het opnemen van de telefoon, het twitteren, Facebook en pinnen, overleg met je fulfilment service – zijn dat de dingen waar je blij van wordt?
Of richt jij je liever op inkopen, trends spotten, producten ontwikkelen, samenwerkingsverbanden starten – maar kom je daar niet aan toe omdat je zo druk bent?

Om echt te kunnen doen wat je leuk vind, moet je investeren.

In je eigen ontwikkeling – zodat je goed blijft (en beter wordt) in wat je doet.
En in mensen die het werk overnemen waar jij niet blij van wordt – en waar je misschien ook wel niet zo goed in bent.

Dat kost tijd, ja. En geld, niet te vergeten.

Nogmaals: er is niets mis met klein blijven.
Niet iedere webwinkel hoeft uit te groeien tot een Kleertjes.com.
Maar bouw wel een bedrijf op waar jij, ook op  langere termijn, wat aan hebt.

Richt je webwinkel zó in, dat je kunt doen wat jou voldoende energie én inkomsten geeft – dan blijft het ook op de langere termijn leuk.

Ja, die stap zetten is een risico.
Nobody said it was easy.

Om te groeien, moet je risico’s nemen.

En toch: zet die stap.
Durf te groeien. Word een WebVedette.

WV_Campagne_Pinterest-14

Een WebVedette in 14 lessen

Dit is les 14 uit een serie van 14 lessen voor WebVedettes. Hieronder vind je alle 14 lessen op rijtje:

  1. Maak een merk van je webwinkel
    Wees meer dan een winkelmandje.
  2. Laat de mens achter je merk zien
    Toon de mens achter je merk – en onderscheid je van de webgiganten.
  3. Durf een expert te zijn
    Nut de kennis die je hebt uit, en profileer je als expert.
  4. Creëer waardevolle content
    Als jij precies weet waar je klant naar op zoek is, kun je haar structureel inspireren, adviseren en helpen.
  5. Bouw je podium – en ga er op staan
    Weg met die bescheidenheid; zet jezelf en je webwinkel in de spotlight.
  6. Vind je eigen stem
    Laat van je horen – op een manier die bij jou past.
  7. Kies je kanalen
    Wees actief op de social media kanalen waarop je klant zich bevindt – en waar jij je op thuisvoelt.
  8. Durf klein te denken
    Hoe specifieker je niche, hoe beter je je kunt onderscheiden.
  9. Weet waat je staat
    Denk na vóór je begint – en schrijf dat ondernemingsplan.
  10. Stippel de route uit
    Weet waar je heen wil, stel een SMARTdoel en stippel de route uit.
  11. Meten is weten
    Houd grip op je inzet én je resultaten, en stuur tijdig bij.
  12. Weet wat je waard bent
    Keer jezelf een salaris uit waar jij blij mee bent. Beloon jezelf.
  13. Blijf nieuwsgierig
    Zorg dat je weet wat er speelt en blijf jezelf vernieuwen.
  14. Durf te groeien
    Wie niet waagt, die niet wint. Investeer in jezelf en in je webwinkel.

Gratis: Word een WebVedette in 14 lessen-poster

Nieuwsbrief_Poster-06

Alle 14 lessen kort en krachtig op een rijtje aan de muur hangen?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief, dan krijg je een handig poster in je digitale brievenbus. Printen en ophangen maar!

>> schrijf je in & ontvang de poster << 

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.
Nog geen reacties

Geef een reactie