8. Durf klein te denken. Word een WebVedette.

Alles. Voor iedereen – dat verkoop jij.
Want iedereen mag jouw klant zijn. Altijd.
Jammer alleen dat niemand jou weet te vinden.

Daar zit je dan, met je washi-tape, stempeltjes, dingen met flamingo’s, dozen vol loombandjes.
En, je ziet ze niet, maar je weet dat ze er staan, daar achter in je magazijn, onder die dikke lagen stof: de uiltjes- en vossenparafernalia.
En ananassen, he. Kruikjes, telefoonhoezen – man, je verkoopt zelfs een kattenbak in de vorm van een ananas.

Nee, jij bent ruim gesorteerd.
En toch verkoop je niets.

Hoe kan dat nou?
Nou, dat komt omdát je zo ruim bent gesorteerd.

Alles aan iedereen verkopen – dat is rete-moeilijk.
Want iedereen bereiken… hoe doe je dat?

De washi- en stempelfans zitten op Instagram.
De loomies hangen rond op YouTube en Twitter.
Uiljtes- en vossenliefhebbers? Op Pinterest.
En ze lezen ook allemaal andere bladen.
Volgen andere blogs.
Bezoeken andere markten en festivals.
Kijken andere programma’s.

En áls je ze dan bereikt, dan in is de kans groot dat ze toch niets kopen.

Want jij hebt dan wel een ananaskattenbak – maar zij zijn nou net op zoek naar een ananaspénnenbakje.
Jij verkoopt jurkjes met alle mogelijke vossenprints – maar zij zoeken leggings met uiltjes.
Jij biedt loomies in alle kleuren – maar zij zijn op zoek naar bijzondere loomboards.

Maar… HEMA verkoopt toch ook alles aan iedereen?

En Bol.com? En Wehkamp? En Amazon?
Klopt.
En daarom hebben dat soort webwinkelgiganten ook hordes marketingmedewerkers.
Werken ze met externe reclame-bureaus.
Hebben ze gigantische budgetten om de juiste mensen, in de juiste kringen, over de juiste spullen te laten praten.

Jij bent geen HEMA.

Jij hebt geen hordes marketingmedewerkers.
Laat staan een gigantisch marketingbudget.
En je hebt ook al niet alle tijd van de wereld om al die mensen, via al die verschillende social media, te weten te vinden én enthousiast te maken over jouw product.

Daarom: denk klein.

Hoe kleiner jouw doelgroep, hoe beter je haar kunt bereiken.
En hoe gerichter je haar kunt inspireren, adviseren en helpen.
Echt waardevolle content kun je alleen creëren als je álles af weet van diegene voor wie je die content maakt.

Een moeder van net 40 heeft totaal andere interesses dan een 20-jarige student.

Ze is aanwezig op andere sociale media, geïnteresseerd in andere onderwerpen, en zal zich ook aangesproken voelen door een andere tone of voice.

Een kattenbak in de vorm van een ananas?
Get a life.

Hoe specifieker je niche, hoe gerichter je die kunt bedienen en hoe beter je je kunt onderscheiden.
En bovendien: hoe beter je haar kunt leren kennen, en hoe beter je je webwinkel op haar af kunt stemmen.

Kortom: durf klein te denken. Word een WebVedette.

#wordeenwebvedette

Een WebVedette in 14 lessen

Dit is les 8 uit een serie van 14 lessen voor WebVedettes. Hieronder vind je alle 14 lessen op rijtje:

  1. Maak een merk van je webwinkel
    Wees meer dan een winkelmandje.
  2. Laat de mens achter je merk zien
    Toon de mens achter je merk – en onderscheid je van de webgiganten.
  3. Durf een expert te zijn
    Nut de kennis die je hebt uit, en profileer je als expert.
  4. Creëer waardevolle content
    Als jij precies weet waar je klant naar op zoek is, kun je haar structureel inspireren, adviseren en helpen.
  5. Bouw je podium – en ga er op staan
    Weg met die bescheidenheid; zet jezelf en je webwinkel in de spotlight.
  6. Vind je eigen stem
    Laat van je horen – op een manier die bij jou past.
  7. Kies je kanalen
    Wees actief op de social media kanalen waarop je klant zich bevindt – en waar jij je op thuisvoelt.
  8. Durf klein te denken
    Hoe specifieker je niche, hoe beter je je kunt onderscheiden.
  9. Weet waat je staat
    Denk na vóór je begint – en schrijf dat ondernemingsplan.
  10. Stippel de route uit
    Weet waar je heen wil, stel een SMARTdoel en stippel de route uit.
  11. Meten is weten
    Houd grip op je inzet én je resultaten, en stuur tijdig bij.
  12. Weet wat je waard bent
    Keer jezelf een salaris uit waar jij blij mee bent. Beloon jezelf.
  13. Blijf nieuwsgierig
    Zorg dat je weet wat er speelt en blijf jezelf vernieuwen.
  14. Durf te groeien
    Wie niet waagt, die niet wint. Investeer in jezelf en in je webwinkel.

Gratis: Word een WebVedette in 14 lessen-poster

Nieuwsbrief_Poster-06

Alle 14 lessen kort en krachtig op een rijtje aan de muur hangen?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief, dan krijg je een handig poster in je digitale brievenbus. Printen en ophangen maar!

>> schrijf je in & ontvang de poster << 

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.
Nog geen reacties

Geef een reactie